Marki własne w koszykach zakupowych Polaków. W tych kategoriach są liderami

Marki własne w koszykach zakupowych Polaków. W tych kategoriach są liderami

Marki własne zajmują już 22% udziałów w wartości wydatków zakupowych polskich gospodarstw domowych. Rosnąca popularność tych produktów jest widoczna szczególnie wyraźnie w przypadku kategorii mięsa i ryb, gdzie w pierwszej ósemce najczęściej wybieranych marek, aż połowa to marki własne dostępne w Biedronce lub Lidlu. 

Marki własne podbijają rynek

Polacy coraz chętniej wybierają marki własne sieci handlowe. Według najnowszych danych GfK – An NIQ Company, na które powołuje się "Rzeczpospolita", stanowią one już ponad 1/5 wydatków na podstawowe produkty chemiczne i spożywcze. Ich popularność ma wynikać przede wszystkich z niższych cen. Jak podaje GfK, są one tańsze o 20-30% w porównaniu do markowych produktów.

Marki własne wybijają się jednak na rynku nie tylko z powodu ceny, ale także jej stosunku do jakości. Według danych GfK – An NIQ Company, już 35% konsumentów ocenia jakość produktów marek własnych na równi z produktami renomowanych producentów. 

Marki własne wskakują na pozycje liderów kategorii

Choć w ogólnym koszyku marki własne zajmują 22% wydatków, to w niektórych kategoriach już teraz widoczna jest znaczna przewaga tego segmentu produktów.

Jak podaje "Rz", przykładem jest marka własna "Nasze Smaki" dostępna w Biedronce, której produkty są najczęściej kupowane w kategorii dań gotowych. Podobnie kształtuje się sytuacja z marką "Go Vege", która dominuje w segmencie roślinnych zamienników mięsa i nabiału, przyciągając 20% nabywców.

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z INFORMACJAMI Z RYNKU:

Obserwuj nas w Google News

Ciekawą sytuację obrazują także dane GfK – An NIQ Company w przypadku kategorii mięs i ryb. Wśród ośmiu marek, które były najczęściej kupowane przez respondentów w minionym roku, aż połowa to marki własne. Udziały kształtują się następująco:

  1. Tarczyński (21%)
  2. Kraina Wędlin – marka własna Biedronki (17%)
  3. Sokołów (12%)
  4. Kraina Mięs – marka własna Biedronki (12%)
  5. Krakus (11%)
  6. Pikok – marka własna Lidla (8%)
  7. Morliny (6%)
  8. Marinero – marka własna Biedronki (3%)

Te kategorie "nie lubią" marek własnych

Nie wszystkie kategorie produktowe przyciągają jednak konsumentów do marek własnych. W przypadku napojów gorących, napojów alkoholowych i bezalkoholowych, słodyczy czy środków do prania, marki własne pozostają mniej popularne. To zjawisko jest spowodowane niską znajomością tych produktów i marek.

Barbara Lewicka, dyrektor w GfK – An NIQ Company, podkreśla na łamach "Rz", że marki własne mają duży potencjał w innych kategoriach i powinny być promowane i komunikowane przez sieci detaliczne. 


foto: Biedronka (biuro prasowe)

Reklama