Liczba zamienników mięsa rośnie w błyskawicznym tempie. Dyskonty na czele zmian

Liczba zamienników mięsa rośnie w błyskawicznym tempie. Dyskonty na czele zmian

Rynek alternatyw mięsa ma przed sobą duży potencjał. Choć jego wartość w dalszym ciągu pozostaje niewielka w stosunku do globalnego rynku mięsa, szala w kolejnych latach ma się przesuwać w kierunku produktów roślinnego pochodzenia. Trend ten już teraz widoczny jest w większości sieci handlowych.

Rynek roślinnych zamienników mięsa będzie coraz większy

Według autorów analizy opublikowanej w ramach raportu "Meat Atlas 2021", globalny rynek mięsny osiągnie w 2040 roku wartość 1,8 bln dolarów. Zgodnie z prognozami, kategoria roślinnych zamienników mięsa ma każdego roku zwiększać swój udział, odpowiadając w 2040 roku za 25%. 

Potencjał kategorii widać także na półkach sklepowych najpopularniejszych sieci handlowych. Według danych Priceway, w styczniu 2023 roku liczba alternatyw mięsa i wędlin na półkach analizowanych sklepów zwiększyła się średnio o 20% w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej.

Coraz więcej osób decyduje się na dietę wegetariańską lub wegańską ze względu na świadomość zdrowotną, troskę o środowisko oraz etyczne podejście do traktowania zwierząt. W związku z tym, przewidujemy, że popyt na produkty alternatywne dla mięsa i wędlin będzie rosnąć w najbliższych latach.

Jan Wójcicki, Dyrektor Zarządzający Priceway

Dyskonty przodują w oferowaniu zamienników mięsa

Na przestrzeni roku liczba zamienników mięsa i wędlin na sklepowych półkach znacznie wzrosła w większości analizowanych formatów sklepów. Zdecydowanym prekursorem zmian są dyskonty, w których ich liczba na przestrzeni roku zwiększyła się o ponad 30%.

W analizowanym czasie półka z zamiennikami mięsa i wędlin w sklepach typu cash & carry zwiększyła się natomiast o około 7%, a w hipermarketach – o około 4%. Jedynym formatem, w którym odnotowano spadek SKU produktów z tej kategorii były supermarkety.

Sieci dyskontów zauważyły rosnące zainteresowanie konsumentów kategorią alternatywnych mięs i wędlin, dlatego postanowiły poszerzyć tę ofertę. W hipermarketach wzrosty nie były tak znaczące, prawdopodobnie ze względu na już dostępną dużą ilość produktów w tej kategorii.

Jan Wójcicki, Dyrektor Zarządzający Priceway

Lidl, Biedronka czy Netto? Która sieć oferuje najszerszą półkę z ofertą wege?

Dyskonty są liderem wzrostu liczby zamienników mięsa i wędlin na półkach sklepowych. Wśród nich największy asortyment w ramach tej oferty proponuje swoim klientom Lidl. Według danych Priceway w styczniu 2023 roku klienci tej sieci mogli wybierać spośród średnio 26 różnych pozycji. Jednocześnie Lidl jest siecią, w której liczba zamienników mięsa i wędlin zwiększyła się najbardziej na przestrzeni roku – o ponad 60%. 

Lidera zestawiania goni jednak Netto, które w styczniu 2023 roku oferowało średnio 23 zamienniki mięsa i wędlin (wobec 20 SKU rok wcześniej). Trzecie miejsce w rankingu zajmuje Biedronka, której klienci mogą wybierać średnio spośród 21 produktów (wobec 16 w 2022 roku). 

Jedyną siecią dyskontową, która zmniejszyła liczbę SKU zamienników było Aldi, gdzie półka z tymi produktami skurczyła się o 4 pozycje, czyli o 50% względem stycznia 2022 roku.

Dyskonty inwestują w roślinne marki własne

Rosnąca popularność diety roślinnej sprawia, że sieci handlowe coraz częściej opierają swoją ofertę alternatyw mięsa na markach własnych. W ten sposób mogą proponować klientom konkurencyjne ceny i szeroką gamę produktów, a także budować indywidualną przewagę konkurencyjną na rynku.

Lidl, który na przestrzeni ostatniego roku znacznie zwiększył liczbę zamienników mięsa i wędlin, w głównej mierze opiera swoją obecną ofertę na marce własnej Vemondo. O ile w styczniu 2022 roku zajmowała ona niecałe 19% półki z tą kategorią, to już rok później zwiększyła udział do niemal 32% – zostając tym samym ilościowym liderem kategorii w tej sieci. 

Produkty roślinne, które są zamiennikiem mięsa i wędlin, to wciąż młoda i rozwijająca się kategoria produktów. Tak jak wszystkie grupy asortymentowe – ta również jest dla nas ważna. Chcemy sprostać oczekiwaniom klientów, którzy są zainteresowani kupnem produktów roślinnych, dlatego planujemy stałe rozszerzanie oferty produktów roślinnych.

Aleksandra Robaszkiewicz, Head of Corporate Communications and CSR Lidl Polska

Działania te wpisują się w strategię sieci. W ogłoszonej w lutym br. rozszerzonej polityce zakupowej, Lidl zobowiązał się, że do 2025 roku będzie stale zwiększał udział produktów z białkiem pochodzenia roślinnego – włączając w to szeroki asortyment artykułów roślinnych, między innymi marki własnej Vemondo. 

Dodatkowo w 2020 roku dyskonter postanowił wyodrębnić dedykowaną tej ofercie strefę "Wege Strefa Lidla", która jest już dostępna we wszystkich sklepach sieci w Polsce.

Marka własna zajmuje niemal połowę półki z zamiennikami w Biedronce

Nad rozwojem oferty roślinnych produktów stale pracuje także Biedronka. Jak wynika z danych Priceway, na półce z zamiennikami mięsa i wędlin niemal połowę oferty stanowią produkty marki własnej dyskontera GoVege. Jak zdradza dyrektor ds. rozwoju marki w sieci Biedronka Marcin Domański, największą popularnością od 2022 roku cieszą się plastry wegańskie, gyros roślinny, parówki roślinne i burger z burakami.

Zależy nam na tym, by produkty naszych marek własnych stanowiły stały element diety osób niespożywających mięsa i potrzeby naszych klientów w tym zakresie zaspokaja marka GoVege, którą nieustannie rozwijamy.

Marcin Domański, dyrektor ds. rozwoju marki w sieci Biedronka

Eksperci podkreślają, że rynek zamienników mięsa zmienia się szybciej niż kiedykolwiek wcześniej. Choć kategoria ta w dalszym ciągu pozostaje niszowa, możemy spodziewać się zmian, których kierunek wyznaczają sieci handlowe. Te natomiast zdecydowanie zwiększają dostępność oferty roślinnej.

Badanie zostało przeprowadzone w kilkudziesięciu lokalizacjach wybranych sieci sklepów w pięciu największych miastach Polski.


Foto: Priceway

Reklama