Jak przetrwać w trudnych czasach? Tendencje na polskim rynku FMCG i handlu

Jak przetrwać w trudnych czasach? Tendencje na polskim rynku FMCG i handlu

Polski rynek konsumencki przeszedł w ostatnim czasie znaczące zmiany, a pandemia oraz recesja tylko jeszcze bardziej wpłynęły na preferencje klientów. Jakie są oczekiwania konsumentów, jakie trendy rządzą polskim rynkiem, a co najważniejsze, jak przetrwać w trudnych czasach?

W Polsce mamy do czynienia z pogłębiającą się recesją. Dane GUS, o których pisaliśmy w marcu br. potwierdziły lutowe spadki sprzedaży detalicznej zarówno rok do roku, jak też w stosunku do poprzedniego miesiąca. W obliczu tych trudnych warunków, marki muszą wciąż dostosowywać swoje strategie, by przyciągnąć i zatrzymać klientów. Jak to zrobić?

Trendy zakupowe w Polsce 

Zmienność nastrojów konsumenckich oraz nowe trendy zakupowe znacząco wpływają na marki, które muszą być responsywne na dynamiczne otoczenie.

Tym bardziej, że według najnowszego badania "Sytuacja na rynku consumer finance", prawie 65% gospodarstw domowych spodziewa się pogorszenia sytuacji ekonomicznej w Polsce w ciągu kolejnych 12 miesięcy.

Cenoholicy, pragmatycy i entuzjaści zakupów – jak przyciągnąć różne typy klientów?

Jakich zatem konsumentów obecnie mamy na polskim rynku? Według raportu "Retail We Shop by Blix & Kantar" pierwsze miejsce zajmują rozważni i pragmatyczni klienci – 22%. Na zakupach bardziej interesuje ich marka, niż to, w jaki sposób produkt powstał. Co ciekawe, często szukają również różnych promocji.

Na drugim miejscu mamy cenoholików (18%). Jak wyjaśnia Beata Grosicka z GlobalSM, osoby, dla których ważna jest cena, doceniają programy lojalnościowe, które oferują specjalne rabaty oraz promocje wybranych produktów. 

Na drugim miejscu – ex aequo – znaleźli się shopperzy z przymusu (18%), którzy nie lubią zakupów i jak sama nazwa wskazuje – robią je z przymusu.

Kolejno wyróżniamy zakupowych entuzjastów (16%) – to oni podążają za wszystkimi trendami, nowościami i są podatni na reklamy online oraz opinie inflencerów. Co ciekawe, osoby, które chętnie kupują produkty polskie i ekologiczne są poza podium (12%) – wynika z raportu raportu"„Retail We Shop by Blix & Kantar".

Jak wpisać się w potrzeby klientów w 2023 roku?

W celu wpisania się w bieżące potrzeby konsumentów firmy projektują coraz to nowsze rozwiązania mające na celu ich przyciągnięcie i zatrzymanie. Do najpopularniejszych taktyk, wpisujących się w obecne czasy należą m.in. odroczone płatności, które podczas pandemii zyskały na popularności. Według informacji PayPo – aż 89% Polaków (81% konsumentów na świecie) słyszało o tym rozwiązaniu, a 68% chociaż raz skorzystało z niego przy większych lub niespodziewanych wydatkach.

Ponadto konsumenci chcą mieć wybór formy płatności podczas zakupów online, dlatego sprzedawcy chcący zatrzymać swoich odbiorców powinni wychodzić im naprzeciw.

Trend re-commerce – co to jest?

"Zaobserwować możemy również coraz popularniejszy trend re-commerce, czyli sprzedaż przedmiotów używanych/ z drugiej ręki. Jest to trend ściśle związany z chęcią poszukiwania oszczędności, jak i kwestiami związanymi z troską o środowisko" – podkreśla Beata Grosicka, Business Development and Client Service Director GlobalSM.

Dane zjawisko jest zauważalne najmocniej w kategorii fashion, ale nie tylko – coraz częściej możemy napotkać na podobne działania w branży meblarskiej.

Beata Grosicka, Business Development and Client Service Director GlobalSM

Hiperpersonalizacja w reklamie – jak wykorzystać ją na korzyść marki?

Kolejną taktyką firm polegającą na przyciągnięciu konsumentów jest tzw. hiperpersonalizacja, która wykorzystuje najnowocześniejsze narzędzia do tworzenia reklam jak najlepiej dopasowanych do odbiorcy.

Dostosowana personalizacja jest możliwa dzięki programom lojalnościowym, które są ogromną bazą wiedzy dotyczącej nawyków zakupowych naszych konsumentów, ale nie tylko. Do jej tworzenia coraz częściej wykorzystywana jest również sztuczna inteligencja.

Marki własne – dlaczego zyskują coraz większą popularność?

Nie zapominajmy również o markach własnych. Aktualnie design tych produktów nie odbiega od kreacji marek producenckich, dzięki czemu część z nich traktowana jest na równi z droższymi odpowiednikami.

Dodatkowo produkty private label są z nami od lat i wyrobiły sobie już renomę i zaufanie wśród konsumentów, którzy doskonale wiedzą, że niższa cena nie oznacza gorszej jakości. W Polsce udział marek własnych w zakupach stanowi już 34% (Nielsen IQ: 2023 Consumer Outlook)


Źródło: inf. prasowa
Foto: StockAdobe(WavebreakMediaMicro)

Reklama