Polacy kupują mniej bo jest drogo. Sklepy małoformatowe ze spadkami liczby transakcji

Polacy kupują mniej bo jest drogo. Sklepy małoformatowe ze spadkami liczby transakcji

W marcu br. sklepy małoformatowe odnotowały 4% spadek liczby transakcji w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej – wynika z danych CMR. Jednocześnie wartość sprzedaży w tym formacie była o 8,7% wyższa, za co w głównej mierze odpowiadał wzrost cen produktów spożywczych. 

Klienci sklepów małoformatowych kupili w marcu br. o ponad 7% mniej opakowań niż rok wcześniej. Jak podaje CMR, w wyniku rosnących cen klienci sklepów do 300 mkw. nie tylko ograniczają zakup drożejących produktów, ale także szukają alternatywniejszych cenowo ofert w innych formatach sklepów. 

Sklepy małoformatowe zaspokajają "małe" potrzeby klientów

Zakupy w sklepach małoformatowych do 300 mkw., które często zlokalizowane są na osiedlach lub znajdują się "po drodze", mają zaspakajać codzienne, bieżące potrzeby klientów.

Zgodnie z danymi CMR, klienci sklepów małoformatowych najczęściej podczas jednorazowych zakupów wydawali w marcu br. średnio 22,21 zł. Cena średniego koszyka wzrosła zatem na przestrzeni roku aż o 13% – mimo 3% spadku średniej liczby opakowań w koszyku. W tym czasie ponad połowa (53%) transakcji dotyczyła zakupu 1-2 produktów. 

Wysokie ceny odstraszają klientów małych sklepów

W marcowych danych w przypadku wielu kategorii produktowych widzimy wzrost wartości sprzedaży w sklepach małoformatowych – wynikał on jednak z rosnących cen, bo liczba sprzedanych opakowań spadła w tym czasie o ponad 7%. Znacznie więcej niż przed rokiem klienci płacą m.in. za cukier, mąki, makarony, mleko, olej, kawę, a także karmę dla zwierząt, papierowe środki higieny czy sól (w marcu 2023 r. kilogram soli kosztował o 50% więcej niż przed rokiem).

Co więcej, rosnąca wartość sprzedaży danej kategorii często idzie w parze z malejącą sprzedażą ilościową. Jak wyjaśnia CMR, znaczący wzrost cen przekłada się zwykle na spadek sprzedaży w przeliczeniu na litry czy kilogramy. I tak w marcu 2023 roku sprzedało się o 14% mniej litrów mleka niż rokiem, o 16% mniej kilogramów kawy mielonej i o ponad 30% mniej karmy dla zwierząt.

Efekt wysokiej bazy związanej z wojną

Duże spadki wolumenu sprzedaży odnotowały również kategorie o długim terminie przydatności do spożycia, takie jak mąki, olej czy konserwy, co wynika nie tylko z rosnących cen tych produktów, ale też z wysokiej bazy – w marcu 2022 r. klienci częściej sięgali po tego typu produkty w związku z inwazją Rosji na Ukrainę.


Sklepy małoformatowe do 300 mkw. obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 mkw., średnie sklepy spożywcze 41-100 mkw., duże sklepy spożywcze 101-300 mkw., specjalistyczne sklepy alkoholowe.


Foto: mat. redakcji

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z INFORMACJAMI Z RYNKU:

Obserwuj nas w Google News
Reklama