Rynek produktów pochodzenia roślinnego dynamicznie się rozwija

Rynek produktów pochodzenia roślinnego dynamicznie się rozwija

W ostatnich trzech latach sprzedaż roślinnych alternatyw dla produktów mlecznych w Polsce wzrosła o 46,9% - informuje Danone za NilesenIQ. Według GfK, tylko w ubiegłym roku sięgnęła po nie już niemal 1/3 gospodarstw domowych.

Konsumenci, poszukując korzyści dla zdrowia, ciekawego smaku i różnorodności, szczególnie chętnie wybierają napoje i roślinne alternatywy dla jogurtów.

To tylko część oferty w kategorii roślinnej, która jest jedną z najszybciej rozwijających się na rynku spożywczym. Sprzyja temu rosnąca dostępność alternatyw dla produktów mlecznych.

Liczy się zdrowie i dobro planety

Codzienne wybory żywieniowe mają fundamentalne znaczenie nie tylko dla zdrowia, ale również dla stanu planety. Skala tego wpływu rośnie wraz ze wzrostem globalnej populacji, która w ubiegłym roku przekroczyła 8 miliardów ludzi, a prognozy mówią o 10 miliardach do roku 2060.

Rozumiejąc te wyzwania, producenci żywności, jak np. Danone, stawiają na zrównoważony sposób wytwarzania i rozwój oferty roślinnej, która łączy korzyści dla zdrowia i planety.

Wiemy, że nie ma zdrowej żywności – a tym samym zdrowia – bez zdrowej planety. Chcemy pozytywnie wpływać na żywienie milionów Polaków, oferując wartościową żywność, która powstaje w poszanowaniu zasobów naturalnych. Dlatego systematycznie rozwijamy ofertę produktów roślinnych, będących ważnym elementem zbilansowanej diety. Jako lider rynku stale poszerzamy ofertę smacznych i wartościowych produktów roślinnych, a jednocześnie dbamy o to, by były one łatwo dostępne dla wszystkich konsumentów, co sprawi, że zmiana diety na bardziej roślinną będzie łatwiejsza.

Marek Sumiła, dyrektor zarządzający Danone i Żywiec Zdrój

Według GfK ciągu ostatnich 5 lat odsetek gospodarstw domowych w Polsce, w których obecne były produkty roślinne, zwiększył się blisko trzykrotnie – w 2018 roku było to 11,5%, a w ostatnim roku już 31,7%.

Tylko w ciągu ostatniego roku po produkty z tej kategorii sięgnęło przeszło 400 tys. nowych gospodarstw w porównaniu z rokiem poprzednim!

Fot.: inf. prasowa Danone

Dynamiczny rozwój rynku

Rynek roślinnych alternatyw dla produktów mlecznych (napojów roślinnych, roślinnych alternatyw dla jogurtów, deserów i śmietan) dynamicznie się rozwija, utrzymując dwucyfrowe wzrosty – zarówno w ujęciu wartościowym (+17,2% rok do roku), jak i ilościowym (14,7% rok do roku) – dane: Danone za NielsenIQ.

Konsumenci najchętniej kupowali napoje i roślinne alternatywy dla jogurtów, które łącznie generowały ponad 90% sprzedaży. Najbardziej popularnymi wariantami są napoje owsiane i migdałowe, łącznie stanowiące prawie 70% sprzedaży (Danone za NielsenIQ).

Produkty roślinne popularne nie tylko w dużych miastach

Według danych GfK z okresu kwiecień 2022 - marzec 2023 r, ponad 40% nowych użytkowników kategorii roślinnej w Polsce to mieszkańcy małych i średnich miast (poniżej 200 tys. mieszkańców).

Dane rynkowe potwierdzają, że obecnie, już nie tylko mieszkańcy dużych miast sięgają po produkty roślinne. Bez wątpienia przyczynia się do tego wzrost świadomości w zakresie wpływu żywienia na zdrowie, ale także coraz większa dostępność produktów roślinnych. Nie trzeba być wegetarianinem czy weganinem, żeby wprowadzać je do swojej diety. To produkty dla każdego, kto poszukuje różnorodności. Warto podkreślić, że to także proste i łatwo dostępne rozwiązanie, pozwalające jeszcze bardziej zbilansować naszą dietę.

Marek Sumiła

Często pierwszym produktem z kategorii, po jaki sięgają konsumenci – są napoje roślinne. Ich oferta rynkowa dynamicznie się rozwija, w czym wiodącą rolę odgrywa lider rynku – marka Alpro z portfolio DANONE.


Fot.: Adobe Stock/ rh2010

Reklama