Rynek alternatyw mięsa ma przed sobą duży potencjał. Choć jego wartość w dalszym ciągu pozostaje niewielka w stosunku do globalnego rynku mięsa, szala w kolejnych latach ma się przesuwać w kierunku produktów roślinnego pochodzenia. Trend ten już teraz widoczny jest w większości sieci handlowych.
Rynek roślinnych zamienników mięsa będzie coraz większy
Według autorów analizy opublikowanej w ramach raportu "Meat Atlas 2021", globalny rynek mięsny osiągnie w 2040 roku wartość 1,8 bln dolarów. Zgodnie z prognozami, kategoria roślinnych zamienników mięsa ma każdego roku zwiększać swój udział, odpowiadając w 2040 roku za 25%.
Potencjał kategorii widać także na półkach sklepowych najpopularniejszych sieci handlowych. Według danych Priceway, w styczniu 2023 roku liczba alternatyw mięsa i wędlin na półkach analizowanych sklepów zwiększyła się średnio o 20% w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej.
Dyskonty przodują w oferowaniu zamienników mięsa
Na przestrzeni roku liczba zamienników mięsa i wędlin na sklepowych półkach znacznie wzrosła w większości analizowanych formatów sklepów. Zdecydowanym prekursorem zmian są dyskonty, w których ich liczba na przestrzeni roku zwiększyła się o ponad 30%.
W analizowanym czasie półka z zamiennikami mięsa i wędlin w sklepach typu cash & carry zwiększyła się natomiast o około 7%, a w hipermarketach – o około 4%. Jedynym formatem, w którym odnotowano spadek SKU produktów z tej kategorii były supermarkety.
Lidl, Biedronka czy Netto? Która sieć oferuje najszerszą półkę z ofertą wege?
Dyskonty są liderem wzrostu liczby zamienników mięsa i wędlin na półkach sklepowych. Wśród nich największy asortyment w ramach tej oferty proponuje swoim klientom Lidl. Według danych Priceway w styczniu 2023 roku klienci tej sieci mogli wybierać spośród średnio 26 różnych pozycji. Jednocześnie Lidl jest siecią, w której liczba zamienników mięsa i wędlin zwiększyła się najbardziej na przestrzeni roku – o ponad 60%.
Lidera zestawiania goni jednak Netto, które w styczniu 2023 roku oferowało średnio 23 zamienniki mięsa i wędlin (wobec 20 SKU rok wcześniej). Trzecie miejsce w rankingu zajmuje Biedronka, której klienci mogą wybierać średnio spośród 21 produktów (wobec 16 w 2022 roku).
Jedyną siecią dyskontową, która zmniejszyła liczbę SKU zamienników było Aldi, gdzie półka z tymi produktami skurczyła się o 4 pozycje, czyli o 50% względem stycznia 2022 roku.
Dyskonty inwestują w roślinne marki własne
Rosnąca popularność diety roślinnej sprawia, że sieci handlowe coraz częściej opierają swoją ofertę alternatyw mięsa na markach własnych. W ten sposób mogą proponować klientom konkurencyjne ceny i szeroką gamę produktów, a także budować indywidualną przewagę konkurencyjną na rynku.
Lidl, który na przestrzeni ostatniego roku znacznie zwiększył liczbę zamienników mięsa i wędlin, w głównej mierze opiera swoją obecną ofertę na marce własnej Vemondo. O ile w styczniu 2022 roku zajmowała ona niecałe 19% półki z tą kategorią, to już rok później zwiększyła udział do niemal 32% – zostając tym samym ilościowym liderem kategorii w tej sieci.
Działania te wpisują się w strategię sieci. W ogłoszonej w lutym br. rozszerzonej polityce zakupowej, Lidl zobowiązał się, że do 2025 roku będzie stale zwiększał udział produktów z białkiem pochodzenia roślinnego – włączając w to szeroki asortyment artykułów roślinnych, między innymi marki własnej Vemondo.
Dodatkowo w 2020 roku dyskonter postanowił wyodrębnić dedykowaną tej ofercie strefę "Wege Strefa Lidla", która jest już dostępna we wszystkich sklepach sieci w Polsce.
Marka własna zajmuje niemal połowę półki z zamiennikami w Biedronce
Nad rozwojem oferty roślinnych produktów stale pracuje także Biedronka. Jak wynika z danych Priceway, na półce z zamiennikami mięsa i wędlin niemal połowę oferty stanowią produkty marki własnej dyskontera GoVege. Jak zdradza dyrektor ds. rozwoju marki w sieci Biedronka Marcin Domański, największą popularnością od 2022 roku cieszą się plastry wegańskie, gyros roślinny, parówki roślinne i burger z burakami.
Eksperci podkreślają, że rynek zamienników mięsa zmienia się szybciej niż kiedykolwiek wcześniej. Choć kategoria ta w dalszym ciągu pozostaje niszowa, możemy spodziewać się zmian, których kierunek wyznaczają sieci handlowe. Te natomiast zdecydowanie zwiększają dostępność oferty roślinnej.
Badanie zostało przeprowadzone w kilkudziesięciu lokalizacjach wybranych sieci sklepów w pięciu największych miastach Polski.
Foto: Priceway