Wyniki finansowe Henkel: wzrost przychodów ze sprzedaży, spadek rentowności

Wyniki finansowe Henkel: wzrost przychodów ze sprzedaży, spadek rentowności

Henkel w 2022 roku odnotował znaczny wzrost przychodów ze sprzedaży. Prognozowane są dalsze wzrosty w kolejnym roku obrotowym.

Przychody ze sprzedaży Grupy Henkel w roku obrotowym 2022 wyniosły 22,397 mld euro. Oznacza to wzrost o 11,6% w ujęciu nominalnym i znaczny wzrost w ujęciu organicznym – o 8,8%, w efekcie podwyżek cen we wszystkich sektorach biznesowych.

Sprzedaż środków piorących i czystości z dużym wzrostem sprzedaży

Sektor Adhesive Technologies (kleje budowlane i konsumenckie oraz kleje i technologie dla przemysłu) odnotował dwucyfrowy wzrost sprzedaży w ujęciu organicznym na poziomie 13,2%, do czego przyczyniły się wyniki we wszystkich obszarach działalności.

W sektorze Beauty Care (kosmetyki) sprzedaż w ujęciu organicznym nieznacznie spadła o 0,5%. Trwające ożywienie w segmencie profesjonalnych produktów do włosów miało pozytywny wpływ na wynik całego sektora, natomiast na segment konsumencki Beauty Care negatywnie wpłynęła wcześniej zapowiedziana optymalizacja portfolio.

Sektor biznesowy Laundry & Home Care (środki piorące i czystości) odnotował bardzo duży wzrost sprzedaży w ujęciu organicznym (na poziomie 6,3%), do którego szczególnie przyczyniły się istotnie wyższe wyniki segmentu produktów do prania.

Na rynkach wschodzących odnotowano dwucyfrowy wzrost przychodów ze sprzedaży w ujęciu organicznym w wysokości 13,3%, a na rynkach rozwiniętych wynik ten osiągnął zadowalający poziom  5,2%.

Rentownośc Grupy ucierpiała przez wzrosty cen surowców

Skorygowany zysk operacyjny (skorygowany EBIT) wyniósł 2,319 mld euro, podczas gdy w 2021 roku osiągnął on wysokość 2,686 mld euro (spadek o 13,7%). Niekorzystny wpływ na rentowność Grupy miał istotny wzrost cen surowców i usług logistycznych. Nie udało się ich w pełni zrekompensować ani podwyżkami cen, ani innymi działaniami zmierzającymi do redukcji  kosztów i zwiększenia efektywności produkcji i łańcucha dostaw.

Skorygowana rentowność sprzedaży (skorygowana marża EBIT) na poziomie 10,4% w 2022 roku była wynikiem niższym, niż w roku poprzednim (2021 rok: 13,4%).

Wskaźnik kapitału obrotowego netto w relacji do przychodów ze sprzedaży zwiększył się do 4,5%, czyli o 2,3 punktu procentowego, w porównaniu z poziomem odnotowanym w roku poprzednim. Wzrost tej pozycji wynikał głównie ze znacznie wyższych cen materiałów bezpośrednich. 

Wolne przepływy pieniężne, wynoszące 653 mln euro, istotnie obniżyły się w porównaniu z poprzednim rokiem (2021 rok: 1,478 mld euro). Przyczyną ich spadku był wyższy poziom kapitału obrotowego netto przy spadku wartości przepływów pieniężnych z działalności operacyjnej, który był wynikiem mniejszego zysku operacyjnego.

Pozycja finansowa netto wyniosła -1,267 mld euro (31 grudnia 2021 roku: -292 mln euro). Kwota ta odzwierciedla między innymi koszty poniesione w ramach programu skupu akcji rozpoczętego w lutym 2022 roku, a także wypłaty dywidendy w drugim kwartale roku. 

W 2022 roku osiągnęliśmy znaczny wzrost przychodów ze sprzedaży i, pomimo niezwykle trudnych warunków, solidny wynik finansowy, wdrożyliśmy także ważne działania strategiczne. Częściowo zrównoważyliśmy drastyczny wzrost kosztów surowców i usług logistycznych wprowadzając wyższe ceny naszych produktów i kontynuując działania ukierunkowane na poprawę efektywności. Znajduje to odzwierciedlenie w naszych rekordowo wysokich wynikach sprzedaży na poziomie około 22,4 mld euro, oraz w zysku operacyjnym, który wyniósł 2,3 mld euro.

Carsten Knobel, prezes zarządu Henkel

Prognozy na 2023 rok

Zakłada się, że w efekcie dalszego osłabienia wzrostu gospodarczego na świecie popyt ze strony branży przemysłowej osłabi się względem ubiegłego roku, a tempo wzrostu popytu ze strony klientów indywidualnych w ramach kluczowych segmentów konsumenckich Henkla ulegnie spowolnieniu.

Ponadto do końca pierwszego kwartału 2023 roku planowane jest zbycie działalności prowadzonej wcześniej przez firmę w Rosji. 

Biorąc pod uwagę powyższe czynniki, Henkel prognozuje, że w roku obrotowym 2023 wzrost przychodów ze sprzedaży w ujęciu organicznym wyniesie od 1,0% do 3,0%, kształtując się w tym przedziale w obu sektorach biznesowych.

Zakładany przedział skorygowanej rentowności sprzedaży (skorygowanej marży EBIT) wyniesie od 10,0% do 12,0%, przy skorygowanej rentowności sprzedaży między 13,0% a 15,0% w sektorze Adhesive Technologies, oraz od 7,5% do 9,5% w sektorze Consumer Brands.

Udane utworzenie nowego sektora biznesowego Consumer Brands 

Pod koniec stycznia 2022 roku Henkel ogłosił jedną z największych transformacji firmy na przestrzeni ostatnich dziesięcioleci: połączenie dwóch segmentów konsumenckich w jeden zintegrowany sektor biznesowy pod nazwą Consumer Brands.

Nowy sektor biznesowy, który z powodzeniem funkcjonuje od początku 2023 roku, łączy pod jednym dachem wszystkie marki konsumenckie w ramach wszystkich kategorii, w tym marki o statusie kultowym, takie jak Persil czy, w segmencie profesjonalnych produktów do włosów, Schwarzkopf.

W ten sposób Henkel tworzy platformę wieloproduktową, generującą przychody rzędu 11 mld euro (według danych za 2022 rok).

Dzięki temu połączeniu Henkel zamierza zwiększyć rentowność swojej działalności w segmentach konsumenckich, a tym samym rentowność całej Grupy, oraz przyspieszyć tempo wzrostu.

W tym celu portfolio budowane wokół grup produktowych Laundry & Home Care (środki piorące i czystości) oraz Hair (kosmetyki do włosów) na całym świecie będzie się koncentrować na strategicznych segmentach i markach o atrakcyjnym potencjale wzrostu i generowania marży.

Henkel upraszcza strukturę portfolio

Firma poczyniła również znaczne postępy w przekształcaniu swojego portfolio produktów konsumenckich: Henkel ogłosił przegląd portfolio obejmujący produkty generujące sprzedaż o wartości do 1 mld euro.

Już w 2022 roku udało się przeprowadzić działania o wartości około 400 mln euro, część z nich dotyczyła optymalizacji portfela (200 mln euro), natomiast pozostałe miały związek ze zbyciem aktywów (200 mln euro).

Wynikiem tych działań będzie całkowite przekształcenie portfolio obejmujące wyjście z kategorii produktów do higieny jamy ustnej (Oral Care) i pielęgnacji skóry (Skin Care) na całym świecie, a także z wybranych segmentów rynku produktów do pielęgnacji ciała (Body Care). W przyszłości Henkel zamierza kontynuować przegląd swojego portfolio i nadal upraszczać jego strukturę.

Zwiększenie efektywności łańcucha dostaw

W ramach drugiej fazy transformacji firma skoncentruje się na doskonaleniu łańcucha dostaw. W tym celu Henkel chce zwiększyć efektywność własnej sieci produkcji oraz zoptymalizować sieć zewnętrznych producentów, wytwarzających produkty na zlecenie, i towarzyszące temu koszty zakupów.

Zgodnie z zasadą „jedna osoba kontaktowa dla klienta”, firma planuje przeprowadzenie integracji działań komercyjnych i logistycznych. Druga faza właśnie się rozpoczyna, a większość działań powinna zostać wdrożona do końca 2025 roku.

Henkel spodziewa się, że działania te przyniosą dodatkowo roczne oszczędności netto rzędu 150 mln euro, co będzie można w pełni osiągnąć począwszy od 2026 roku.

Realizacja drugiej fazy wiąże się z poniesieniem jednorazowych kosztów w wysokości około 250 mln euro oraz innych nakładów inwestycyjnych. Kwoty przypadające z tego tytułu na rok 2023 zostały uwzględnione w prognozie na ten rok obrotowy.

Henkel kładzie nacisk na innowacje i zrównoważony rozwój

W 2022 roku Henkel ponownie wprowadził na rynek liczne innowacje, odpowiadając na istotne trendy i tworząc wartość dla klientów i konsumentów. W sektorze Adhesive Technologies wprowadzono nowe rozwiązanie w zakresie powłok przewodzących dla dynamicznie rozwijającego się rynku akumulatorów do pojazdów elektrycznych. Technologia ta zwiększa wydajność akumulatora poprzez poprawę przewodzenia wewnątrz ogniwa nawet o 30%, a także umożliwia zmniejszenie całkowitego zużycia energii w procesie produkcyjnym o przeszło 20%.

Z kolei w sektorze biznesowym Beauty Care (kosmetyki) Henkel, bazując na swojej specjalistycznej wiedzy, wprowadził na rynek Colour Alchemy – innowacyjny produkt do koloryzacji włosów, zapewniający wyjątkowe efekty kolorystyczne. Natomiast w sektorze Laundry & Home Care na rynku pojawiły się innowacyjne żele czyszczące do zmywarek pod marką Somat.

Równolegle w swojej działalności Henkel położył jeszcze większy nacisk na kwestie zrównoważonego rozwoju. W ubiegłym roku firma przyjęła dokument strategiczny 2030+ Sustainability Ambition Framework, włączając do niego nowe założenia i cele. W 2022 roku udział energii elektrycznej pozyskanej ze źródeł odnawialnych w całkowitym zużyciu w zakładach produkcyjnych Henkla zwiększył się do 70%, co przybliża firmę do realizacji celu stania się do 2030 roku firmą pozytywną klimatycznie.

Henkel poprawił również zrównoważony charakter swojego portfolio produktowego, między innymi poprzez stosowanie większej ilości surowców odnawialnych i pochodzących z recyklingu. Dzięki współpracy z firmą BASF, Henkel zamierza zastąpić do 110 000 ton surowców chemicznych używanych do produkcji dóbr konsumenckich w Europie surowcami odnawialnymi w ramach procesu bilansowania biomasy. Ponadto Henkel przeprowadził kolejną emisję obligacji o wartości 650 mln euro, które są powiązane z osiągnięciem określonych celów zrównoważonego rozwoju.


Fot.: biuro prasowe Henkel
 

Reklama