Tegoroczny Black Friday ma być rekordowy. Tłumy Polaków ruszą do sklepów

Tegoroczny Black Friday ma być rekordowy. Tłumy Polaków ruszą do sklepów

Skłonność do oszczędzania wśród Polaków jest obecnie bardzo wysoka. To właśnie dlatego już 78% z nich zamierza ruszyć podczas tegorocznego okresu Black Friday na zakupy. Polacy prześcignęli nie tylko pozostaje europejskie kraje, ale nawet państwo, w którym tradycja przedświątecznych zakupów jest najdłuższa, czyli Stany Zjednoczone.

Polacy szukają przedświątecznych okazji

Listopad to czas inaugurujący przedświąteczne zakupy. Podczas 30 dni mamy do czynienia z aż trzema różnymi zakupowymi "świętami". Najpierw, 11 listopada, obchodzimy Dzień Singla. Później wypada Black Friday, a chwilę po nim Cyber Monday. Zgodnie z analizą Boston Consulting Group już zdecydowana większość Polaków zamierza skorzystać z promocji oferowanych w okresie tego zakupowego święta. Głównym powodem jest trend ograniczania wydatków.

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z INFORMACJAMI Z RYNKU:

Obserwuj nas w Google News

"Polacy częściej szukają zakupowych okazji, bo podczas gdy np. w Szwajcarii inflacja utrzymuje się na poziomie poniżej 2%, to w Polsce wynosi ona 8,2% a niedawno sięgała nawet kilkunastu procent. Ma to wpływ na to co, jak i za ile kupujemy" – komentuje Tomasz Mazek z Fonii.

Odsetek Polaków deklarujących zakupy w okresie listopadowych promocji znacznie przewyższył pozostałe analizowane kraje. Przykładowo w Szwajcarii deklarację taką złożyło 57% konsumentów, z kolei w Wielkiej Brytanii 64%, a w Niemczech – 67%. Polacy wyprzedzili nawet obywateli Stanów Zjednoczonych (77%).

Budżet na Black Friday 2023

Konsumenci we wszystkich analizowanych krajach zamierzają wydać na tegoroczne zakupy przedświąteczne więcej niż w ubiegłym roku. Rekordzistami są Niemcy, którzy przeznaczą na ten cel o 22% więcej niż w 2022 roku, oraz Szwajcarzy, którzy wydadzą o 19% więcej niż rok temu.

W Polsce natomiast konsumenci planują wydatki rzędu niemal 1300 zł. Niemcy i Szwajcarzy zamierzają wydać równowartość około 1600 zł, natomiast Amerykanie – około 2000 zł. 

Co ciekawe, o ile na świecie w okresie przedświątecznym konsumenci planują przede wszystkim zakup tanich produktów, to w Polsce blisko 40% z nich będzie szukało okazji na produkty luksusowe i premium.

W badaniu Business Consulting Group aż 62% Polaków zadeklarowało, że oczekuje porządnych upustów cenowych, na wszystkie produkty. Co drugi konsument oczekuje porządnej zniżki na wybrane produkty a 41% spodziewa się ofert wiązanych, typu “kup 3 zapłać za 2”.


foto: stockadobe(daria)

Reklama