Polacy rzadziej odwiedzali sklepy małoformatowe w październiku. Dlaczego?

Polacy rzadziej odwiedzali sklepy małoformatowe w październiku. Dlaczego?

Październik był miesiącem, w którym sprzedawcy w mniejszych sklepach mierzyli się ze spadkami. Te widoczne są nie tylko w ilości wizyt klientów, a co za tym idzie liczby transakcji, ale także sprzedaży wolumenowej. W tym czasie wciąż wartościowo sprzedaż ciągle rosła, przeważnie jako rosnących cen produktów.

Najnowsze dane CMR pokazują kondycję w sklepach małofotmatowych, a więc placówkach do 300 mkw. oraz specjalistycznych sklepach alkoholowych. Często są to niezależne sklepy lub osiedlowe placówki. Jak podaje CMR, w październiku 2023 roku liczba transakcji w tym formacie sklepów była niższa o 6,3% rok do roku.

Placówki te zanotowały także spadek łącznej liczby sprzedanych opakowań. Spadki te nie zatrzymały jednak wartościowego wzrostu sprzedaży, który (głównie za sprawą inflacji) wyniósł 2,9% rok do roku. 

Sklepy małoformatowe znikają z rynku

Spadki są zauważalne także w porównaniu do poprzedzającego październik września 2023. Jak podaje CMR, w tym czasie łączna liczba transakcji w sklepach małoformatowych do 300 mkw. była o 7% niższa niż we wrześniu, natomiast obroty sklepów małoformatowych spadły z miesiąca na miesiąc o około 3%.

Jednym z czynników, który wpływa na spadki w sklepach małoformatowych jest malejąca liczba placówek w tym formacie. Przypomnijmy, że według danych agencji Dun & Bradstreet liczba sklepów w Polsce maleje od lat. Tylko w 2022 roku liczba placówek zajmujących się sprzedażą detaliczną zmniejszyła się o ponad 46 tys. 

Spadki sprzedaży w wielu kategoriach

Mniejsza liczba sklepów nie jest jednak jedynym powodem notowanych w małym handlu spadków. Jak podaje CMR, październikowe dane są również pokłosiem pogody.

"Październik 2023 r. był wprawdzie dość pogodny, ale chłodniejszy w porównaniu z wyjątkowo ciepłym październikiem 2022 r., dlatego słabiej niż przed rokiem w sklepach małoformatowych sprzedawały się m.in. napoje gazowane i wody" – podaje CMR. W porównaniu z ubiegłym rokiem w tym okresie spadła także sprzedaż wódek czystych ( o 14% rok do roku) i smakowych (10%) oraz piwa (11%) i whisky (14%).

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z INFORMACJAMI Z RYNKU:

Obserwuj nas w Google News

Spadkom widocznym w kategoriach szczególnie wrażliwych na pogodę towarzyszyły wzrosty w innych segmentach. Jak podaje CMR, w sklepach małoformatowych systematyczne rośnie znaczenie dań gotowych,. Znacznie lepiej niż przed rokiem sprzedawały się również napoje czy batony funkcjonalne (wzbogacane witaminami, mikroelementami, proteinami itp.), a także roślinne zamienniki mleka. 

Ponadto wzrosty sprzedaży w przeliczeniu na kilogramy osiągnęły niektóre kategorie produktów, których ceny są obecnie niższe niż przed rokiem, takie jak masło, mąki czy cukier.


foto: stockadobe(joeyphoto)

Reklama