Kantar: Niemal co drugi Polak wybiera sklep w oparciu o oferty z gazetek promocyjnych

Kantar: Niemal co drugi Polak wybiera sklep w oparciu o oferty z gazetek promocyjnych

Gazetki promocyjne stają się coraz ważniejszym czynnikiem wyboru danego sklepu. Już niemal każdy konsument robi przynajmniej część zakupów w sklepach, których oferty widział w gazetkach. Wśród nich 42% wybiera placówki handlowe tylko w oparciu o to źródło informacji.

Według wstępnego odczytu inflacji, w styczniu 2023 roku wzrost cen wzrósł do 17,2% w perspektywie rok do roku. Drożejące produkty skłaniają konsumentów do aktywnego poszukiwania promocji. Według danych Kantar, już 98% konsumentów realizuje przynajmniej część zakupów w sklepach, których oferty wcześniej widziało w gazetkach. Jeszcze inne badanie wskazuje, że już ponad 80% Polaków przegląda gazetki z promocjami przynajmniej raz w tygodniu. Czego szukają w nich konsumenci?

Najważniejsze kategorie produktowe w gazetkach promocyjnych

Raport Kantar pokazuje nie tylko, jak ważnym elementem determinującym decyzję o wyborze sklepu są gazetki promocyjne, ale także – które kategorie produktów są przez nich najchętniej przeglądane. 

Okazuje się, że największym zainteresowaniem cieszy się drożejąca żywność, z której konsumenci nie mogą rezygnować. "Głównie chodzi o produkty świeże, mięso i nabiał" – mówi wieloletni ekspert rynku retailowego dr Maria Andrzej Faliński. Jak dodaje, towary takie jak elektronika, zabawki czy niektóre urządzenia kuchenne spadają z list zakupowych.

Pełne zestawienie najchętniej przeglądanych przez konsumentów kategorii produktowych prezentuje się następująco:

  • warzywa i owoce – 26% (wzrost o 6 p.p.),
  • mięso – 18% (wzrost o 3 p.p.),
  • art. dla domu – 12%,
  • produkty przemysłowe – 11% (spadek o 18 p.p.),
  • nabiał – 8% (bez zmian).

Elektronika i zabawki dla dzieci mają najmniej wskazań – po 1%.

Pierwsze strony gazetek promocyjnych

Respondenci wypowiedzieli się również w kwestii preferowanych ofert na pierwszych stronach gazetek. Najchętniej przeglądane i preferowane na czele gazetki kategorie produktów są zbieżne. Zdecydowanie najwięcej wskazań mają promocje na żywność. Wśród nich ponownie podium zajmują warzywa i owoce, które wskazało 62% badanych oraz mięso (44% wskazań).

Kolejną, po żywności, kategorią produktową są artykuły przemysłowe. Następnie mamy 50% zniżki na drugą sztukę oraz 3 towary w cenie 2 oraz 3+1 gratis.

 

Promocje na podstawowe produkty zawsze były na pierwszych stronach gazetek. Niemniej w czasie wysokiej inflacji, zamiast rabatów na dany artykuł czy dwie sztuki, częściej widzimy zniżki na 6 czy nawet 12 opakowań mleka bądź cukru albo też ceny promocyjne lub nawet produkt gratis przy osiągniętym, pożądanym progu wydatku na całe zakupy.

Maria Ożana z Grupy BLIX

Czy gazetki promocyjne są najskuteczniejszym kanałem komunikacji?

Badania nie pozostawiają złudzeń – gazetki promocyjne są przeglądane przez konsumentów, którzy poszukują oszczędności. Coraz częściej wpływają także na decyzję danego klienta o tym, gdzie zrobi zakupy. Jak przyznaje Maria Ożana z Grupy BLIX, marketerzy uważają je za najskuteczniejszy kanał komunikacji z klientem. Ekspertka zwraca także uwagę na wersje digitalowe gazetek.

Znaczenie tego typu publikacji w wersji digitalowej wzrosło podczas pandemii, ze względu na bezpieczeństwo, a także oszczędność czasu potrzebnego na zaplanowanie i zrobienie zakupów. Z kolei w czasie wysokiej inflacji gazetki pomagają konsumentom obniżać wydatki, poprzez możliwość porównywania i wyszukiwania najkorzystniejszych cenowo ofert.

Maria Ożana z Grupy BLIX

Liczy się czytelność. Promocje schodzą na drugi plan?

Jednak, by gazetka promocyjna spełniała swoje cele musi odpowiadać na potrzeby konsumentów. Według raportu Kantar, najważniejsza jest w nich czytelność elementów graficznych, cen, a także samej gazetki. Drugie miejsce ma jasne opisanie zasad promocji. Na trzeciej pozycji są terminy poszczególnych ofert produktowych.

Atrakcyjność oferowanych promocji jest dopiero na czwartym miejscu w zestawieniu. W ciągu roku ta kwestia spadła z pierwszej, najlepiej ocenianej pozycji na ostatnią, aż o 28 p.p.

Zanim klient uda się do sklepu, chce mieć pewność, w jakiej cenie jest interesujący go produkt i jak długo obowiązuje konkretna oferta. Użytkownik gazetki chce, aby to było jasne na pierwszy rzut oka. Szczególnie w obecnej, finansowo niepewnej sytuacji, kiedy sklepy prześcigają się w wymyślaniu nowych mechanizmów promocji, ważna jest zrozumiałość przekazu. Wprowadzona niedawno unijna dyrektywa Omnibus nie ułatwia retailerom tego zadania. Obowiązek umieszczania dodatkowych informacji cenowych stawia przed nimi kolejne wyzwania w zakresie czytelności całego przekazu.

Maria Ożana z Grupy BLIX

Promocja musi być konkretna

Co ciekawe, badani spytani o najbardziej odpychające elementy gazetek promocyjnej najczęściej wskazywali na małą atrakcyjność promocji. Oznacza to dla nich niski procent obniżki lub rabaty na niepreferowane produkty.

Dalej ankietowani wskazali ogólną, słabą czytelność gazetki i samego opisu zasad promocji – po 23%. Do tego tyle samo procent respondentów stwierdziło, że takie publikacje nie mają kiepskich elementów.

Brak słabych stron gazetki wskazywany przez 23% badanych nie powinien być zadowalającym wynikiem dla sieci handlowych, szczególnie w zestawieniu z tym, że 41% ankietowanych zauważa nieatrakcyjne promocje. Na taki odbiór rabatów oczywiście wpływa jednak inflacja.

Maria Ożana z Grupy BLIX

Źródło/Foto: MondayNews

Reklama