Wartość rynku FMCG w Polsce od marca 2022 roku do lutego 2023 roku zwiększyła się o 16,6% – podaje "Rzeczpospolita" powołując się na najnowsze dane NielsenIQ. Nie oznacza to jednak, że rynek rzeczywiście rośnie.
Mimo dwucyfrowego wartościowego wzrostu wartości rynku FMCG w Polsce, w przypadku ilościowej sprzedaży dynamika wyniosła zaledwie 4,1% w przypadku całego koszyka FMCG i jedynie 1,4% w przypadku żywności i napojów. Za rosnącą wartością rynku stoi zatem przede wszystkim inflacja, a więc rosnące ceny.
Wartość rynku FMCG w Polsce
Od marca 2022 do lutego 2023 Polacy wydali na podstawowe produkty spożywcze i chemiczne 254 mld zł – wynika z danych NielsenIQ dla "Rz". Zdecydowaną większość rynku stanowiła w tym czasie żywność i napoje, na które przypadło 183,7 mld zł.
Kolejne pozycje zajęły chemia i kosmetyki, na które Polacy wydali w analizowanym czasie 35,3 mld zł oraz tytoń – 35,0 mld zł.
Rynek rośnie, ale niemal wyłącznie przez wzrost cen
Największy wzrost wartościowy, przekraczający średnią dla całego rynku, odnotował segment żywność i napoje, który w analizowanym okresie urósł o 17,7%. Za zdecydowaną większością tego wzrostu stoją jednak wzrosty cen. Ilościowo segment urósł zaledwie o 1,4%.
Natomiast segment chemia i kosmetyki urósł w tym czasie o 16,2% wartościowo i 3,2% ilościowo.
Wzrost wartości rynku pokazuje, że rosną wydatki konsumentów na produkty z kategorii FMCG. Nie idą jednak za tym znaczne zmiany w sprzedaży ilościowej.
Foto: StockAdobe(bnenin)