Grupa Eurocash zakończyła 2023 r. ze stabilnymi wynikami finansowymi, pomimo wymagających warunków makroekonomicznych dla sektora sprzedaży detalicznej.
Grupa skupiała się na przygotowaniu i wdrażaniu celów strategicznych w obszarze integracji hurtu, rozwoju narzędzi cyfrowych oraz rozwijaniu modeli detalicznych.
Dzięki temu jest przygotowana na wzmacnianie swojej pozycji na rosnącym rynku w 2024 i 2025 r.
Jak dodaje prezes Grupy Eurocash, istotnie zostało zmniejszone także zadłużenie i nastąpiła poprawa jego profilu - wydłużenie terminów zapadalności. Wskaźnik zadłużenia, liczony jako dług netto do zysku EBITDA, spadł do poziomu 0,62, co jest zgodne ze strategią. "Przeszliśmy trudny dla gospodarki i klientów czas, wzmacniając Grupę" - dodaje Paweł Surówka.
Wyniki Grupy Eurocash
- Zysk netto Grupy Eurocash w 2023 r. wyniósł 145 mln zł i był o 62% wyższy niż rok wcześniej.
- 5,2% wzrosły przychody ze sprzedaży, które osiągnęły 32,5 mld zł.
- Grupa wypracowała 1 065,5 mld zł zysku EBITDA (tj. zysk operacyjny powiększony o amortyzację). To o 6,5% więcej niż przed rokiem, przy zachowaniu stabilnej rentowności sprzedaży.
- 28% większe niż przed rokiem były przepływy pieniężne z działalności operacyjnej, które wyniosły 1 139 mln zł.
- Ostatnie trzy miesiące 2023 r. przyniosły 326 mln zł zysku EBITDA. To już dziewiąty wzrostowy kwartał z kolei.
- Na przełomie roku 2024, Grupa Eurocash wdrożyła głęboki plan oszczędnościowy, który w średniej perspektywie zrównoważy negatywny wpływ inflacji kosztowej, w szczególności związanej ze wzrostem płacy minimalnej. Związane z tym koszty restrukturyzacyjne obciążyły wynik pierwszego kwartału, który kształtował się na poziomie 139 mln.
- Duży Ben i Frisco ze wzrostami 32% i 20% za Q1 2024.
- Grupa konsekwentnie realizuje strategię na lata 2023-2025, dzięki czemu stanie się wiodącym i zintegrowanym dystrybutorem FMCG w Polsce.
Grupa zaprezentowała także wstępne wyniki za pierwszy kwartał 2024 r. Przychody wyniosły 7,590 mln zł (stabilnie r.d.r.), a zysk na poziomie EBITDA wyniósł 139 mln zł.
Pierwszy kwartał jest tradycyjnie najsłabszy dla handlu detalicznego, a w tym roku wynik był dodatkowo osłabiony przez wzrost kosztów pracy minimalnej oraz jednorazowe koszty restrukturyzacji, które sięgnęły 11 mln zł.
Segment hurtowy poprawia efektywność
W segmencie hurtowym Grupa Eurocash skonsolidowała działania poprzez wprowadzenie marki parasolowej Moje Sklepy, która obsługuje sieci ABC, Groszek i Euro Sklep.
Rozwijała sieć zintegrowanych systemów kasowych EuroPlatform, flagową platformę eurocash.pl, a także przygotowała połączenie Eurocash Dystrybucja i Eurocash Cash & Carry.
Sprzedaż towarów realizowana w 2023 r. przez segment hurtowy odpowiada za 72% skonsolidowanych przychodów. Jej wartość wyniosła 23,4 mld zł, o 5% więcej niż w 2022 r.
Zysk EBITDA wzrósł o 3,5% do 842 mln zł, dzięki czemu marża utrzymała się na poziomie 3,6%.
W tym segmencie Grupa Eurocash jest niekwestionowanym liderem rynku.
W segmencie detalicznym Eurocash pogłębia relacje z klientami
Segment detaliczny, czyli m.in. sieć Delikatesy Centrum oraz supermarkety własne i partnerskie, wypracował 8 mld zł sprzedaży. Wzrost wyniósł 4,2%.
W tym obszarze Grupa Eurocash skupiała się nad optymalizacją współpracy z franczyzobiorcami, których efektem jest nowa strategia DC 2.0.
Grupa opracowała w ubiegłym roku i obecnie testuje nowy model sklepu Delikatesy Centrum, co ma poprawić doświadczenie zakupowe konsumentów i zwiększyć atrakcyjność sieci.
Segment Projekty podąża za trendami w e-handlu
Najwyższe wzrosty obrotów widać w segmencie Projekty – czyli Frisco i Duży Ben. Ich sprzedaż zwiększyła się o 21% i wyniosła 925 mln zł.
Jak zaznacza prezes Grupy Eurocash, segment e-grocery w Polsce rozwija się z dużą dynamiką, dlatego Grupa zainwestowała w rozbudowę zautomatyzowanego centrum logistycznego Frisco, które w tym momencie posiada wystarczające zasoby, by osiągnąć próg 1 miliarda złotych przychodów.
Oznacza to, że Frisco może osiągnąć pełną rentowność jako spółka, bez dalszej konieczności inwestycji kapitałowych.
Strategia Grupy w trakcie realizacji
Strategia biznesowa Grupy Eurocash na lata 2023-2025 opiera się na trzech filarach: integracji działań w segmencie hurtowym; doskonałej organizacji współpracy z franczyzobiorcami; oraz budowaniu przewag konkurencyjnych na bazie digitalizacji i zarządzania danymi.
Obecnie Grupa skupia się na generowaniu efektywności kosztowej oraz rozwijaniu technologii cyfrowych, które są głównym źródłem przewagi konkurencyjnej dla jej klientów.
Fot.: mat. prasowe