Skłonność do oszczędzania wśród Polaków jest obecnie bardzo wysoka. To właśnie dlatego już 78% z nich zamierza ruszyć podczas tegorocznego okresu Black Friday na zakupy. Polacy prześcignęli nie tylko pozostaje europejskie kraje, ale nawet państwo, w którym tradycja przedświątecznych zakupów jest najdłuższa, czyli Stany Zjednoczone.
Polacy szukają przedświątecznych okazji
Listopad to czas inaugurujący przedświąteczne zakupy. Podczas 30 dni mamy do czynienia z aż trzema różnymi zakupowymi "świętami". Najpierw, 11 listopada, obchodzimy Dzień Singla. Później wypada Black Friday, a chwilę po nim Cyber Monday. Zgodnie z analizą Boston Consulting Group już zdecydowana większość Polaków zamierza skorzystać z promocji oferowanych w okresie tego zakupowego święta. Głównym powodem jest trend ograniczania wydatków.
"Polacy częściej szukają zakupowych okazji, bo podczas gdy np. w Szwajcarii inflacja utrzymuje się na poziomie poniżej 2%, to w Polsce wynosi ona 8,2% a niedawno sięgała nawet kilkunastu procent. Ma to wpływ na to co, jak i za ile kupujemy" – komentuje Tomasz Mazek z Fonii.
Odsetek Polaków deklarujących zakupy w okresie listopadowych promocji znacznie przewyższył pozostałe analizowane kraje. Przykładowo w Szwajcarii deklarację taką złożyło 57% konsumentów, z kolei w Wielkiej Brytanii 64%, a w Niemczech – 67%. Polacy wyprzedzili nawet obywateli Stanów Zjednoczonych (77%).
Budżet na Black Friday 2023
Konsumenci we wszystkich analizowanych krajach zamierzają wydać na tegoroczne zakupy przedświąteczne więcej niż w ubiegłym roku. Rekordzistami są Niemcy, którzy przeznaczą na ten cel o 22% więcej niż w 2022 roku, oraz Szwajcarzy, którzy wydadzą o 19% więcej niż rok temu.
W Polsce natomiast konsumenci planują wydatki rzędu niemal 1300 zł. Niemcy i Szwajcarzy zamierzają wydać równowartość około 1600 zł, natomiast Amerykanie – około 2000 zł.
Co ciekawe, o ile na świecie w okresie przedświątecznym konsumenci planują przede wszystkim zakup tanich produktów, to w Polsce blisko 40% z nich będzie szukało okazji na produkty luksusowe i premium.
W badaniu Business Consulting Group aż 62% Polaków zadeklarowało, że oczekuje porządnych upustów cenowych, na wszystkie produkty. Co drugi konsument oczekuje porządnej zniżki na wybrane produkty a 41% spodziewa się ofert wiązanych, typu “kup 3 zapłać za 2”.
foto: stockadobe(daria)