Sieci rywalizują ze sobą cenami produktów marek własnych. Kto wygrywa?

Sieci rywalizują ze sobą cenami produktów marek własnych. Kto wygrywa?

Produkty pod markami własnymi sieci takich jak Biedronka, Lidl czy Kaufland znacznie zyskały w ostatnim czasie na popularności. Są to artykuły wytwarzane na zamówienie poszczególnych sieci sklepów, których cena zazwyczaj jest niższa od markowych konkurentów. Wraz ze zwiększającą się popularnością sektora private label, konkurować muszą ze sobą także poszczególne sieci.

Marki własne to obszar rynku, który szczególnie w dobie szalejącej inflacji znacznie zyskał na znaczeniu. Polacy oszczędności szukali przede wszystkim na półkach sklepowych. Tam z kolei zazwyczaj wyróżniały się produkty pod markami sieci.

Według najnowszych danych GfK, rynek marek własnych w polskiej branży FMCG jest już wart 48 mld zł. Co więcej, produkty private label odpowiadają już za 22% wydatków Polaków na asortyment FMCG.

Gdzie marki własne są najtańsze?

Analitycy z aplikacji PanParagon postanowili sprawdzić, w której sieci sklepów produkty marek własnych są najtańsze. W tym celu spośród setek tysięcy paragonów z datą zakupu od 1 października do 12 listopada 2023 roku, wyłonili dowody zakupu ze sklepów Lidl, Biedronka oraz Kaufland. Która z nich okazała się być najtańsza?

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z INFORMACJAMI Z RYNKU:

Obserwuj nas w Google News

W badaniu sprawdzono ceny ośmiu produktów pod markami własnymi o dokładnie takich samych gramaturach czy pojemnościach, które występowały w każdej z analizowanych sieci handlowych. Zestawienie ujawniło zdecydowanego lidera.

Okazało się, że wybierając wyłącznie produkty pod markami własnymi, najtańsze zakupy zrobimy w Lidlu. Koszyk zakupowy z ujętymi w analizie produktami kosztował w tej sieci 28,49 zł. Drugie miejsce zajął Kaufland (29,26 zł), a trzecie – Biedronka (29,56 zł).

Po wodę do Lidla, a po czekoladę do Biedronki

Analiza ujawniła również różnice pomiędzy cenami poszczególnych produktów w Lidlu, Kauflandzie i Biedronce. Jak pokazały paragony, w Biedronce najtaniej można kupić czekoladę mleczną (o 30 groszy taniej niż w Lidlu) oraz twaróg półtłusty (o 9 groszy taniej niż w Kauflandzie).

Natomiast w Lidlu warto sięgnąć po półtoralitrową wodę źródlaną (20 groszy tańszą niż u konkurentów) oraz majonez marki własnej, który kosztuje aż 1 zł 20 groszy mniej niż w pozostałych sieciach ujętych w analizie. Po płatki owsiane górskie opłaca się udać do Kauflandu.


foto: mat. redakcji/PanParagon

Reklama