Co drugi senior robi zakupy online, a co trzeci korzysta z Facebooka. Obalamy mity [BADANIE]

Co drugi senior robi zakupy online, a co trzeci korzysta z Facebooka. Obalamy mity [BADANIE]

Seniorzy nie tylko coraz częściej korzystają ze sklepów internetowych, ale również spędzają czas na Facebooku czy YouTube. Najnowszy raport ARC Rynek i Opinia obala wiele stereotypów nt. konsumentów po 60-tym roku życia. Jakimi są konsumentami?

Grupa seniorów staje się coraz bardziej liczna, a tym samym zyskuje na znaczeniu zarówno społecznym, jak i ekonomicznym. Według prognoz GUS, w 2030 roku w Polsce ma liczyć niemal 11 milionów osób. Oznacza to wzrost na poziomie 11% w perspektywie 9 lat. "Jednocześnie z roku na rok obserwujemy, jak zmieniają się dojrzali konsumenci, jak zmienia się ich styl życia, jak rośnie zainteresowanie nowościami czy korzystanie z nowych technologii" – dodaje Agata Tkaczyk, Dyrektor Badań Jakościowych w ARC Rynek i Opinia.

Co piąty senior nadal pracuje

20% mężczyzn i 17% kobiet w wieku emerytalnym jest czynnych zawodowo. 64% pracujących przyznaje, że chce pracować, bez względu na wysokość ich emerytury. Dojrzali konsumenci cenią sobie niezależność finansową, dlatego niechętnie podchodzą do idei kredytów czy pożyczek.

Jednocześnie duża grupa dojrzałych konsumentów oszczędza. Seniorzy korzystają zarówno z bankowości internetowej (46%) jak i z bankowości mobilnej (28%).

Jacy są seniorzy na zakupach?

Wbrew stereotypom dojrzali konsumenci nie obawiają się zakupów przez Internet – 43% z nich dokonuje zakupów w ten sposób. Najczęściej seniorzy przez internet kupują odzież, obuwie oraz sprzęt elektroniczny. Ponadto, podczas zakupów zwracają uwagę na promocje, chętnie korzystają z programów lojalnościowych.

Co więcej, 71% dojrzałych konsumentów korzysta z internetu. Najpopularniejsze media społecznościowe wśród seniorów to Facebook (35%) oraz Youtube (24%), a komunikatory: WhatsApp’a (33%) i Messenger (32%). Co piąty senior przyznaje, że korzysta również z platform streamingowych, a najczęściej wybieraną jest Netflix.


W raporcie "Dojrzali konsumenci w Polsce" zastosowano kilka metodologii: desk research, badanie eksploracyjne jakościowe IDI, reprezentatywne badanie ilościowe CATI (N=1500) uwzględniające osoby niekorzystające z Internetu, badanie pogłębiające jakościowe IDI (N=48). Respondentami były osoby z grupy wiekowej powyżej 60 lat, grupa była reprezentatywna ze względu na płeć, wiek, wielkość miejsca zamieszkania. Badanie zostało zrealizowane w listopadzie i grudniu 2022 roku.


Foto: StockAdobe(WavebreakMediaMicro)

Reklama