UOKiK rozpoczyna kontrole Omnibus w sklepach. Na liście Biedronka, Lidl i Żabka

UOKiK rozpoczyna kontrole Omnibus w sklepach. Na liście Biedronka, Lidl i Żabka

Dyrektywa Omnibus obowiązuje w Polsce od 1 stycznia 2023 roku. Poza informowaniem o najniższej cenie z ostatnich 30 dni, zakłada także szereg zasad porządkujących opinie konsumentów w sklepach online czy jasne plasowanie ofert w wynikach wyszukiwania. UOKiK postanowił przyjrzeć się temu, jak rynek przystosował się do nowych regulacji.

Nowa dyrektywa obowiązuje od ponad dwóch tygodni, a UOKiK wysłał już do ok. 40 przedsiębiorców z branży e-commerce wystąpienia w sprawie możliwych nieprawidłowości. Urząd właśnie rozpoczyna kolejne kontrole – tym razem w sieciach handlowych. Na liście znajduje się m.in. Biedronka, Kaufland, Żabka czy Lidl.

UOKiK rozpoczyna kontrole w sklepach stacjonarnych

Niezależnie od działań wobec branży e-commerce w ramach postępowania wyjaśniającego UOKiK, rozpoczną się kontrole Inspekcji Handlowej w sklepach stacjonarnych – informuje Urząd. Na początku inspektorzy skontrolują 6 sieci handlowych:

  • Biedronka,
  • Dino,
  • Kaufland,
  • Lidl,
  • Netto,
  • Żabka. 

W kolejnych etapach planowane są kontrole także w innych sklepach. Podczas kontroli prowadzonych w ramach postępowań wyjaśniających Prezesa UOKiK inspektorzy IH nie nakładają kar pieniężnych.

Prezes UOKiK, w przypadku stwierdzenia naruszenia zbiorowych interesów konsumentów, może nałożyć karę w wysokości do 10% obrotu na przedsiębiorstwo i do 2 mln zł na osobę zarządzającą.

Dyrektywa Omnibus w sklepach online – pierwsze nieprawidłowości

Do tej pory UOKiK sprawdził już ok. 40 stron internetowych przedsiębiorców działających w sektorze e-commerce w różnych branżach: odzież, kosmetyki, obuwie, sprzęt sportowy, sprzęt elektroniczny, platformy internetowe. Do wszystkich tych podmiotów zostały skierowane wystąpienia z prośbą o zajęcie stanowiska co do poprawności wdrożenia przepisów dotyczących najniższej ceny.

"Od początku monitorujemy praktyki dotyczące wdrożenia nowych przepisów. Widzimy już, że nie wszyscy przedsiębiorcy się do nich dostosowali. Wiele nieprawidłowości obserwujemy zwłaszcza w zakresie uwidaczniania cen, w tym najniższej z ostatnich 30 dni przed obniżką. Wspólnie z Inspekcją Handlową zadbamy, aby prawo było przestrzegane – z korzyścią dla konsumentów" – komentuje Tomasz Chróstny, prezes UOKiK,

Dotychczas wezwania zostały wysłane do przedsiębiorców działających m.in. pod takimi markami jak:

  • AliExpress,
  • Allegro,
  • Amazon,
  • Avans,
  • Biedronka,
  • Bytom,
  • C&A,
  • CCC,
  • Ceneo,
  • Decathlon,
  • Douglas,
  • Empik,
  • Eobuwie,
  • Euro RTV AGD,
  • H&M,
  • Hebe,
  • Intersport,
  • Jysk,
  • Lidl,
  • Media Markt, 
  • Rossman,
  • Sephora,
  • Shopee,
  • Smyk,
  • Tchibo,
  • Wittchen,
  • Zalando,
  • Zara.

W wystąpieniach Prezes UOKiK wezwał przedsiębiorców do przedstawienia wyjaśnień i zmiany wątpliwych praktyk. Jeśli się nie dostosują, możliwe są dalsze działania, w tym postawienie zarzutów naruszania zbiorowych interesów konsumentów.


Foto: mat. redakcji

Reklama