W ostatnich trzech latach sprzedaż roślinnych alternatyw dla produktów mlecznych w Polsce wzrosła o 46,9% - informuje Danone za NilesenIQ. Według GfK, tylko w ubiegłym roku sięgnęła po nie już niemal 1/3 gospodarstw domowych.
Konsumenci, poszukując korzyści dla zdrowia, ciekawego smaku i różnorodności, szczególnie chętnie wybierają napoje i roślinne alternatywy dla jogurtów.
To tylko część oferty w kategorii roślinnej, która jest jedną z najszybciej rozwijających się na rynku spożywczym. Sprzyja temu rosnąca dostępność alternatyw dla produktów mlecznych.
Liczy się zdrowie i dobro planety
Codzienne wybory żywieniowe mają fundamentalne znaczenie nie tylko dla zdrowia, ale również dla stanu planety. Skala tego wpływu rośnie wraz ze wzrostem globalnej populacji, która w ubiegłym roku przekroczyła 8 miliardów ludzi, a prognozy mówią o 10 miliardach do roku 2060.
Rozumiejąc te wyzwania, producenci żywności, jak np. Danone, stawiają na zrównoważony sposób wytwarzania i rozwój oferty roślinnej, która łączy korzyści dla zdrowia i planety.
Według GfK ciągu ostatnich 5 lat odsetek gospodarstw domowych w Polsce, w których obecne były produkty roślinne, zwiększył się blisko trzykrotnie – w 2018 roku było to 11,5%, a w ostatnim roku już 31,7%.
Tylko w ciągu ostatniego roku po produkty z tej kategorii sięgnęło przeszło 400 tys. nowych gospodarstw w porównaniu z rokiem poprzednim!
Dynamiczny rozwój rynku
Rynek roślinnych alternatyw dla produktów mlecznych (napojów roślinnych, roślinnych alternatyw dla jogurtów, deserów i śmietan) dynamicznie się rozwija, utrzymując dwucyfrowe wzrosty – zarówno w ujęciu wartościowym (+17,2% rok do roku), jak i ilościowym (14,7% rok do roku) – dane: Danone za NielsenIQ.
Konsumenci najchętniej kupowali napoje i roślinne alternatywy dla jogurtów, które łącznie generowały ponad 90% sprzedaży. Najbardziej popularnymi wariantami są napoje owsiane i migdałowe, łącznie stanowiące prawie 70% sprzedaży (Danone za NielsenIQ).
Produkty roślinne popularne nie tylko w dużych miastach
Według danych GfK z okresu kwiecień 2022 - marzec 2023 r, ponad 40% nowych użytkowników kategorii roślinnej w Polsce to mieszkańcy małych i średnich miast (poniżej 200 tys. mieszkańców).
Często pierwszym produktem z kategorii, po jaki sięgają konsumenci – są napoje roślinne. Ich oferta rynkowa dynamicznie się rozwija, w czym wiodącą rolę odgrywa lider rynku – marka Alpro z portfolio DANONE.
Fot.: Adobe Stock/ rh2010