Glovo przenalizowało dane zakupowe Polaków z 2022 roku. Na tej podstawie wyszczególniono trzy kluczowe trendy, które zdominują branżę delivery w 2023 roku.
Kluczowe trendy w quick commerce na 2023 rok:
Dostawy zakupów spożywczych coraz popularniejsze
Polska, obok Rumunii i Hiszpanii, znalazła się wśród 3 krajów z największą liczbą zamówień spożywczych. Globalnie 3 najczęściej zamawiane produkty z supermarketów to:
- woda butelkowana,
- piwo,
- banany.
Analizy wskazują, że należy spodziewać się dalszego wzrostu popularności zakupów spożywczych z dostawą tego samego dnia. Glovo w tym obszarze współpracuje z Biedronką w ramach usługi BIEK, czyli dostaw zakupów spożywczych w 20 minut.
W ostatnim czasie Glovo powiększyło także liczbę partnerów, którzy oferują wyroby alkoholowe. Podczas ostatnich 12 miesięcy współpracę z Glovo nawiązała siec Duży Ben, a także Świat Alkoholi 24, Roberto & Franc czy Wermut.
Polska będzie coraz bardziej wegetariańska
Kolejnym trendem, na który zwraca uwagę Glovo jest rosnąca popularność kuchni wegańskiej. O ile w 2014 roku jedynie 1% Polaków deklarował swoją przynależność do przedstawicieli wegetarianizmu (CBOS), to w 2019 roku odsetek ten wzrósł już do ok. 8%.
Natomiast obecnie, według raportu Fundacji im. Heinricha Bölla w Warszawie oraz Fundacji Instytut na rzecz Ekorozwoju "Atlas Mięsa" z 2022 roku, już 44% badanych Polaków w wieku 15–29 lat deklaruje zmniejszenie ilości spożywanego mięsa.
Młode pokolenie kształtuje zatem jasną, wegetariańską przyszłość. Potwierdzają to także dane Glovo. Polska znalazła się, obok Hiszpanii i Włoch, wśród krajów z największą liczbą zamówień potraw wegetariańskich. Co więcej, cała kategoria tych dań wzrosła rok do roku o 57%.
W danych Glovo widać jednak oddziaływanie tradycji i religii na rosnącą kategorię wegetariańską. Najpopularniejszym dniem, podczas którego wiele osób decyduje się na dania pozbawione mięsa jest piątek, określany w religii katolickiej dniem postnym.
Nowe niespożywcze kategorie na polski rynku
W 2023 r. możemy spodziewać się, że coraz więcej osób będzie oczekiwało możliwości zamawiania produktów, takich jak książki, kwiaty czy elektronika – podaje Glovo. Globalnie, liczba zamówień złożonych przez aplikację w sklepach wykraczających poza kategorię spożywczą wzrosła o 120% w 2022 r. w stosunku do 2021.
Najpopularniejszą kategorią pod względem liczby zamówień były:
- książki,
- produkty dla zwierząt,
- kosmetyki,
- upominki,
- kwiaty.
W Polsce na uwagę zasługuje ponad 300% wzrost liczby zamówień kwiatów, spośród których Polacy zdecydowanie najczęściej zamawiali storczyki. Glovo najwięcej kwiatów dostarczyło w Dzień Kobiet, na drugim miejscu były Walentynki.
Na uwagę zasługuje także rosnąca popularność książek i artykułów biurowych (ponad 50% wzrost). Najwięcej książek i materiałów biurowych Glovo dostarczyło w Dzień Dziecka.
Foto: StockAdobe(rh2010)