Kategoria rumu w Polsce ma przed sobą dobre perspektywy. Jak kształtuje się sprzedaż?

Kategoria rumu w Polsce ma przed sobą dobre perspektywy. Jak kształtuje się sprzedaż?

Rum jest stosunkowo mało znaczącą kategorią na polskim rynku spirytusowym – z wolumenem na poziomie 30,7 tys. hektolitrów, którą na 2023 rok prognozuje Euromonitor International, odpowiada za około 1% udziałów w produkcji wszystkich wyrobów spirytusowych. Nie oznacza to jednak, że trunek ten nie cieszy się wśród Polaków popularnością. Przeciwnie – jego sprzedaż rośnie dwucyfrowo.

Sprzedaż rumu w Polsce rośnie w dwucyfrowym tempie

Choć rum pozostaje kategorią o niewielkim udziale w krajowej produkcji wyrobów spirytusowych, to notuje znaczny wzrost. Według danych Euromonitor International, w 2021 roku wolumen produkcji tego trunku wyniósł (po niemal 23% wzroście) 24,5 tys. hektolitrów. Rok później, w 2022, polska produkcja opiewała już na 28,3 tys. hektolitrów (wzrost o kolejne 15,5%). Na tym jednak nie koniec.

Według szacunków Euromonitor International, w 2023 wolumen produkcji rumu w Polsce wzrośnie kolejny rok z rzędu. Na koniec tego okresu ma on wynieść 30,7 tys. hektolitrów. Oznacza to, że prognozowany jest wzrost na poziomie 8,2% rok do roku.

Jak donosi NielsenIQ, rum znajduje się wśród dwóch kategorii (obok drinków gotowych do spożycia), które w ostatnim czasie radzą sobie bardzo dobrze na polskim rynku. Według danych agencji badawczej, kategoria ta rośnie dwucyfrowo (16,6%) pod względem wielkości sprzedaży. Dynamiczny wzrost, jak tłumaczy Anna Wagner, Client Business Partner w NielsenIQ, kategoria rumu zawdzięcza przede wszystkim wariantom smakowym.

W tych kierunkach podąża kategoria

Trend ten potwierdzają także dane Mintel. Zgodnie z nimi już 63% polskich konsumentów w kategorii napojów alkoholowych deklaruje, że nowe smaki ich lubionego napoju alkoholowego są dla nich atrakcyjne, np. rum o smaku owocowym. Kolejnym kierunkiem rozwoju, a tym samym szansą na zdynamizowanie europejskiego rynku rumu, może być – zdaniem Mintel – premiumizacja. 

Rum premium rośnie szybciej niż rum standardowy na rynkach takich jak Wielka Brytania. Jednak w całej Europie rum w dużej mierze przegapił trend premiumizacji. Aby nadrobić zaległości, marki powinny na nowo zdefiniować koktajle rumowe, aby wesprzeć tę kategorię.

Honorata Jarocka, Principal Analyst w Mintel

Premiumizacja w przypadku rumu nie przebiega jednak analogicznie, jak ma to miejsce w wielu innych alkoholowych kategoriach. Jak wyjaśnia Honorata Jarocka, wynika to przede wszystkim z tego, że konsumenci postrzegają rum jako dobry dodatek do koktajli, ale kojarzą go głównie z drinkami takimi jak Cuba Libre, Mojito, Daiquiri i Rum Punch.

"Wszystkie te napoje zawierają dużą ilość cukru, co sprawia, że rum nie kojarzy się z prawdziwą klasą premium. Marki powinny promować wysokiej klasy koktajle o bardziej subtelnych smakach, takich jak Espresso Rumtini lub Matcha Mojito" – dodaje Principal Analyst w Mintel.

Wśród marek, które już zdobywają ten segment można wymienić Bacardí Aged Rum Caribbean Espresso Rumtini w Belgii, który zawiera naturalne składniki, w tym kawę espresso i 31% dojrzałego rumu Bacardí. Natomiast w Wielkiej Brytanii warto wskazać na Niche Cocktails Matcha Mojito, który jest wytwarzany z białego rumu, naturalnego aromatu brazylijskiej limonki, ekstraktu z zielonej herbaty matcha i cukru.

Honorata Jarocka, Principal Analyst w Mintel

Źródła danych: NielsenIQ Shopper Pulse, wrzesień 2023; NielsenIQ Holiday Outlook, 2023; NIQ Market Track, Cała Polska jako suma rynków: hipermarkety, supermarkety, dyskonty, duże, średnie i małe sklepy spożywcze, kioski, stacje benzynowe, Panel Handlu Detalicznego, wartość i wielkość sprzedaży, ostatni rok to 12 miesięcy kończących się na październiku 2023 porównywany do analogicznego okresu z przed roku, kategoria: alkohole mocne, tj.: brandy, cognac, gin, likiery, rum, spirytus, tequila, whisky, wódka, a także drinki gotowe do spożycia


foto: stockadobe(sergantstar)

Reklama