W ciągu dekady może zmienić się wiele, ale pewne rzeczy pozostają niezachwiane. Bez wątpienia są nimi misja, wizja i wartości Orbico, celebrującego w 2023 roku 10-lecie obecności na polskim rynku, jednocześnie będącego częścią Orbico Group – wiodącego europejskiego dystrybutora, działającego w 20 krajach Europy
Pod koniec listopada, na uroczystych obchodach z okazji 10-lecia Orbico Polska, firma przybliżyła ambitne plany na przyszłość – osiągnięcie w 2030 roku 3 miliardów złotych ze sprzedaży, co w praktyce oznacza podwojenie skali biznesu w porównaniu do ostatnich lat.
Formalnie spółkę Orbico zarejestrowano w Polsce w listopadzie 2012 roku, ale działalność handlową rozpoczęła ona w kilka miesięcy później – w marcu 2013 roku. To właśnie wówczas Orbico sp. z.o.o. dokonało wysyłki pierwszego zamówienia i wystawiło pierwszą fakturę. Zamówienie obejmowało produkty Wella, które miały zostać dostarczone do jednego z salonów fryzjerskich. Był to dopiero początek – już rok później Orbico przejęło 70% udziałów spółki Navo, a w 2016 roku kupiło 100% udziałów spółek Optimum Distribution i Amersport. 2017 rok przyniósł przejęcie pozostałe 30% spółki Navo, a 2019 – powstanie działu Orbico Supply, odpowiedzialnego za logistykę.
Właśnie tak, w największym skrócie, można streścić ponad dziesięcioletnią historię obecności Orbico w Polsce. To długa, ekscytująca podróż, pełna wyzwań, ale i sukcesów – czego najlepszym dowodem miejsce, w którym Orbico Polska jest dziś.
Rynkowe know-how
Dziś Orbico Polska to czołowy dystrybutor FMCG, zarządzający dystrybucją ponad 50 doskonale znanych brandów z różnych branż – od produktów spożywczych, przez kosmetyki, produkty beauty, akcesoria i produkty dla salonów fryzjerskich, akcesoria i produkty elektroniczne, aż po odzież i obuwie czy zabawki.
Dystrybutor dba o doskonałą ekspertyzę rynkową i konsumencką i na bieżąco monitoruje trendy. Orbico Polska działa bowiem we wszystkich kanałach sprzedających produkty FMCG i dostarcza produkty do tysięcy punktów tak na rynku masowym, jak i w kanałach specjalistycznych i to nie tylko za pośrednictwem przedstawicieli handlowych, ale również nowoczesnej e-commerce’owej platformy B2B Orbico.pl, za pomocą której klienci mogą robić zakupy codziennie, w dowolnym miejscu i o dowolnej porze.
Wyjątkowy model biznesowy
Na kilka osobnych słów zasługuje sam model biznesowy Orbico. "Nie jesteśmy hurtownią, która jest zorientowana na to, by sprzedać jak najwięcej i za jak największą marżę. Fundamentalne znaczenie mają dla nas długofalowe partnerstwo i budowanie wartości, a jednocześnie – zachowanie wyłączności. Od samego początku stawiamy na nawiązywanie i utrzymywanie długoterminowych relacji z naszymi partnerami i dostawcami, tak by pomagać im w budowaniu przewagi konkurencyjnej i realizowaniu dobrych pomysłów. Nasz model biznesowy jest ściśle powiązany z naszą wizją, w myśl której chcemy stać się partnerem z wyboru i preferowanym dostawcą rozwiązań dla naszych partnerów w wybranych kategoriach produktowych, a także z misją: budowaniu relacji z dostawcami i klientami i pomaganiu im w zdobywaniu uwagi konsumenta" – tłumaczy Robert Grzyb, Prezes Zarządu Orbico Polska.
Jedno z kluczowych aktywów Orbico Polska stanowi wysoko rozwinięte zaplecze logistyczne, na które składają się dwa centra dystrybucyjne o łącznej powierzchni 46 tysięcy metrów kwadratowych, spośród których jedno, zlokalizowane w Teresinie, jest w pełni zautomatyzowane. Taka infrastruktura magazynowa pozwala nie tylko na sprawniejszą i efektywniejszą kosztowo dystrybucję, ale również na świadczenie usług 3PL dla klientów zewnętrznych.
Liczy się człowiek
Wszystkie wyżej wymienione aspekty są niebywale istotne – ale w ich centrum jest… człowiek. "Orbico odwołuje się do siedmiu wartości. To otwartość na zmiany, szacunek, szczerość i uczciwość, zaufanie, odpowiedzialność, pasja do zwyciężania oraz rozwój osobisty. Łączy je rola człowieka. To właśnie ludzie, którzy tworzą Orbico, stanowią o sukcesie tej organizacji za sprawą swojego doświadczenia, wiedzy i zaangażowania. Dzięki nim możemy sprawnie obsługiwać naszych klientów i realizować cele biznesowe zarówno nasze, jak i naszych partnerów" – przekonuje Anna Szpitalny.
foto: mat. partnera