Polski rynek handlowy w dalszym ciągu charakteryzuje się sporym zapotrzebowaniem na niewielkie, lokalne obiekty handlowe typu convenience store. Zdecydowanymi wygranymi w tym segmencie okazują się parki handlowe. W samym tylko pierwszym półroczu 2023 odpowiadały one za niemal 70% nowo oddanej powierzchni handlowej.
Parki handlowe zdobywają polski rynek
Według danych firmy, w pierwszym półroczu 2023 roku w Polsce oddano około 150 tys. mkw. powierzchni handlowych, głównie w ramach parków handlowych. O 40% więcej niż w tym samym okresie w roku ubiegłym. Prawie 70% nowej powierzchni dostarczyły debiutujące parki handlowe, oddawane przeważnie w miejscowościach liczących poniżej 100 tys. mieszkańców.
"W najbliższych latach głównym rozgrywającym w tym sektorze nadal będą parki handlowe, bo w wielu obszarach kraju brakuje wciąż nowoczesnego handlu" – mówi Agata Karolina Lasota, dyrektorka zarządzająca LBC Invest. Ekspertka zaznacza przy tym, że do parków handlowych będą napływać nowi najemcy, w tym globalne marki.
Przykładem może być sieć sklepów Woolworth, która zadebiutowała w Polsce w maju 2023 roku. Detalista zamierza otwierać od 15 do 20 sklepów rocznie w Europie. Jeszcze innym przykładem jest Dealz, który chce podwoić liczbę sklepów w Polsce. Jak zauważa Lasota, na polskim rynku swoją działalność zaczynają też rozwijać nowe koncepty z krajów bałtyckich i Ukrainy.
Prawie pół miliona metrów w budowie
Wyniki po pierwszej połowie roku pokazują, że parki handlowe są jednym z najbardziej rozwijających się segmentów na rynku nieruchomości komercyjnych w Polsce, a dane te nie są przecież ostateczne. Na koniec czerwca 2023 roku w budowie pozostawało prawie 470 tys. mkw. powierzchni handlowych. Co więcej, w realizacji znajduje się obecnie ponad 30 nowych parków handlowych.
Poza popytem na tego rodzaju obiekty handlowe, za parkami handlowymi przemawia także kilka innych korzyści. "Inwestycje w tego typu projekty nie są tak wymagające i czasochłonne, jak budowa dużych kompleksów zakupowych. Także ich utrzymanie jest znacznie łatwiejsze. Dodatkowo, umowy zawierane z najemcami są zwykle dłuższe niż w dużych centrach i standardowo już wyrażane w euro. Bywa, że kontrakty podpisywane są nawet na 10 lat" – mówi Agata Karolina Lasota.
Opłaty w centrach handlowych vs opłaty w parkach handlowych
Poza tym parki handlowe oferują znacznie niższe czynsze i opłaty eksploatacyjne w porównaniu z tradycyjnymi centrami.
Jak podaje LBC Invest, w najlepszych centrach handlowych w Warszawie trzeba się liczyć z opłatami w wysokości 100-130 euro za metr kw. miesięcznie, w innych, największych miastach w Polsce wynajem kosztuje 40-60 euro za mkw. za miesiąc.
W parkach handlowych czynsze kształtują się natomiast w przedziale 9-12 euro /mkw./m-c.
Zgodnie z zapowiedziami inwestorów, do końca 2023 roku zasoby rynku powierzchni handlowych w kraju mają szansę powiększyć się o kolejne 300 tys. mkw. powierzchni najmu.
foto: mat. prasowe