Czy gigant odzieżowy lub najpopularniejsza platforma handlu online mydlą klientom oczy w zakresie ochrony środowiska? Właśnie temu przyjrzeć ma się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta – podaje Puls Biznesu. Jak ustalił dziennik, na przestrzeni ostatnich miesięcy Urząd rozpoczął szereg postępowań wyjaśniających.
Greenwashing pod lupą UOKiK
Działania z zakresu ESG i strategie zrównoważonego rozwoju na dobre zagościły w komunikacji firm. W przypadku wielu przedsiębiorców powstają cykliczne raporty obrazujące rezultaty tych działań, a jeszcze inne wykorzystują te informacje do własnej promocji. Nie ma w tym nic złego, dopóki informacje są zgodne z prawdą.
Greenwashing jest określany jako rodzaj komunikacji marketingowej, której celem jest stworzenie mylnego wrażenia, jakoby dana firma miała być przyjazna dla środowiska. Dokładnej definicji jednak nie ma i to właśnie sprawia największe problemy regulacyjne. Usystematyzować tę kwestię planuje także UE.
Pierwsze postępowania
"W ostatnich miesiącach urząd wszczął szereg postępowań wyjaśniających dotyczących firm, które w swoim marketingu i komunikacji korporacyjnej kładły duży nacisk m.in. na aspekty środowiskowe" – podaje Puls Biznesu. Na ten moment wiadomo o postępowaniu UOKiK w sprawie Allegro. A to, według informacji dziennika, ma dotyczyć wykorzystywania przez platformę ekologicznych aspektów do promocji swoich usług związanych z automatami paczkowymi One Box by Allegro.
Jak ustalił PB, postępowanie w tej sprawie prowadzone jest także w sprawie giganta odzieżowego LPP. UOKiK w ramach postępowań sprawdza m.in. czy deklaracje firm dotyczące działań ESG mają pokrycie w rzeczywiście. Na tym etapie zbierany jest materiał dowodowy, na podstawie którego Urząd oceni działania przedsiębiorców.
Foto: wiadomoscispozywcze.pl