Ten rok będzie rekordowy dla rynku parków handlowych. Wiele się jednak zmienia

Ten rok będzie rekordowy dla rynku parków handlowych. Wiele się jednak zmienia

Ostatni czas charakteryzował się dynamicznym rozwojem na rynku parków handlowych. Dane z raportu przygotowanego przez JLL i Trei Real Estate Poland mówią wręcz o rekordowym wzroście powierzchni handlowych, który ma zostać zanotowany do końca 2023 roku. 

Parki handlowe w Polsce - podsumowanie roku

Obecnie w Polsce istnieje 600 parków handlowych o powierzchni co najmniej 2000 mkw. Łączna oferują one ponad 3,6 mln mkw. powierzchni GLA. Znaczący udział (2,6 mln mkw.) to parki handlowe, a około 958 tys. mkw. przypada na centra convenience. Oba typy obiektów zdominowały nową podaż handlową w latach 2020-2023, wnosząc ponad 250 tys mkw. rocznie. To potwierdza znaczący potencjał tego segmentu nieruchomości.

Charakter nowych inwestycji ulega jednak zmianie. Obserwuje się spadek liczby nowo budowanych parków handlowych o większych powierzchniach, a także geograficzną polaryzację nowej podaży.

Po pierwsze, coraz rzadziej obserwujemy nowe parki handlowe o powierzchni powyżej 20,000-30,000 m² przez co zaciera się granica pomiędzy omawianymi formatami. Po drugie, obserwujemy geograficzną polaryzację nowej podaży – większość nowych obiektów pojawia się w małych miastach, gdzie brakowało nowoczesnej oferty, oraz największych aglomeracjach, które rozrastają się za sprawą nowopowstających osiedli

Maciej Kotowski, Dyrektor w dziale Badań Rynku, JLL

Małe parki handlowe utrzymują popularność dzięki swojej wygodzie, dostępności, komplementarności oferty i możliwości dokonywania szybkich codziennych zakupów.

Niemal 40% inwestycji w małych miastach

W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy dostarczono na rynek około 376 tys. mkw. powierzchni handlowych w ramach 57 inwestycji, z których 38% skupia się w miastach poniżej 50 tys. mieszkańców, a 31% na dużych aglomeracjach.

Biorąc pod uwagę powierzchnie, najwyższy odsetek tych inwestycji to parki handlowe o metrażu powyżej 10 tys. mkw. Jak wyjaśnia Jacek Wesołowski z Trei Real Estate Poland, umożliwia to wybranie korzystnej lokalizacji, pozwalającej dotrzeć z precyzyjną ofertą dla konkretnego rynku, jak również sprawnie przeprowadzić cały proces inwestycyjny.

Warto zwrócić uwagę na fakt, że parki handlowe przyciągają różnorodnych najemców. W ostatnich latach także marki, które wcześniej nie były kojarzone z tym formatem, zaczęły inwestować w parki handlowe. Sama struktura najemców ewoluuje, dostosowując się do zmieniających się oczekiwań konsumentów.

Ile wynosi czynsz w parkach handlowych? Dane z 2023 roku

Warto zauważyć, że mimo wzrostu kosztów związanych z inwestycjami, czynsze w parkach handlowych wciąż pozostają konkurencyjne w porównaniu do dużych centrów handlowych. 

W analizowanym przez JLL i Trei Real Estate Poland okresie średnia wysokość czynszu w parkach handlowych plasowała się w przedziale od 6 EUR do 13 EUR za mkw.

Wysokość stawek zależy od lokalizacji inwestycji, jej powierzchni, czy usług, jakie oferuje najemca. Przykładowo, dla sklepów odzieżowych wynoszą one średnio 8 EUR/mkw./miesiąc, dla sklepów spożywczych 6-10 EUR/mkw./miesiąc, dla sklepów z elektroniką 11-14 EUR/mkw./miesiąc, a dla placówek z segmentu Health&Beauty 15 EUR/mkw./miesiąc.


foto: mat. prasowe

Reklama