Gazetki promocyjne stają się coraz ważniejszym czynnikiem wyboru danego sklepu. Już niemal każdy konsument robi przynajmniej część zakupów w sklepach, których oferty widział w gazetkach. Wśród nich 42% wybiera placówki handlowe tylko w oparciu o to źródło informacji.
Według wstępnego odczytu inflacji, w styczniu 2023 roku wzrost cen wzrósł do 17,2% w perspektywie rok do roku. Drożejące produkty skłaniają konsumentów do aktywnego poszukiwania promocji. Według danych Kantar, już 98% konsumentów realizuje przynajmniej część zakupów w sklepach, których oferty wcześniej widziało w gazetkach. Jeszcze inne badanie wskazuje, że już ponad 80% Polaków przegląda gazetki z promocjami przynajmniej raz w tygodniu. Czego szukają w nich konsumenci?
Najważniejsze kategorie produktowe w gazetkach promocyjnych
Raport Kantar pokazuje nie tylko, jak ważnym elementem determinującym decyzję o wyborze sklepu są gazetki promocyjne, ale także – które kategorie produktów są przez nich najchętniej przeglądane.
Okazuje się, że największym zainteresowaniem cieszy się drożejąca żywność, z której konsumenci nie mogą rezygnować. "Głównie chodzi o produkty świeże, mięso i nabiał" – mówi wieloletni ekspert rynku retailowego dr Maria Andrzej Faliński. Jak dodaje, towary takie jak elektronika, zabawki czy niektóre urządzenia kuchenne spadają z list zakupowych.
Pełne zestawienie najchętniej przeglądanych przez konsumentów kategorii produktowych prezentuje się następująco:
- warzywa i owoce – 26% (wzrost o 6 p.p.),
- mięso – 18% (wzrost o 3 p.p.),
- art. dla domu – 12%,
- produkty przemysłowe – 11% (spadek o 18 p.p.),
- nabiał – 8% (bez zmian).
Elektronika i zabawki dla dzieci mają najmniej wskazań – po 1%.
Pierwsze strony gazetek promocyjnych
Respondenci wypowiedzieli się również w kwestii preferowanych ofert na pierwszych stronach gazetek. Najchętniej przeglądane i preferowane na czele gazetki kategorie produktów są zbieżne. Zdecydowanie najwięcej wskazań mają promocje na żywność. Wśród nich ponownie podium zajmują warzywa i owoce, które wskazało 62% badanych oraz mięso (44% wskazań).
Kolejną, po żywności, kategorią produktową są artykuły przemysłowe. Następnie mamy 50% zniżki na drugą sztukę oraz 3 towary w cenie 2 oraz 3+1 gratis.
Czy gazetki promocyjne są najskuteczniejszym kanałem komunikacji?
Badania nie pozostawiają złudzeń – gazetki promocyjne są przeglądane przez konsumentów, którzy poszukują oszczędności. Coraz częściej wpływają także na decyzję danego klienta o tym, gdzie zrobi zakupy. Jak przyznaje Maria Ożana z Grupy BLIX, marketerzy uważają je za najskuteczniejszy kanał komunikacji z klientem. Ekspertka zwraca także uwagę na wersje digitalowe gazetek.
Liczy się czytelność. Promocje schodzą na drugi plan?
Jednak, by gazetka promocyjna spełniała swoje cele musi odpowiadać na potrzeby konsumentów. Według raportu Kantar, najważniejsza jest w nich czytelność elementów graficznych, cen, a także samej gazetki. Drugie miejsce ma jasne opisanie zasad promocji. Na trzeciej pozycji są terminy poszczególnych ofert produktowych.
Atrakcyjność oferowanych promocji jest dopiero na czwartym miejscu w zestawieniu. W ciągu roku ta kwestia spadła z pierwszej, najlepiej ocenianej pozycji na ostatnią, aż o 28 p.p.
Promocja musi być konkretna
Co ciekawe, badani spytani o najbardziej odpychające elementy gazetek promocyjnej najczęściej wskazywali na małą atrakcyjność promocji. Oznacza to dla nich niski procent obniżki lub rabaty na niepreferowane produkty.
Dalej ankietowani wskazali ogólną, słabą czytelność gazetki i samego opisu zasad promocji – po 23%. Do tego tyle samo procent respondentów stwierdziło, że takie publikacje nie mają kiepskich elementów.
Źródło/Foto: MondayNews