Inflacja, mimo delikatnego spadku, nadal zbiera swoje żniwo w wysokich cenach żywności. Według danych GUS, jej poziom w maju wyniósł 13%. Jak natomiast wynika z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy autorstwa ASM Sales Force Agency, średnie ceny podstawowych produktów ujętych w badaniu wzrosły rok do roku o ponad 22%.
"U progu wakacji polscy konsumenci nadal mają powody do narzekania przy sklepowej kasie. Tempo wzrostu cen w największych sieciach handlowych wciąż nie wyhamowało" – przyznaje dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency, Zbigniew Sierocki.
Z najnowszego raportu wynika, że średnie ceny koszyków zakupowych przekroczyły próg 300 zł w aż ośmiu badanych sieciach. Z kolei za e-zakupy trzeba było zapłacić nawet o blisko 100 zł więcej niż przed rokiem, co procentowo przekłada się na 40% wzrost.
Drogo, drożej, najdrożej…
Drożyzna odmieniana jest przez wszystkie przypadki i we wszystkich stopniach. Konsumenci nie mogą upatrywać szansy na spadki cen w topniejącej inflacji, ponieważ nie przekłada się ona na finalny koszt żywności, jaki trzeba ponieść w sklepie.
Zgodnie z danymi GUS, inflacja w maju wyniosła 13% rok do roku. W tym czasie ceny żywności były o 18,8% wyższe niż przed rokiem. Analiza cen koszyka zakupowego ASM Sales Force Agency ujawnia jeszcze wyższy wzrost – wynoszący ponad 22%.
Największy wzrost cen w skali roku odnotowano w kategorii dodatki spożywcze, o 44%. Segment drożeje najbardziej już od 3 miesięcy.
Nie wszędzie drożej
Średnio, za przykładowy zestaw produktów spożywczych (koszyk zakupowy) trzeba było w maju zapłacić o 22% więcej niż rok temu. Średnia cena koszyka zakupowego wyniosła 295,10 zł. To wzrost o 2,15 zł, czyli 0,73% w porównaniu do kwietnia br.
Jednak nie w każdej z badanych sieci odnotowano wzrosty. Z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że spośród 14 sieci uwzględnionych w raporcie, ceny badanych produktów w maju były wyższe niż w kwietniu br. w 8 z nich. Tam właśnie za koszyk trzeba było zapłacić powyżej 300 zł. Największe podwyżki odnotowano w sklepach POLOmarket – o 20,72 zł (7,42%).
Dwucyfrowe wzrosty
Ceny sukcesywnie rosną. W ujęciu rocznym możemy zauważyć, że sięgają nawet kilkudziesięciu procent. W tej perspektywie wszystkie analizowane przez ASM sieci odnotowały podwyżki. Były to min.:
- E.Leclerc (30,19%),
- Kaufland (29,39%),
- Carrefour (29,07%).
Największy wzrost cen koszyka odnotowano w kanale e-grocery. Tam średnia cena koszyka w maju 2023 r. była wyższa aż o 99,26 zł niż przed rokiem, tj. o 40,74%.
Gdzie szukać oszczędności?
O ile konsumenci muszą pogodzić się z faktem, że wzrosty cen dotyczą całego segmentu i we wszystkich sieciach w ostatnim roku ceny skoczyły do góry, to są miejsca droższe i tańsze.
Jak wynika bowiem z badania ASM, za zestaw ujętych w badaniu produktów, najmniej w maju można było zapłacić w Auchan. W sklepach tej sieci średni koszt koszyka zakupowego wyniósł 241,82 zł. To o 2,15 zł, czyli o 0,73% więcej niż najtańszy koszyk w kwietniu br., należący przed miesiącem również do Auchan. Jak podkreślają autorzy badania – jest to sieć z największą ofertą produktów w cenach minimalnych. Oferował aż 25 produktów takich wyrobów.
Na kolejnych miejscach pod względem średniej ceny koszyka znalazły się dyskonty: Lidl (o 7,67 zł więcej) oraz Biedronka (11,93 zł więcej).
Tłuszcze, słodycze czy alkohol? Co skoczyło w rankingu drożyzny?
ASM w swoim badaniu analizuje 10 kategorii produktowych. Konsumenci doskonale pamiętają wzrost cen oleju czy słodyczy. Co zatem w ostatnim roku odnotowało najwyższe wzrosty?
Badanie pokazuje, że w maju 2023 r. względem 2022 r. podrożały wszystkie z 10 analizowanych kategorii badanych produktów: chemia domowa i kosmetyki, produkty tłuszczowe, mięso, wędliny i ryby, produkty sypkie, napoje, dodatki, nabiał, używki i piwo, mrożonki oraz słodycze. Podobnie jak w ostatnich miesiącach we wszystkich analizowanych grupach skok był dwucyfrowy.
Najwyższy wzrost cen w skali roku (44,33%) ponownie odnotowano w kategorii dodatków. Z wyliczeń ekspertów ASM Sales Force Agency ponadto wynika, że produkty tłuszczowe podrożały o 30,90%, słodycze o 29,50% a produkty sypkie o 26,85%.
W każdej z analizowanych grup produktów odnotowano zmiany cen, jednak najmniejszą różnicę stwierdzono w przypadku kategorii używki i piwo (w maju 2023 r. drożej o 9,21%).
Pełen raport będzie dostępny na www.asmsalesforce.pl
Zgodnie z przyjętą metodologią, w Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły się najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii (tj. nabiał, mięso, wędliny i ryby, napoje, słodycze, piwo, chemia domowa, kosmetyki i inne). ASM Sales Force Agency bada ceny tych samych 40 produktów w 14 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i w kanale e-commerce. Badanie ASM Sales Force Agency obejmuje porównanie cen analogicznych produktów FMCG (tych samych marek i o tych samych gramaturach) z rożnych kategorii, w sklepach stacjonarnych, internetowych oraz tzw. hybrydach (czyli sieciach prowadzących zarówno sprzedaż̇ online, jak i offline). Rodzaje analizowanych sklepów: Cash & Carry (Makro, Selgros) - wielkopowierzchniowy sklep/hurtownia, przeznaczona dla przedsiębiorców i detalistów; E-grocery - sklep prowadzący działalność wyłącznie w Internecie; Dark Store - wirtualny sklep oferujący szybką dostawę do domu; Dyskont (Biedronka, Lidl, Netto, Aldi) - sklep sprzedający towar w ograniczonym asortymencie i w obniżonych cenach; Supermarket (Dino, Polomarket) - samoobsługowy sklep o powierzchni sprzedażowej od 400 m² do 2,5 tys. m²; Hipermarket (Auchan, Carrefour, Kaufland, E.Leclerc, Intermarché) - sklep samoobsługowy o powierzchni powyżej 2,5 tys. m²; Sieć tradycyjna – sieć handlowa prowadząca sprzedaż w sklepach stacjonarnych; Hybryda – sieć handlowa, która prowadzi sprzedaż stacjonarną oraz internetową.
Foto: Unsplash