Prezes międzynarodowego biznesu Mondelez, Vinzenz Gruber, wysłał w czwartek do swoich pracowników informację, do której dotarł Reuters. Pisze w niej, że firma jest traktowana inaczej w stosunku do biznesów, które również zdecydowały się na kontynuowanie działalności w Rosji.
Bojkot Mondelez w Skandynawii
Jak podaje agencja, szef Mondelez International napisał w mailu do pracowników o bojkotach, które w ostatnim czasie rozpoczęły się w Skandynawii. Powodem działań, które mają miejsce w Szwecji i Norwegii, było wpisanie firmy Mondelez na "czarną listę", którą tworzy ukraińska rządowa agencja oraz określenie producenta "sponsorem wojny".
Bojkot, który ma miejsce w Skandynawii dotknął kilku marek należących do międzynarodowego giganta. Między innymi siły zbrojne Szwecji, linie lotnicze SAS i państwowa kolej SJ zrezygnowały z tego powodu z marki czekolady Marabou, której właścicielem jest Mondelez. Natomiast w Norwegii, krajowe linie lotnicze oraz sieć hoteli Strawerry rozpoczęły bojkot czekoladowej marki Freia.
Mondelez "traktowany inaczej"
Gruber określił bojkot "wyzwaniem", dodając przy tym, że firma jest "traktowana inaczej niż inni konkurenci", który również kontynuują działalność na terenie tego kraju.
"Jeśli wszyscy bojkotowaliby marki, których macierzyste firmy prowadzą działalność w Rosji, doszłoby do problemów z dostawą żywności" – powiedział Gruber. Szef Mondelez nie podał przy tym żadnych konkretnych marek, o których mogłaby być mowa.
Czy Mondelez mija sie z prawdą?
Jak informuje w komunikacie Mondelez, planem firmy jest uniezależnienie rosyjskiej części biznesu, która miałaby posiadać własny, samowystarczalny łańcuch dostaw. Producent nie podał jednak szczegółów tego planu. Przypomnijmy jednak, że Mondelez obiecywał już znaczne ograniczenie swoich działań w Rosji i skupienie się na podstawowych produktach.
Jak jednak podaje Reuters powołując się na dane celne uzyskane od komercyjnego dostawcy, eksport produktów z opisami, które wspominają o tabliczkach czekolady Milka wzrosły o 131% od kwietnia 2022 roku do końca marca 2023 roku. Zgodnie z danymi, do których dotarła agencja, wzrosły także dostawy wszystkich produktów Mondelez do Rosji – z 28,7 mln kg do 45 mln kg.
Foto: Unsplash