Gazetki promocyjne bez promocji? Ich liczba drastycznie maleje

Gazetki promocyjne bez promocji? Ich liczba drastycznie maleje

Liczba promocji oferowanych przez sieci handlowe maleje – i to w dwucyfrowym tempie. Spośród dziewięciu analizowanych formatów sklepów, spadek odnotowano w przypadku aż sześciu. Największy dotyczył hurtowni, sklepów DIY oraz hipermarketów. Co z dyskontami?

W całym zeszłym roku sieci handlowe zrobiły o 10,5% mniej promocji w gazetkach niż w 2022 roku – wykazała analiza ponad 15 tys. publikacji i przeszło 2,4 mln promocji, wykonana przez analityków z UCE RESEARCH, Hiper-Com Poland i Grupy BLIX. Autorzy analizy zaznaczają jednak, że nie musi to oznaczać, że sieci handlowe odpuszczają – stawiają po prostu na jakość...

Ten spadek wskazuje na to, że sklepy koncentrują się na jakości i selekcji oferowanych produktów w promocji, zamiast na ilości. Starają się bardziej personalizować swoje oferty i dostarczać je do określonych grup konsumentów za pośrednictwem bardziej ukierunkowanych i częstszych publikacji

Julita Pryzmont, współautorka raportu z firmy Hiper-Com Poland

Spadek liczby promocji odnotowano w 6 z 9 analizowanych formatów ograniczyło liczbę promocji. Największe spadki rdr. zanotowały hurtownie, sklepy DIY (potocznie zwane marketami budowlano-remontowymi), hipermarkety oraz drogerie i apteki – odpowiednio o 40,4%, 20,7%, 10,2% i 10%.

Poza tym ujemne wyniki rdr. mają też dyskonty i sieci cash&carry – 5,1% i 3,9%. Spadek może zaskakiwać w przypadku tych pierwszych, szczególnie biorąc pod uwagę wojnę cenową Biedronka kontra Lidl, której przyglądamy się już od kilku tygodni.  

Dyskonty, dążące do zwiększenia swojego udziału w rynku i przyciągnięcia klientów, są zmotywowane do oferowania coraz to bardziej atrakcyjnych promocji. To z kolei mogło skutkować spadkiem ich liczby w gazetkach na rzecz jakości rabatów. Dlatego nawet ten format odnotował spadek, choć i tak był on nieznaczny w porównaniu do innych segmentów. 

Marcin Lenkiewicz, jeden ze współautorów raportu z Grupy BLIX

Analiza wykazała jednak również wzrosty. Dotyczyły one sklepów RTV i AGD, sieci convenience i supermarketów – liczba promocji wzrosła w nich kolejno o 6,8%, 2,6% i 1% rok do roku.

W badaniu przeanalizowano blisko 15,2 tys. gazetek handlowych z promocjami, wydanych w latach 2023-2022 roku. Łącznie miały one blisko 322 tys. stron i powierzchnię w wymiarze prawie 13,8 mln cm2. W ww. publikacjach znalazło się w sumie ponad 2,4 mln promocji. Pod uwagę wzięto 9 największych formatów na rynku retailowym, tj. wszystkie dyskonty, hipermarkety, supermarkety, sieci convenience, cash&carry i hurtownie. Ponadto sprawdzono drogerie i apteki, sieci DiY oraz sklepy z RTV i AGD.


foto: mat. redakcji

Reklama