Rum jest stosunkowo mało znaczącą kategorią na polskim rynku spirytusowym – z wolumenem na poziomie 30,7 tys. hektolitrów, którą na 2023 rok prognozuje Euromonitor International, odpowiada za około 1% udziałów w produkcji wszystkich wyrobów spirytusowych. Nie oznacza to jednak, że trunek ten nie cieszy się wśród Polaków popularnością. Przeciwnie – jego sprzedaż rośnie dwucyfrowo.
Sprzedaż rumu w Polsce rośnie w dwucyfrowym tempie
Choć rum pozostaje kategorią o niewielkim udziale w krajowej produkcji wyrobów spirytusowych, to notuje znaczny wzrost. Według danych Euromonitor International, w 2021 roku wolumen produkcji tego trunku wyniósł (po niemal 23% wzroście) 24,5 tys. hektolitrów. Rok później, w 2022, polska produkcja opiewała już na 28,3 tys. hektolitrów (wzrost o kolejne 15,5%). Na tym jednak nie koniec.
Według szacunków Euromonitor International, w 2023 wolumen produkcji rumu w Polsce wzrośnie kolejny rok z rzędu. Na koniec tego okresu ma on wynieść 30,7 tys. hektolitrów. Oznacza to, że prognozowany jest wzrost na poziomie 8,2% rok do roku.
Jak donosi NielsenIQ, rum znajduje się wśród dwóch kategorii (obok drinków gotowych do spożycia), które w ostatnim czasie radzą sobie bardzo dobrze na polskim rynku. Według danych agencji badawczej, kategoria ta rośnie dwucyfrowo (16,6%) pod względem wielkości sprzedaży. Dynamiczny wzrost, jak tłumaczy Anna Wagner, Client Business Partner w NielsenIQ, kategoria rumu zawdzięcza przede wszystkim wariantom smakowym.
W tych kierunkach podąża kategoria
Trend ten potwierdzają także dane Mintel. Zgodnie z nimi już 63% polskich konsumentów w kategorii napojów alkoholowych deklaruje, że nowe smaki ich lubionego napoju alkoholowego są dla nich atrakcyjne, np. rum o smaku owocowym. Kolejnym kierunkiem rozwoju, a tym samym szansą na zdynamizowanie europejskiego rynku rumu, może być – zdaniem Mintel – premiumizacja.
Premiumizacja w przypadku rumu nie przebiega jednak analogicznie, jak ma to miejsce w wielu innych alkoholowych kategoriach. Jak wyjaśnia Honorata Jarocka, wynika to przede wszystkim z tego, że konsumenci postrzegają rum jako dobry dodatek do koktajli, ale kojarzą go głównie z drinkami takimi jak Cuba Libre, Mojito, Daiquiri i Rum Punch.
- To może Cię zainteresować: Whisky odbija się po gorszym okresie. Gorzej radzi sobie brandy i cognac [ANALIZA]
"Wszystkie te napoje zawierają dużą ilość cukru, co sprawia, że rum nie kojarzy się z prawdziwą klasą premium. Marki powinny promować wysokiej klasy koktajle o bardziej subtelnych smakach, takich jak Espresso Rumtini lub Matcha Mojito" – dodaje Principal Analyst w Mintel.
Źródła danych: NielsenIQ Shopper Pulse, wrzesień 2023; NielsenIQ Holiday Outlook, 2023; NIQ Market Track, Cała Polska jako suma rynków: hipermarkety, supermarkety, dyskonty, duże, średnie i małe sklepy spożywcze, kioski, stacje benzynowe, Panel Handlu Detalicznego, wartość i wielkość sprzedaży, ostatni rok to 12 miesięcy kończących się na październiku 2023 porównywany do analogicznego okresu z przed roku, kategoria: alkohole mocne, tj.: brandy, cognac, gin, likiery, rum, spirytus, tequila, whisky, wódka, a także drinki gotowe do spożycia
foto: stockadobe(sergantstar)