Marki własne zajmują już 22% udziałów w wartości wydatków zakupowych polskich gospodarstw domowych. Rosnąca popularność tych produktów jest widoczna szczególnie wyraźnie w przypadku kategorii mięsa i ryb, gdzie w pierwszej ósemce najczęściej wybieranych marek, aż połowa to marki własne dostępne w Biedronce lub Lidlu.
Marki własne podbijają rynek
Polacy coraz chętniej wybierają marki własne sieci handlowe. Według najnowszych danych GfK – An NIQ Company, na które powołuje się "Rzeczpospolita", stanowią one już ponad 1/5 wydatków na podstawowe produkty chemiczne i spożywcze. Ich popularność ma wynikać przede wszystkich z niższych cen. Jak podaje GfK, są one tańsze o 20-30% w porównaniu do markowych produktów.
- Sprawdź też: Marki własne na świecie: Udziały w wydatkach, kluczowe kanały sprzedaży i regiony [KANTAR]
Marki własne wybijają się jednak na rynku nie tylko z powodu ceny, ale także jej stosunku do jakości. Według danych GfK – An NIQ Company, już 35% konsumentów ocenia jakość produktów marek własnych na równi z produktami renomowanych producentów.
Marki własne wskakują na pozycje liderów kategorii
Choć w ogólnym koszyku marki własne zajmują 22% wydatków, to w niektórych kategoriach już teraz widoczna jest znaczna przewaga tego segmentu produktów.
Jak podaje "Rz", przykładem jest marka własna "Nasze Smaki" dostępna w Biedronce, której produkty są najczęściej kupowane w kategorii dań gotowych. Podobnie kształtuje się sytuacja z marką "Go Vege", która dominuje w segmencie roślinnych zamienników mięsa i nabiału, przyciągając 20% nabywców.
Ciekawą sytuację obrazują także dane GfK – An NIQ Company w przypadku kategorii mięs i ryb. Wśród ośmiu marek, które były najczęściej kupowane przez respondentów w minionym roku, aż połowa to marki własne. Udziały kształtują się następująco:
- Tarczyński (21%)
- Kraina Wędlin – marka własna Biedronki (17%)
- Sokołów (12%)
- Kraina Mięs – marka własna Biedronki (12%)
- Krakus (11%)
- Pikok – marka własna Lidla (8%)
- Morliny (6%)
- Marinero – marka własna Biedronki (3%)
Te kategorie "nie lubią" marek własnych
Nie wszystkie kategorie produktowe przyciągają jednak konsumentów do marek własnych. W przypadku napojów gorących, napojów alkoholowych i bezalkoholowych, słodyczy czy środków do prania, marki własne pozostają mniej popularne. To zjawisko jest spowodowane niską znajomością tych produktów i marek.
Barbara Lewicka, dyrektor w GfK – An NIQ Company, podkreśla na łamach "Rz", że marki własne mają duży potencjał w innych kategoriach i powinny być promowane i komunikowane przez sieci detaliczne.
foto: Biedronka (biuro prasowe)