Rok przestępny w handlu: Dodatkowy dzień wpłynął na sprzedaż w małych sklepach

Rok przestępny w handlu: Dodatkowy dzień wpłynął na sprzedaż w małych sklepach

W lutym 2024 roku wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 mkw. była o 4,7% wyższa niż rok wcześniej, a liczba transakcji była nieco wyższa niż rok wcześniej – wskazuje na podstawie najnowszych danych Centrum Monitorowania Rynku (CMR). Na lutowy odczyt wpłynął jeden nieoczywisty czynnik.

Dodatnia dynamika liczby transakcji, jak donosi CMR, to nie tylko efekt rekordowo wysokich temperatur, ale też dodatkowego dnia w lutym – 2024 jest bowiem rokiem przestępnym. Porównanie równych okresów, czyli 28 pierwszych dni tegorocznego lutego z lutym 2023 roku daje trochę mniej optymistyczne wyniki – liczba transakcji spadła o 3%, natomiast łączne obroty sklepów małoformatowych zwiększyły się tylko o 1%.

Temperatura podkręciła sprzedaż w lokalnych sklepach

Najlepszy zarówno pod względem liczby transakcji, jak i obrotów był piątek 16 lutego oraz końcówka miesiąca, czyli dni z najwyższymi temperaturami. Tegoroczną anomalię pogodową widać również w popularności kategorii wrażliwych na pogodę – wzrosty sprzedaży w porównaniu z lutym 2023 roku odnotowały m.in. wody i napoje gazowane, znacznie większą popularnością niż przed rokiem cieszyły się także lody (liczba paragonów z tą kategorią wzrosła aż o 25%).

Wysokie, jak na luty, temperatury ani nawet dodatkowy dzień lutego nie pomogły jednak przełamać spadków w kategorii piwa (w przeliczeniu na litry sprzedaż spadła o około 1%). Gorzej niż przed rokiem sprzedawały się również wódki czyste (spadek sprzedaży w przeliczeniu na litry aż o 8%), a także smakowe (choć tu spadek wyniósł tylko 1%). 

Lutowy koszyk zakupowy

W lutym 2024 r. średnia liczba opakowań w przeciętnym koszyku w sklepach małoformatowych była bardzo zbliżona do tej sprzed roku (wynosiła średnio 3,7 produktu), średnia wartość koszyka wzrosła natomiast o 4,4%, do 23,62 zł.

W czołówce kategorii o najwyższych wzrostach znalazły się napoje funkcjonalne (z dodatkiem witamin, mikroelementów i innych składników mających korzystnie wpływać na zdrowie, wygląd i samopoczucie), a także napojów izotonicznych (przeznaczonych głównie do wzmocnienia i uzupełnienia elektrolitów po wysiłku fizycznym). W porównaniu z lutym 2023 r. liczba paragonów, na których znajdowały się napoje funkcjonalne zwiększyła się o ponad 70%, a izotonicznych o ponad 30%.

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z DANYMI RYNKOWYMI I ANALIZAMI

SPRAWDŹ NOWE RAPORTY

Niewielkie spadki notują natomiast dotknięte ograniczeniami sprzedaży napoje energetyzujące – w pierwszych ośmiu tygodniach 2024 r. wolumen ich sprzedaży w sklepach małoformatowych obniżył się o 5%. Więcej o kategorii energetyków w obliczu zmian prawnych pisaliśmy w tekście: Nowe przepisy wstrząsnęły rynkiem energetyków. Rosną udziały zamienników.

Lepiej niż przed rokiem sprzedawały się również m.in. jogurty pitne, musy owocowe, batony funkcjonalne, roślinne zamienniki nabiału, a także drinki gotowe do spożycia.

Źródło danych: CMR. Sklepy małoformatowe do 300 mkw. obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 mkw., średnie sklepy spożywcze 41-100 mkw., duże sklepy spożywcze 101-300 mkw., specjalistyczne sklepy alkoholowe.


foto: mat. redakcji wiadomoscispozywcze.pl

Reklama