Średnia wartość paragonu wyższa o 11% – sklepy małoformatowe w lutym 2023

Średnia wartość paragonu wyższa o 11% – sklepy małoformatowe w lutym 2023

Mimo niewielkiego wzrostu liczby transakcji, łącznie klienci kupili w lutym 2023 roku mniej niż przed rokiem – wskazują dane Polskiej Izby Handlu i CMR Panel ze sklepów małoformatowych do 300 mkw. W analizowanym czasie wzrost cen napędzał wzrosty wartościowe, które zaraportowano w większości kategorii. 

W lutym 2023 roku wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych wzrosła o 12,2% w porównaniu do analogicznego miesiąca rok wcześniej. Jednocześnie o 1,4% wyższa była liczba transakcji – ta jednak nie przełożyła się na ilościową sprzedaż produktów, która w lutym br. była niższa o 4%. 

Kolejny miesiąc wzrostu cen 

Trend, na który eksperci PIH i CMR Panel wskazują od kilku miesięcy nie słabnie. W dalszym ciągu klienci sklepów małoformatowych kupują mniej produktów, płacąc za nie więcej niż rok wcześniej.

W lutym 2023 roku średnia wartość paragonu była o 11% wyższa niż w analogicznym okresie 2022 roku i wyniosła 22,56 zł. Jednocześnie w koszyku zakupowych znajdowało się mniej produktów niż rok wcześniej. 

Liderzy wzrostu cen w małych sklepach

Jak podają autorzy badania, w ostatnim miesiącu wiele kategorii odnotowało wzrost w ujęciu wartościowym. Stały jednak za nim wyłącznie wyższe ceny. Przypomnijmy, że według danych GUS, inflacja w lutym 2023 wyniosła 18,4% rok do roku. Ceny żywności wzrosły natomiast o 24%.

W czołówce produktów, za które trzeba zapłacić o ponad 40% więcej niż przed rokiem znajdują się m.in. cukier, jajka, sól czy produkty papierowe. Ostatnio do tego grona dołączył też majonez (za który teraz trzeba zapłacić o 40% więcej niż rok temu), a także warzywa z cebulą na czele. Średnia cena cebuli w lutym wyniosła 4,75 zł, czyli o ponad 50% więcej niż rok wcześniej.

Znacznie więcej (o 20-30%) niż przed rokiem kosztują również produkty zbożowe i mleczne, kawa, olej czy margaryna.

Masło tańsze o kilka procent – wyprzedaż zapasów czy trend obniżek cen?

Dane CMR Panel ujawniły spadki cen w przypadku masła, które zatrzymały się w lutym na poziomie 6-7 zł za kostkę, a więc o kilka procent mniej niż w analogicznym miesiącu 2022 roku. 

Jak wyjaśniają autorzy badania, w tym przypadku obniżki cen mogą wynikać po części z chęci wyprzedania zalegających na półkach towarów, bo w całym 2022 r. sprzedaż masła w przeliczeniu na kilogramy spadła w sklepach małoformatowych o ponad 20%. 

Powrót do niższej ceny przyczynił się do zahamowania spadków – w lutym 2023 r. klienci sklepów małoformatowych kupili nawet nieco więcej masła niż rok wcześniej.

Klienci sklepów unikają drożejących produktów

Pozostałe produkty charakteryzujące się dużymi wzrostami cen, wciąż notują spadki sprzedaży w ujęciu wolumenowym. Jak podają autorzy badania, w lutym dynamika tych spadków, szczególnie w kategoriach o długim terminie przydatności do spożycia, jest znacznie wyższa niż w poprzednich miesiącach. Powodem jest jednak wysoka baza z lutego, kiedy Polacy kupowali te produkty w związku z inwazją Rosji.

W efekcie w lutym 2022 r. w sklepach małego formatu sprzedało się o 40% mniej konserw mięsnych, o 30% mniej kaszy i o 26% mniej oleju niż rok wcześniej. Znacznie niższe niż przed rokiem były też zakupy podstawowych środków higienicznych (mydło, szampony, szczoteczki do zębów), a także żywności i produktów dla dzieci.


Dane pochodzą ze sklepów małoformatowych do 300 mkw., które obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 mkw., średnie sklepy spożywcze 41-100 mkw., duże sklepy spożywcze 101-300 mkw., specjalistyczne sklepy alkoholowe.


Foto: StockAdobe(Hero Images/Hero Images)

Reklama