Ruch w sklepach wzrósł o 3,6% podczas pierwszych dziewięciu miesięcy 2023 roku w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej. W rankingu pierwsze miejsce zajmują supermarkety, które zyskały 11,5%.
Dane obrazujące zmiany ruchu w sklepach pochodzą z badania autorstwa Proxi.cloud i UCE Research, które jako pierwsza poznała "Rzeczpospolita". Jak podaje dziennik, wzrósł nie tylko ruch, ale także średnia liczba wizyt w sklepach.
Oblężenia sklepów nie było
Podczas pierwszych trzech kwartałów 2023 roku średnio jeden konsument odwiedzał wszystkie sklepy 128,6 razy - wynika z zebranych danych. Jak podaje "Rz", oznacza to wzrost na poziomie 6,4% w perspektywie rok do roku. Od stycznia do września 2022 roku średnia liczba wizyt w sklepach na jednego konsumenta wynosiła bowiem 120,9.
W tym czasie wzrósł także ruch w sklepach - o 3,6% rok do roku. Nie oznacza to jednak, że sklepy nagle zaczęły przeżywać oblężenie. Jak zaznacza Miłosz Sojka z Proxi.cloud, wzrost ten nie jest znaczny i "nie powinien być on interpretowany jako powód do entuzjazmu lub powodować jakichkolwiek skrajnych emocji, w tym zaskoczenia" - cytuje "Rz". Jak wyjaśnia ekspert, na wynik ten mogło mieć wpływ sporo czynników, w tym również takie jak promocje czy oferta produktowa poszczególnych sieci.
Dyskonty nie zyskały tym razem najwięcej
Eksperci sprawdzili również, który format sklepów zyskał w analizowanym okresie najwięcej ruchu. Dyskont, supermarket, hipermarket, a może sklepy osiedlowe?
Choć według danych Euromonitor International, rynek handlowy w Polsce charakteryzuje się jedną z najwyższych penetracji dyskontów na świecie, to w zestawieniu prezentowanym przez Proxi.cloud i UCE Research, format ten ustępuje miejsca supermarketom.
Zgodnie z danymi z pierwszych trzech kwartałów roku, supermarkety zyskały 11,5% wzrostu ruchu. Dyskonty, ze wzrostem na poziomie 10,3%, zajęły drugą pozycję. Kolejne miejsca należą do hipermarketów (+1%) oraz sklepów osiedlowych (+0,3%).
Czas w sklepie na lekkim plusie
Badanie ujawniło także, ile czasu w sklepie spędzają Polacy. Okazało się, że także w tym obszarze odnotowano wzrost w perspektywie rocznej. Jak podaje "Rz", w trzech kwartałach br. średni czas przebywania w sklepie wyniósł 9 minut 26 sekund. Rok wcześniej z kolei zakupy zajmowały Polakom średnio 9 minut 23 sekundy.
W tym obszarze wzrost zanotowały wyłącznie dyskonty. Pozostałe formaty sklepów odnotowały spadki.
foto: mat. redakcji