Downsizing nie jest wyłącznie polskim "procederem". Są pierwsze skargi holenderskich klientów

Downsizing nie jest wyłącznie polskim "procederem". Są pierwsze skargi holenderskich klientów

Firmy szukają sposobów na oszczędności, co szczególnie zyskało na znaczeniu w czasie, gdy utrzymująca się na wysokim poziomie inflacja skłania konsumentów do łapania się za portfele przy okazji zakupów. Niektórzy producenci zamiast znacznie podwyższać ceny swoich produktów, decydują się na utrzymanie ich poziomu kosztem objętości produktów. O zjawisku downsizingu jest już głośno w Polsce, jednak problem ten nie dotyczy wyłącznie naszego rynku.

Holenderskie stowarzyszenia konsumentów (Consumentenbond) otrzymało ponad 900 zgłoszeń na swoją infolinię od konsumentów, którzy skarżyli się na zakamuflowaną formę podnoszenia cen – informuje portal retailtrends.nl. Dokładnie mowa o zmniejszaniu gramatur opakowań przy jednoczesnym utrzymaniu tej samej ceny lub jej zwiększeniu. Skargi dotyczyły także marki marek własnych Lidla.

Downsizing produktów spożywczych

Downsizing, czyli pomniejszanie gramatur produktów, jest działaniem, które zauważają konsumenci. Według badania, które UCE Research przeprowadził dla "Rzeczpospolitej", już prawie 90% Polaków zauważa to zjawisko częściej. Problem nie dotyczy wyłącznie naszego rynku.

Spośród 1500 zgłoszeń, które od konsumentów otrzymało Holenderskie stowarzyszenia konsumentów, aż 900 dotyczyło downsizingu. Najwięcej (400) z nich odnosiło się do popularnej marki lemoniady Karvan Cévitam, której zawartość zmniejszyła się z 750 do 600 ml, przy czym cena produktu spadła zaledwie o 10 centów. Jak podaje Consumentenbond,  w rezultacie konsumenci płacą o 22% więcej za 100 ml. 

Holenderscy konsumenci zwracają także uwagę na sytuacje, w których gramatura produktu spadła, a cena wzrosła. Chodzi m.in. o Goudę Glorie marki Volle Pond, której cena wzrosła z 1,85 euro do 2,49 euro mimo spadku gramatury z 600 na 500 g.

Konsumenci uważają to zjawisko za nieuczciwe

Consumentenbond zwróciło się w tej sprawie do holenderskiego Urzędu ds. Konsumentów i Rynku (ACM). Stowarzyszenie zaapelowało o sprawdzenie praktyk producentów i supermarketów pod kątem ustawy o nieuczciwych praktykach handlowych.

Dyrektor Consumentenbond Sandra Molennar zwraca uwagę na to, że liczba zgłoszeń od konsumentów, które docierają do stowarzyszenia pokazuje, że uważają oni to działanie za nieuczciwe. "Jeśli w opakowaniu znajduje się dodatkowa zawartość, producenci umieszczają ją w dużych ilościach na opakowaniu. Więc nawet przy zmniejszonej zawartości producenci powinni coś umieścić na opakowaniu. Wtedy konsumenci są przynajmniej ostrzegani" – dodaje Sandra Molenaar. 

Do zjawiska downsizingu odniósł się w ubiegłym tygodniu polski Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Jego zdaniem praktyka ta jest zgodna z prawem, a producenci mogą zmieniać wielkość opakowań. Jedynym wymaganiem jest umieszczenie informacji o gramaturze na opakowaniu produktu. 


Foto: StockAdobe(lado2016)

Reklama