Francuska sieć supermarketów Carrefour podjęła radykalny krok w walce z rosnącą inflacją, umieszczając ostrzeżenia cenowe na szeregu produktów, takich jak Lindt i Lipton Ice Tea. W ten sposób chce wywrzeć presję na wiodących dostawców, w tym Nestle, PepsiCo i Unilever, aby obniżyli ceny przed długo oczekiwanymi negocjacjami kontraktowymi.
Carrefour naświetla problem
Carrefour oznaczył produkty etykietami informującymi o spadku objętości lub wagi produktu oraz wzroście ceny u dostawcy – donosi Reuters. Przykładem jest herbatka Lipton Ice Tea o smaku brzoskwiniowym, która skurczyła się z 1,5 litra do 1,25 litra, przy jednoczesnym wzroście ceny za litr o 40%.
"Oczywiście celem piętnowania tych produktów jest skłonienie producentów do ponownego przemyślenia swojej polityki cenowej" – przyznał Stefen Bompais, dyrektor ds. komunikacji z klientami w Carrefour, cytowany przez agencję.
Downsizing widoczny na półkach sklepowych
Decyzja Carrefoura wywołała dyskusję na temat praktyki określanej potocznie jako downsizing. Polega ona na jak najmniej widocznym dla konsumenta zmniejszeniu gramatury produkty przy jednoczesnym zachowaniu lub wzroście ceny.
Do obniżenia cen producentów i dostawców wzywał już między innymi minister finansów Francji, Bruno Le Maire.
foto: stockadobe(phpetrunina14)