Rośnie wartość polskiego eksportu towarów rolno-spożywczych. W 2022 roku odnotowano rekord

Rośnie wartość polskiego eksportu towarów rolno-spożywczych. W 2022 roku odnotowano rekord

Od stycznia do listopada 2022 roku Polska sprzedała za granicę towary rolno-spożywcze o wartości 43,6 mld euro (204 mld zł). Tym samym polski eksport osiągnął rekordowy poziom. Wartościowo oznacza to jednocześnie wzrost na poziomie 27% w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej.

Głównymi odbiorcami polskich towarów rolno-spożywczych były w tym czasie kraje UE, które odpowiadały łącznie za 74% sprzedanych za granicę towarów – wynika z danych Ministerstwa Finansów. Wśród krajów trzecich ważnymi kierunkami polskiego eksportu były także: Wielka Brytania (8%), Ukraina (2%) oraz USA (2%).

Polski eksport żywności w 2022 roku

W okresie jedenastu miesięcy 2022 roku Polska wyeksportowała na zagraniczne rynki produkty rolno-spożywcze o wartości 43,6 mld euro, wobec 34,3 mld euro w analogicznym okresie 2021 roku. 

Do rekordowego poziomu wartości polskiego eksportu przyczynił się m.in. korzystny dla eksporterów kurs złotego względem euro, który wspierał konkurencyjność cenową polskich produktów rolno-spożywczych na rynku międzynarodowym – komentuje KOWR. Jeszcze innymi czynnikami decydującymi o wartości polskiego eksportu żywności były także m.in. spowodowane wojną w Ukrainie wysokie ceny transakcyjne na międzynarodowym rynku. 

Struktura eksportu polskiej żywności do Unii Europejskiej w 2022 roku

Produkty rolno-spożywcze były w tym czasie eksportowane głównie na rynek Unii Europejskiej. Łącznie sprzedano tam towary o wartości 32,3 mld euro, czyli o 29% więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku. 

Według analizy KOWR najważniejszymi kategoriami eksportowanymi z Polski do UE są:

  • mięso drobiowe (3,0 mld euro),
  • papierosy (2,7 mld euro),
  • produkty mleczne (2,4 mld euro),
  • mięso wołowe (1,6 mld euro),
  • pieczywo i wyroby piekarnicze (1,6 mld euro),
  • karma dla zwierząt (1,4 mld euro),
  • wyroby czekoladowe (1,4 mld euro).

Wśród krajów członkowskich najważniejszym partnerem handlowym dla Polski są Niemcy, które odpowiadały za 25% przychodów z eksportu do UE. Kolejne miejsca zajmują: Niderlandy (7%), Francja (6%) oraz Włochy i Czechy (po 5%). "Łącznie eksport na rynki wymienionych pięciu krajów (Niemcy, Niderlandy, Francja, Włochy i Czechy) wygenerował 20,5 mld euro, co stanowiło ponad 63% wartości eksportu do krajów UE-27" – komentuje KOWR.

Do których krajów trzecich Polska eksportuje swoje towary?

Do krajów trzecich, czyli tych nienależących do Wspólnoty UE wyeksportowano podczas 11 miesięcy 2022 roku towary rolno-spożywcze o łącznej wartości 11,3 mld euro. 

Najważniejszymi kategoriami eksportowanymi z Polski na pozaunijne rynki były kolejno:

  • produkty mleczne (940 mln euro),
  • mięso drobiowe (902 mln euro),
  • pszenica (690 mln euro),
  • czekolada i wyroby czekoladowe (672 mln euro),
  • pieczywo i wyroby piekarnicze (666 mln euro),
  • papierosy (577 mln euro).

Spośród pozaunijnych państw, podobnie jak w latach poprzednich, istotnymi odbiorcami dla Polski były: Wielka Brytania, Ukraina oraz Stany Zjednoczone. Łącznie sprzedano na te rynki towary rolno-spożywcze o wartości blisko 5 mld euro.

W analizowanym czasie wartość eksportu do Wielkiej Brytanii wzrosła o 25% rok do roku, do Ukrainy – o 19%, a do Stanów Zjednoczonych – o 30%.

Źródło danych: Ministerstwo Finansów/KOWR


Foto: StockAdobe(BigBlues)

Reklama