Polski sektor handlowy walczy z presją kosztową i rosnącymi wymaganiami klientów. Według przedpremierowych danych Adyen Retail Report, aż 70% handlowców przyznaje, że pod wpływem presji kosztowej oczekiwania klientów wciąż rosną.
Handlowcy widzą malejącą siłę nabywczą konsumentów
Jednym z największych zagrożeń, na które wskazuje już 38% polskich firm z sektora handlu, jest zmniejszenie siły nabywczej. Wśród kolejnych znajduje się także wzrost konkurencji przez nowe podmioty pojawiające się na rynku (29%). Trudne warunki rynkowe zmuszają przedsiębiorców do bezustannego dostosowywania swoich działań.
Co drugi przedsiębiorca w Polsce zadeklarował w badaniu Adyen Retail Report 2023, że po raz kolejny musi zmienić swoją strategię sprzedaży i oferować klientowi promocje oraz specjalne oferty przez cały rok, zaznaczając jednocześnie, że podobna praktyka nie miała miejsca nigdy wcześniej.
Konsumenci też widzą różnice
Badacze znaleźli potwierdzenie także z drugiej strony - wśród konsumentów. Jak wynika z raportu już niemal połowa Polaków przyznaje, że spędza więcej czasu przeglądając sklepy i oferty internetowe. Celem tych działań jest znalezienie najlepszych okazji cenowych.
1/3 przyznaje ponadto, że robi większe zakupy, choć zdecydowanie rzadziej i dłużej zastanawia się też, czy produkt jest tego zakupu wart.
Co dalej z polskim rynkiem handlowym?
Trudna sytuacja nie oznacza jednak, że handel w Polsce zatrzymał się lub zmierza ku upadkowi. Jak pokazało badanie Ayden, ponad połowa firm, pomimo wysokiej inflacji, jest obecnie w lepszej sytuacji dzięki inwestycjom poczynionym w customer experience.
- To może Cię zainteresować: Jak przetrwać w trudnych czasach? Tendencje na polskim rynku FMCG i handlu
Warto również zwrócić uwagę na fakt, że polski sektor handlowy rozwija się nie tylko na rynku krajowym, ale coraz więcej firm zaczyna eksportować swoje produkty i usługi na rynki zagraniczne. Jak wynika z badania Adyen Retail Report, co druga firma stwierdza, że obecność na wielu rynkach i zróżnicowanie przychodów pozwoliło jej utrzymać stabilność działalności. Właśnie dlatego 1/4 firm przyjmuje sobie za cel ekspansję na nowych, międzynarodowych rynkach do 2026 r.
Foto: StockAdobe(puhimec)