Wartość rynku piwa w Polsce przekroczyła 21 mld zł. To nie był dobry czas dla browarów

Wartość rynku piwa w Polsce przekroczyła 21 mld zł. To nie był dobry czas dla browarów

Inflacja napędza wzrost wartości rynku piwowarskiego. Choć wartościowo przekroczył on w 2022 roku 21 mld zł (wobec 19,3 mld zł w 2021 roku), to wolumen zatrzymał się na niezmienionym poziomie. W tym czasie branża mierzyła się z olbrzymimi wzrostami kosztów produkcji, które wynosiły średnio 25%. Rosnące ceny piwa nie spodobały się konsumentom.

Sytuację na rynku piwa w Polsce przedstawia najnowszy raport NielsenIQ przygotowany na zlecenie Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie (ZPPP – Browary Polskie). Dane z 2022 roku pokazują obraz branży, która z jednej strony mierzy się ze słabnącą konsumpcją, a z drugiej – przechodzi transformację zmierzającą w kierunku NoLo.

Rynek piwa w Polsce 2022

Mogłoby się wydawać, że rynek piwny w Polsce odbudowuje się po trudnym okresie pandemii, kiedy to w 2021 roku branża odnotowała największy od 10 lat spadek wolumenowy i pierwszy od 2017 roku spadek wartościowy. Sytuacja jest jednak bardziej skomplikowana.

Jak podaje NielsenIQ, w 2022 roku wartość sprzedaży na rynku piwa wzrosła o 10,1% – z 19,3 mld zł w 2021 roku do 21,2 mld zł w 2022 roku. Jednocześnie jednak wolumen sprzedaży praktycznie się nie zmienił, wynosząc 3 287,5 mln litrów. Dyrektor komercyjny z NielsenIQ Marcin Cyganiak wyjaśnia, że wzrost wartości rynku piwowarskiego w 2022 r. wynika wyłącznie ze wzrostu średniej ceny piwa.

Wzrost cen piwa w 2022 roku

Jeśli z kolei mowa o cenach... Bartłomiej Morzycki, dyrektor generalny ZPPP – Browary Polskie zaznacza, że w 2022 roku branża borykała się ze znaczącymi wzrostami kosztów produkcji, które średnio wynosiły ok. 25%. "Przełożyły się one częściowo na cenę piwa, a w rezultacie – mniejsze zainteresowanie konsumentów chmielowym trunkiem" – dodaje.

Według danych NielsenIQ, cena piwa rośnie. W styczniu 2021 roku konsumenci musieli zapłacić za litr tego trunku średnio 5,74 zł. Rok później cena wzrosła do 6,04 zł, natomiast po kolejnych 11 miesiącach, w grudniu 2022 roku, średnia cena za piwo wynosiła już 6,76 zł. Oznacza to, że na przestrzeni dwóch lat średnia cena piwa wzrosła niemal o złotówkę.

Maj i sierpień ratunkiem dla sprzedaży piwa?

Dodatnią dynamikę wolumenu sprzedaży piwa w Polsce odnotowano podczas sześciu miesięcy 2022 roku. W porównaniu do 2021 roku, najlepszym miesiącem okazał się sierpień – kiedy sprzedaż wzrosła o ponad 10%. Drugim miesiącem z najwyższą dynamiką wzrostu był maj – wolumen sprzedaży piwa był wtedy wyższy o 4,1% względem analogicznego okresu rok wcześniej.

Największe spadki odnotowano natomiast w lipcu (wolumen sprzedaży niższy o 6% rok do roku), styczniu (-4,4%) oraz czerwcu i wrześniu (-2,6%).

Czy mocne piwa ustępują miejsca "zerówkom" 

Branża browarnicza już od kilku lat obserwuje trend, jakim jest malejące zainteresowanie piwami mocnymi oraz wzrost znaczenia tzw. trendu NoLo, czyli popytu na piwa nisko- i bezalkoholowe. Tendencja ta była szczególnie widoczna w 2022 roku. 

Podczas tego okresu sprzedaż mocnych lagerów spadła o 12,8% względem 2021 roku. Jednocześnie wzrost odnotowały piwa bezalkoholowe, które w 2022 roku zajmowały już 6,3% całej kategorii piwnej.


Foto: StockAdobe(Pixel-Shot)

Reklama