W środę 15 marca br. zarząd spółki POLOmarket przedstawił oświadczenie, w którym zarzucił firmie ASM Sales Force Agency szereg nieprawidłowości przy sporządzaniu comiesięcznego Badania Koszyk Zakupowy. Wśród oskarżeń przedstawicieli sieci padły zarzuty dotyczące "nierzetelności" oraz "nietransparentności".
Głos w sprawie zabrali także autorzy badania. W odpowiedzi na pytania redakcji wiadomoscispozywcze.pl zaznaczają, że metodologia badania jest prawidłowa, a sieć POLOmarket dobrowolnie wyraziła chęć objęcia jej sklepów udziałem w Badaniu Koszyka Zakupowego, mimo jej znajomości.
Kontrowersje wokół Koszyka Zakupowego ASM
Badanie Koszyk Zakupowy to cykliczna publikacja realizowana przez firmę ASM Sales Force Agency, która przedstawia zmiany cen koszyka zakupowego w kilkunastu sieciach handlowych. Ten każdorazowo obejmuje ceny tych samych 40 produktów w różnych sieciach handlowych.
Jedna z biorących udział w badaniu sieci wystąpiła do ASM Sales Force Agency z zastrzeżeniami dotyczącymi jego metodologii. Wśród głównych zarzutów spółki POLOmarket wobec ASM znalazły się te dotyczące porównywania różnych formatów sklepów, przyjmowania błędnych danych wejściowych, nierzetelnego dobierania zamienników produktów czy też wybiórczego uwzględniania promocyjnych cen.
Sieć przedstawiła także wyniki własnych wyliczeń koszyka zakupowego, które nie zgadzały się z tymi przedstawionymi w raporcie ASM.
Mamy odpowiedź ASM Sales Force Agency
Spółka ASM Sales Force Agency w odpowiedzi na pytania redakcji wiadomoscispozywcze.pl zaznaczyła, że metodologia Badania Koszyka Zakupowe "pozwala na wiarygodną i w pełni profesjonalną prezentację zmian cen towarów w obiektach handlowych poszczególnych sieci działających w Polsce".
W odpowiedzi na zarzuty POLOmarketu, spółka poinformowała, że "nie może nie może ulegać jakimkolwiek naciskom ze strony sieci handlowych, z których dane źródłowe pochodzą lub też wpływom tych sieci handlowych na stosowaną od lat metodologię badania".
Sieci handlowe każdorazowo weryfikują dane
Jak zaznacza w odpowiedzi ASM, rzetelność podanych w Koszyku Zakupowym informacji potwierdzają gromadzone przez ekspertów materiały określające cechy danego produktu, miejsce, datę, godzinę pozyskania informacji o cenie, w tym także zdjęcia etykiet cenowych.
Co więcej, sieci handlowe przed publikacją każdego raportu zyskują dostęp do danych dotyczących ich marki – w celu ich weryfikacji. Jak wyjaśnia ASM, "dane są udostępniane sieciom handlowym w celu ich weryfikacji i zgłoszenia ewentualnych nieprawidłowości, po potwierdzeniu z systemami sprzedażowymi każdej z tych sieci".
"Sieć POLOmarket sama zgłosiła się do ASM"
Wreszcie, jak zaznacza spółka, POLOmarket sam zgłosił się do ASM SFA i dobrowolnie wyraził chęć objęcia sklepów sieci udziałem w Badaniu Koszyka Zakupowego.
"Mimo iż spółka zarządzająca tą siecią handlową wiedziała, iż ceny podanych przez ASM SFA produktów będą porównywane np. ze sklepami posiadającymi obiekty typu hipermarkety, zwróciła się z prośbą o objęcie jej sklepów badaniem. Obecnie w piśmie sieć zarzuca ASM SFA, że takie porównania cen w jej sklepach (supermarket) z cenami tych samych produktów w obiektach hipermarket ujawnia wady stosowanej metodologii" – zaznacza ASM.
Foto: StockAdobe(phpetrunina14)