Po styczniowym wzrośnie, luty okazuje się być miesiącem, w którym nastroje konsumentów pozostają bez zmian. Według najnowszego Radaru konsumenckiego ARC Rynek i Opinia, wskaźnik optymizmu utrzymał się w drugim miesiącu roku na niezmienionym poziomie 16 pkt. Spadła za to ocena jakości życia.
W ramach badania Radar konsumencki ARC Rynek i Opinia co miesiąc pokazuje kilka wskaźników dotyczących nastrojów konsumenckich. Wskaźniki te to różnica między odsetkiem odpowiedzi negatywnych a odsetkiem odpowiedzi pozytywnych w danym temacie.
Nastroje konsumentów w lutym 2023
Analizując wyniki z lutego wyraźnie widać, że nastroje konsumenckie pozostają na zbliżonym poziomie do tych prezentowanych w styczniowym Radarze konsumenckim, zaś sam wskaźnik optymizmu pozostał całkowicie bez zmian. Wskaźnik optymizmu konsumenckiego pozostał na niezmienionym poziomie (16 punktów).
Pokazuje to pozytywną tendencję – po listopadowym dołku, kiedy wskaźnik optymizmu spadł o 17 pkt. poniżej zera, kolejne miesiące były czasem dynamicznego wzrostu nastrojów konsumenckich (w grudniu wzrost na poziomie 22 punktów, w styczniu – 11 punktów). Luty natomiast utrzymał pozytywną tendencję.
Coraz mniejsze obawy konsumentów
O pozytywnym trendzie świadczą także obawy konsumentów. W lutowej edycji badania zmniejszyły się obawy dotyczące utraty pracy (z poziomu minus 51 na poziom minus 45), sytuacji gospodarczej w Polsce (z poziomu minus 56 na poziom minus 52), a także dalszego wzrostu cen (z poziomu 71 na poziom 70).
Jednak w dalszym ciągu wskaźniki te pozostają na ujemnym poziomie, co nadal świadczy o przeważającym wśród konsumentów udziale pesymistów.
Jednocześnie w lutym negatywnej zmianie uległ wskaźnik dotyczący stabilności zarobków (z poziomu 30 punktów na poziom 26 punktów). Jak komentuje dr Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia, "być może jest to związane z faktem, że trudniej jest otrzymać podwyżkę >inflacyjną< i zarobki przy wysokich cenach mogą okazać się niewystarczające".
Zakupowe nastroje
Mimo niewielkiego spadku w przypadku obaw dotyczących dalszego wzrostu cen, wskaźnik w dalszym ciągu utrzymuje się na bardzo wysokim poziomie 70 punktów.
Jednocześnie w lutowej edycji Radaru konsumenckiego odnotowano poprawę w obszarze gotowości zakupowej Polaków. Wskaźnik ilości zakupów wzrósł o 4 punkty, nadal pozostając jednak na ujemnym poziomie (-43 punkty).
Próba z pomiary lutowego, N=1032. Badanie jest realizowane metodą CAWI – ankiety online zrealizowane na epanel.pl. Próba jest reprezentatywna pod względem płci, wieku, wielkości miejscowości zamieszkania, wykształcenia oraz regionu GUS.
Foto: StockAdobe(rocketclips)