Pierwszy kwartał 2024 r. przyniósł w polskiej gospodarce pewną ulgę w odniesieniu do tempa wzrostu cen.
Według GUS, ceny towarów i usług konsumpcyjnych w pierwszych trzech miesięcach roku (w porównaniu z analogicznymi miesiącami ub. roku) wzrosły odpowiednio o 3,7%, 2,8% i 2,0%.
Zmiany w dynamice sprzedaży koszyka FMCG
Słabnący wpływ cen na gospodarkę w tym okresie widać również w dynamice sprzedaży koszyka FMCG. Według danych NIQ, wartość koszyka za skumulowane 12 miesięcy (w okresie kończącym się na 31.03.2024 r.) wyniosła 279,4 mld zł, co oznacza +9,2% wzrostu wartościowego r/r, podczas gdy dane za pełen rok 2023 ukazywały wzrost wartościowy na poziomie +11,2% r/r.
Przy niższej dynamice wartościowej widoczna jest jednoczesna nieznaczna poprawa dynamiki wolumenowej – obecny odczyt to –0,2% (vs –1,4% za pełen rok 2023).
W przypadku kategorii spożywczo-napojowych, wzrost wartościowy wyniósł +9,3% podczas gdy wzrost wolumenowy +0,2%.
W kategorii kosmetyczno-chemicznej nadal dynamika wartościowa jest dwucyfrowa: +11,8% (choć i tak widoczny jest spadek w porównaniu do odczytu za pełen 2023 r., wówczas było to +13,4%), natomiast wzrost wolumenowy wynosi już +1,1%.
Należy pamiętać, że pewien dodatni wpływ na sprzedaż w analizowanym okresie (MAT w/e 31.03.2024) może mieć również fakt ruchomości Świąt Wielkanocnych, które w 2024 r. przypadły na ostatni koniec marca, podczas gdy w 2023 r. wypadały w pierwszym pełnym tygodniu kwietnia, co oznacza, że baza odniesienia roku 2023 może być nieco niższa.
Największy wzrost sprzedaży odnotowały mrożonki, największy spadek - alkohole
Kategorie, które według NielsenIQ odnotowały największą dynamikę wolumenową w analizowanym okresie w koszyku spożywczo-napojowym to mrożonki (+3,0%), nabiał (+2,9%) oraz napoje bezalkoholowe (+1,1%).
Największe spadki wolumenowe odnotowały napoje alkoholowe (-4,7%), co podkreśla utrzymującą się negatywną tendencję dla tej grupy kategorii, a w szczególności dla piwa oraz wódki.
W przypadku kategorii chemiczno-kosmetycznych, dużą dynamikę wolumenową odnotowały takie kategorie jak makijaż ust (+19,7%), kosmetyki kolorowe (+12,0%) czy też face care (+10,6%).
Pomimo znaczących wzrostów cen, pozytywną dynamiką wolumenową pochwalić się mogą również kategorie papierowe – papier toaletowy nawilżany (+13,2%) oraz ręczniki papierowe (+5,7%).
Poprawa nastrojów konsumenckich
Wraz z zauważalnym spadkiem dynamiki wzrostu cen, widoczna jest postępująca poprawa nastrojów polskich konsumentów.
Barometr Nastrojów Konsumenckich GfK – An NIQ Company, czyli syntetyczny wskaźnik ilustrujący aktualne nastroje Polaków w zakresie postaw konsumenckich, w marcu 2024 r. wyniósł 1,9 pkt, co oznacza minimalny wzrost, o 0,8 jednostki w stosunku do lutego.
Fot. mat. redakcji