Rewolucja w handlu: Marki własne zyskały przewagę nad produktami markowymi

Rewolucja w handlu: Marki własne zyskały przewagę nad produktami markowymi

Zakupy spożywcze pochłaniają jedną piątą domowego budżetu Polaków, a mimo malejącej inflacji w Polsce, większość z nich nie spodziewa się w najbliższym czasie spadku cen. Oszczędności są nieuniknione, a Polacy mają na nie wiele sposób – część z nich szuka ich w produktach marek własnych.

Wzrost cen żywności nieunikniony?

Najnowsza edycja badania Global State of the Consumer Tracker autorstwa Deloitte nie napawa dużym optymizmem. W dalszym ciągu niemal 80% Polaków spodziewa się wzrostu cen żywności, mimo zanotowanego spadku inflacji w kwietniu do 14,7%. 

Warto zaznaczyć, że choć w dalszym ciągu zdecydowana większość Polaków nie spodziewa się spadku cen żywności, to w porównaniu z lipcem 2022 roku, kiedy tego zdania było 90% Polaków, odsetek ten spadł o ponad 10 p.p. 

Marki własne pierwszym wyborem Polaków

Obawy dotyczące cen i szukanie oszczędności widać także na wyborach zakupowych polskich konsumentów.

Kwiecień 2023 roku okazał się być pierwszym miesiącem, w którym udział konsumentów wybierających marki własne przewyższył odsetek Polaków decydujących się na zakup popularnych markowych produktów – 27% wobec 26% na korzyść marek własnych.

Jak oszczędzają Polacy?

Zgodnie z wynikami badania Deloitte, 43% Polaków przyznaje, że poświęca dużo czasu na zaplanowanie zakupów spożywczych, a 41% robi zakupy w kilku sklepach, aby uzyskać jak najlepsze oferty. 

W dobie rosnących cen zmieniają się również listy zakupowe polskich konsumentów. Niemal co trzeci przyznaje, że decyduje się na zakup tańszego mięsa, wobec 26% wybierających w tej kategorii produkty premium. Bardzo podobnie sytuacja kształtuje się w przypadku całych zakupów spożywczych, podczas których tańszych artykułów szuka 32%, wobec 22% stawiających na produkty premium.

Cierpi na tym gastronomia

Rosnące ceny skłaniają Polaków także do ograniczania wydatków na m.in. wizyty w restauracjach i zamawianie posiłków. Co drugi ankietowany nie planuje w najbliższych tygodniach wizyty w lokalu gastronomicznym, a 44% ankietowanych nie odwiedziło restauracji w ostatnich dwóch tygodniach. Co trzeci ankietowany przyznał, że częściej niż kiedyś przygotowuje posiłki w domu.

Najnowsza fala badania została przeprowadzona pod koniec lutego kwietnia 2023 r. Była to 42 edycja przeprowadzona globalnie i 35., w której wzięli udział konsumenci z Polski. W sumie eksperci Deloitte przebadali mieszkańców 24 krajów, w tym Polski.


Foto: StockAdobe(sebra)

Reklama