Kolejne badania potwierdzają rosnącą popularność produktów marek własnych. Wysoki poziom cen skłania Polaków do szukania oszczędności podczas codziennych zakupów. Wielu z nich znajduje je właśnie wybierając marki własne – szczególnie te dyskontowe.
W 2022 roku niemal połowa sprzedaży wędlin przypadała na marki własne – wynika z danych Kantar i Grupy Blix, na które powołuje się "Rzeczpospolita". Najczęściej dodawane do list zakupowych były w tym czasie marki własne Biedronki (Kraina Wędlin i Kraina Mięs). Kolejne dwie pozycje zajmują marki własne Lidla (Pikok oraz Rzeźnik).
Dyskonty wygrywają niskimi cenami
Udziały dyskontowych marek własnych na listach zakupowych nie powinny budzić dużego zaskoczenia. Jak wynika z badania, to właśnie ten format sklepów cieszy się największą popularnością wśród użytkowników aplikacji Blix – ponad 80% z nich przynajmniej raz w miesiącu robi zakupy właśnie w dyskontach.
- To może Cię zainteresować: Marki własne stanowią już 20% koszyka zakupowego. Ich udział będzie nadal rósł
Jak wyjaśnia Patrycja Jedlińska z Kantar Polska cytowana przez "Rz", "mięso jest jednym z głównych driverów, które skłaniają konsumentów do zakupów w danym sklepie. Ceny mięsa w sieciach dyskontowych są bardzo atrakcyjne, szczególnie przy inflacji, z jaką się zmagamy".
Marki własne na podium list zakupowych
Spośród 10 najpopularniejszych w 2022 roku marek wędlin, połow stanowiły marki własne sieci dyskontowych. 5 brandów łącznie odpowiadało za 46% udziałów na listach zakupowych w aplikacji Blix. Natomiast spośród marek producenckich w rankingu znajdziemy m.in. Morliny (5,1%), Krakus (3,7%), Agro Rydzyna (3,5%) czy Sokołów (2%).
Jak wynika zraportu Kantar i Grupy Blix, najlepiej polskie marki producenckie radzą sobie w przypadku kategorii roślinnych alternatyw dla mięsa. Jednak nawet w tym przypadku widać spore zmiany. Jak podaje "Rz", dotychczasowy król, czyli kabanosy roślinne firmy Tarczyński, straciły aż 26 p.p. udziału, odpowiadając obecnie za 44%.
Foto: Biedronka biuro prasowe