Grupa Eurocash pierwszy kwartał 2024 r. zakończyła ze stabilną sprzedażą 7,6 mld zł i zyskiem EBITDA wynoszącym 139 mln zł. Strata netto wyniosła 87 mln zł.
Grupa ma za sobą sezonowo najtrudniejszy dla branży pierwszy kwartał roku, a wdrożony program poprawy efektywności ma zrównoważyć w skali całego roku efekt wzrostu płacy minimalnej.
Wynik obciążyły koszty restrukturyzacji
Jak komentuje Paweł Surówka, prezes Eurocash, pierwszy kwartał roku jest dla handlu detalicznego zazwyczaj najsłabszy.
Grupa wdrożyła program poprawy efektywności, który w skali całego roku ma zrównoważyć efekt wzrostu płacy minimalnej. Jest on związany z integracją spółek hurtowych i uproszczeniem struktury organizacyjnej.
Jednorazowe koszty restrukturyzacji wyniosły 11 mln zł, obciążając tym samym wynik pierwszego kwartału.
Supermarkety Delikatesy Centrum na nowo
Z początkiem roku Grupa opracowała nowy model sklepu Delikatesy Centrum, który ma na celu poprawę doświadczeń zakupowych konsumentów, lepsze dostosowanie w zakresie cen i asortymentu sklepu do potrzeb klientów, a także poprawienie efektywności wykorzystania przestrzeni.
W nowym modelu działa już 10 sklepów, a do końca czerwca będzie ich 30.
Transformacja Delikatesów Centrum zaczyna przynosić efekty, co widać po rosnących obrotach, które w pierwszym kwartale dla stałej bazy sklepów były o ponad 5% lepsze niż w pierwszym kwartale 2023 roku, znacząco powyżej inflacji.
Rosnąca lojalność klientów
Pierwsze trzy miesiące 2024 r. to także połączenie Eurocash Dystrybucja i Eurocash Cash & Carry oraz poprawa egzekucji w ramach rozwijanej marki parasolowej Moje Sklepy, która obsługuje sieci ABC, Groszek i Euro Sklep, w ramach jednostki Eurocash Sieci Partnerskie.
W pierwszym kwartale prawie 65% sprzedaży segmentu hurtowego było realizowane właśnie przez ECSP.
Przyszłość rynku w jaśniejszych barwach
Prezes Grupy Eurocash jest optymistycznie nastawiony do koniunktury w kolejnych kwartałach. Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej systematycznie rośnie, inflacja utrzymuje się na stabilnym poziomie, blisko celu.
Wpływ ma także stabilny, niski poziom bezrobocia (5,3% w marcu), a także realny wzrost wynagrodzeń (aż 9,8% marcu w porównaniu do marca 2023 r.).
Jak przyznaje Paweł Surówka, dane makroekonomiczne wskazują na to, że kolejne kwartały dla handlu detalicznego będą coraz lepsze. Ostatnie kwartały Eurocash wykorzystał na usprawnianie działań Grupy, zwiększenie efektywności, wykorzystanie synergii, a także na konsekwentne wprowadzanie w życie założeń strategii biznesowej.
"Perspektywy są coraz lepsze, a my jesteśmy dobrze przygotowani do wzmacniania naszej pozycji rynkowej i poprawy konkurencyjności naszych klientów" – podsumowuje prezes, Paweł Surówka.
Fot: mat. prasowe