Główny Urząd Statystyczny podsumował wyniki handlu zagranicznego Polski w 2023 roku. Zgodnie z danymi tymczasowymi, od stycznia do grudnia ubiegłego roku polska sprzedawała towary o wartości 1 604,1 mld zł. Polski eksport odnotował tym samym spadek wobec 2022 roku, kiedy to wyniósł 1 618,6 mld zł.
Wartość polskiego eksportu – najnowsze dane GUS
Wstępna analiza danych z 12 miesięcy 2023 roku pokazuje, że polska wymiana handlowa odnotowała wartościowy spadek. Według danych GUS wartość sprzedaży polskich produktów była w tym czasie niższa o 0,9% względem analogicznego okresu poprzedniego roku. W 2023 roku wartościowo spadł także polski import towarów.
Choć zaprezentowane przez GUS dane eksportowe nie są jeszcze ostateczne – finalny odczyt poznamy z końcem lipca 2024 roku – to wstępne wartości już teraz obrazują uspokojenie w polskiej wymianie handlowej. W 2022 roku Polska notowała olbrzymie wzrosty. Wartość eksportu krajowych towarów opiewała wtedy na sumę 1 618,6 mld zł i była wyższa o 23% względem analogicznego okresu roku poprzedniego.
W 2023 roku odwrotna sytuacja miała miejsce w przypadku polskiego eksportu wyrażonego w euro. Mimo spadku w walucie lokalnej, tj. w polskich złotówkach, w europejskiej walucie krajowy eksport zanotował wartościowy wzrost. W porównaniu do 346,3 mld euro wartości w 2022 roku, w 2023 roku wyniosła 351,0 mld euro.
Polski eksport w 2023 roku
Poza podsumowanie 2023 roku sporządzonym przez GUS, dane dotyczące polskiego handlu zagranicznego w pierwszej połowie 2023 roku opublikował także Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa (KOWR). Dane te, w przeciwieństwie do tych od GUS-u dotyczą jednak wyłącznie produktów rolno-spożywczych. Ile wynosiły przychody z polskiego eksportu tych towarów?
Jak podaje KOWR, od stycznia do czerwca 2023 roku przychody z polskiego eksportu towarów rolnospożywczych utrzymują się na poziomie wyższym niż przed rokiem. Podczas sześciu pierwszych miesięcy 2023 roku wartość polskiego eksportu produktów rolno-spożywczych wynisła 119 mln zł. Oznacza to, że była o około 16% wyższa niż rok wcześniej.
W tym czasie głównymi odbiorcami polskich produktów rolno-spożywczych były kolejno:
- Niemcy (6,4 mld euro),
- Niderlandy (1,6 mld euro),
- Francja (1,6 mld euro),
- Włochy (1,2 mld euro),
- Czechy (1,2 mld euro).
Eksport Polski – gdzie sprzedawane są polskie produkty?
Według danych GUS za 2022 rok, największy udział w eksporcie ogółem Polska ma z krajami rozwiniętymi – 86,5%, wobec 87,3% rok wcześniej. W tym kraje unijne odpowiadają za 74,7% udziału w polskim eksporcie, wobec 75,8% rok wcześniej.
Kraje rozwijające się odpowiadały w 2022 roku za 8,3% udziałów w polskim eksporcie, natomiast kraje Europy Środkowo-Wschodniej - za 5,2%.
- Przeczytaj też: Rośnie wartość polskiego eksportu towarów rolno-spożywczych. W 2022 roku odnotowano rekord
W przypadku każdego kierunku polskiego eksportu odnotowano wzrost wartości sprzedanych towarów w 2022 roku. Największy dotyczył w tym czasie wymiany handlowej z krajami rozwiniętymi. W tym przypadku eksport wzrósł o 24,1% względem 2021 roku.
Wymiana handlowa Polski – główne kraje
W 2022 r. wśród głównych partnerów handlowych Polski nie odnotowano spadku w eksporcie. Obroty z pierwszą dziesiątką naszych partnerów handlowych stanowiły 65,7% eksportu (w 2021 r. 64,5%).
Wśród kluczowych pod względem polskiego eksportu krajów znajdują się:
- Niemcy (448,3 mld zł, spadek o 0,6% rok do roku)
- Czechy (100,6 mld zł, spadek o 6%)
- Francja (98,5 mld zł, wzrost o 6,1%)
- Wielka Brytania (80,2 mld zł, wzrost o 2,1%)
- Włochy (73 mld zł, spadek o 1,4%)
- Holandia (72,3 mld zł, spadek o 3,1%)
- Ukraina (51,7 mld zł, wzrost 13,3%)
- Stany Zjednoczone (49,9 mld zł, wzrost o 4%)
- Hiszpania (44,1 mld zł, wzrost o 5,9%)
- Słowacja (43,7 mld zł, spadek o 6,9%)
W 2023 roku polski eksport przeważał nad importem. Dodatnie saldo ukształtowało się na poziomie 48,6 mld zł. Rok wcześniej ujemne saldo wyniosło 93,2 mld zł.
foto: stockadobe(Artinun)