Rynek lodów ma przed sobą olbrzymi potencjał. Według analizy własnej firmy Wedel, kategoria w 2022 roku osiągnęła 3,66 mld zł wartości, jednocześnie notując ponad 10% wzrost rok do roku. Firma Wedel zamierza powalczyć o większe udziały na tym rynku.
Wedel na rynku lodów – strategia i plany
Wedel ma mocną pozycję na rynku słodyczy w Polsce. Jak podaje firma, w 2022 roku zajmował trzecie miejsce pod względem udziałów rynkowych. Jak przyznała podczas kwietniowej konferencji prasowej Marketing Managerka Katarzyna Kowalczyk, wejście w kategorię lodową było podyktowane przede wszystkim zmniejszeniem sezonowości biznesu.
Jak wyjaśniła, sprzedaż czekolady rośnie w miesiącach zimnych, a spada w letnich. W związku z tym, aby zniwelować ten dołek, producent postanowił wkroczyć w kategorię silnie skorelowaną z pogodą, która w okresie letnim notuje znaczne wzrosty.
W swojej ofercie Wedel stawia przede wszystkim na lody impulsowe w segmencie premium. "Obserwacje rynkowe wskazują, że największy wzrost zapewnia kategorii segment lodów premium i superpremium" – mówi Katarzyna Kowalczyk.
Wedel chce być wśród 5 największych graczy na rynku lodów
Wedel ma bardzo ambitne cele na 2023 rok. Firmie zależy na budowaniu udziałów rynkowych. Jak mówiła podczas konferencji Katarzyna Kowalczyk, w dalszym ciągu intensywnie rozwijana będzie marka OH!.
Jak zaznaczyła Markating Managerka, firma ma bardzo ambitne cele. "Chcemy być na pewno wśród top pięciu graczy w całej kategorii lodowej" – przyznała Katarzyna Kowalczyk.
Rynek lodów w Polsce
Kategoria lodów średnio rocznie rośnie w 10,6% tempie. "Porównując do innych kategorii słodyczowych, jest to zdecydowanie najbardziej dynamiczny wzrost" – mówi Katarzyna Kowalczyk.
Po dwóch latach spadków – w 2019 spowodowanym złą pogodą i w 2020 wywołanym pandemią – kategoria ponownie notuje wzrosty. Jak podaje Wedel, wartość sprzedaży lodów w Polsce osiągnęła w 2022 roku 3 648 mln zł, wobec 3 244 mln zł rok wcześniej. Jak komentuje Katarzyna Kowalczyk, spodziewany jest dalszy dwucyfrowy wzrost wartościowy w 2023 roku.
Konsumpcja lodów w Polsce
Konsumpcja lodów rośnie rok do roku. Według danych Euromonitoru, na przestrzeni zaledwie 10 lat, spożycie lodów przez Polaków zwiększyło się aż o 2 litry rocznie, osiągając w 2022 roku poziom 5,7 litrów na osobę w skali roku. "To, co nas bardzo cieszy to fakt, że nie jest to absolutnie sufit. Findlandia czy Stany Zjednoczone mają tę konsumpcję już bliżej 13 litrów na osobę rocznie" – dodaje Katarzyna Kowalczyk.
- To może Cię zainteresować: Karolina Zagórska, Wedel: Chcemy ułatwić konsumentom wybór [WYWIAD]
Lody są także kategorią, która cieszy się popularnością wśród niemal wszystkich Polaków. Zgodnie z danymi Euromonitor, aż 99,6% Polaków deklaruje, że je lody. Oznacza to, że wśród tysiąca osób, jedynie 4 deklaruje, że nie je lodów.
Struktura rynku lodów
Największą część rynku zajmują lody impulsowe, które odpowiadają za 56% wartości kategorii – wynika z analizy własnej firmy Wedel. Jednocześnie jest to segment, który w 2022 roku odnotował 11,8% wzrost w stosunku do 2021 roku. "Swoją popularność kategoria lodów impulsowych zawdzięcza między innymi wygodnej formie konsumpcji, jak również największej liczbie pojawiających się w niej innowacji" – zaznacza Katarzyna Kowalczyk.
Lody familijne odpowiadają natomiast za 35% rynku, a multipacki za 8%. W minionym roku, jak podaje Katarzyna Kowalczyk, odnotowały one wzrosty na poziomie 5-6% rok do roku.
"To jest ważna zmiana po okresie pandemicznym, kiedy obserwowaliśmy przejście konsumentów do lodów familijnych i multipacków. Natomiast w minionym roku i poprzednim zaczęli zauważać odbicie lodów impulsowych" – komentuje Katarzyna Kowalczyk.
Nowości napędzają kategorię
Wzrost kategorii lodowej napędzany jest przez nowości, które stanowią średnio 8,3% udziałów wartościowych w sprzedaży dla całego rynku. "W porównaniu do pozostałych kategorii słodyczowych, jest to zdecydowanie największa wartość" – dodaje Katarzyna Kowalczyk.
Nowości są szczególnie ważne dla kanału tradycyjnego. W jego przypadku zajmują aż 11,3% udziałów w sprzedaży, wobec 7,3% w przypadku supermarketów czy 5,9% w hipermarketach.
Rynek lodów zdominowany przez dwa kanały sprzedaży
Kanał tradycyjny i dyskontowy odpowiada za 84% wartości sprzedaży lodowej, z czego 47% generuje sam kanał tradycyjny. Na przestrzeni ostatnich trzech lat stracił on jednak na wartości na rzecz dyskontów.
Od 2020 do 2022 roku udział kanału tradycyjnego zmniejszył się z 49% do 47%. W tym samym czasie dyskonty odnotowały wzrost z 34% w 2020 roku do 37% w 2022 roku.
Foto: mat. redakcji