Sieci handlowe obniżają ceny, ale nadal płacimy dużo więcej niż rok temu

Sieci handlowe obniżają ceny, ale nadal płacimy dużo więcej niż rok temu

Według najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy autorstwa ASM Sales Force Agency, we wrześniu br. wartość koszyka zakupowego zdrożała rok do roku o 9%. Dla porównania, miesiąc wcześniej wzrost ten wyniósł 12%, a w lipcu aż 20%. Dziewięć sośród dziesięciu badanych kategorii produktowych podrożało rok do roku.

Wciąż płacimy więcej niż rok wcześniej

Według danych Głównego Urzędu Statystycznego wrześniowa inflacja wyniosła 8,2% rok do roku, co oznacza, że ceny towarów i usług w porównaniu z poprzednim miesiącem spadły o 0,4%. To najniższy odczyt od listopada 2021 roku, a według ekonomistów wzrost cen w dalszym ciągu będzie się wypłaszczał.

Do podobnym wniosków skłaniają dane pochodzące z najnowszego Raportu Koszyk Zakupowych. Według niego już 8 z 13 analizowanych sieci handlowych obniżyło ceny w skali miesiąca. Średni koszyk w dalszym ciągu pozostaje jednak droższy niż przed rokiem.

Wrześniowy koszyk zakupowy

Z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że we wrześniu br. średnia cena koszyka zakupowego zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku utrzymała się prawie na tym samym poziomie, co przed miesiącem i wyniosła 285,05 zł (wzrost o 0,03 zł).

Niewielkie wzrosty cen odnotowano w pięciu sieciach, a w pozostałych ośmiu ceny badanych produktów były niższe niż w sierpniu br.

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z INFORMACJAMI Z RYNKU:

Obserwuj nas w Google News

Które produkty drożeją, a które tanieją?

Zestawienie cen kategorii produktowych, określonych na podstawie wybranych 40 produktów pokazuje, że we wrześniu 2023 r. względem 2022 r. podrożało 9 na 10 analizowanych kategorii badanych produktów: używki i piwo, nabiał, dodatki, produkty sypkie, mrożonki, mięso, wędliny i ryby, chemia domowa i kosmetyki, napoje oraz słodycze.

Jako jedyne w ujęciu rok do roku potaniały produkty tłuszczowe (16,81%). Natomiast w największym stopniu zdrożały artykuły sypkie. We wrześniu br. wzrost ten wyniósł 21,51% wobec 2022 r.

Z wyliczeń ekspertów ASM Sales Force Agency ponadto wynika, że dodatki podrożały o 17,73%, słodycze o 14,64%, a chemia domowa i kosmetyki o 13,27%. W każdej z analizowanych grup produktów odnotowano zmiany cen, jednak najmniejszą różnicę stwierdzono w przypadku kategorii nabiał (we wrześniu 2023 r. drożej o 1,40%).

Sprawdź, które sklepy spożywcze były najtańsze we wrześniu 2023.


foto: stockadobe(Serhii)
źródło danych: Badanie i Raport Koszyk Zakupowy, ASM Sales Force Agency

Reklama