Polacy polubili zakupy spożywcze z dostawą tego samego dnia. TOP3 trendy w branży delivery

Polacy polubili zakupy spożywcze z dostawą tego samego dnia. TOP3 trendy w&nbspbranży delivery

Glovo przenalizowało dane zakupowe Polaków z 2022 roku. Na tej podstawie wyszczególniono trzy kluczowe trendy, które zdominują branżę delivery w 2023 roku. 

Kluczowe trendy w quick commerce na 2023 rok:

  1. Zakupy spożywcze
  2. Potrawy wegańskie
  3. Nowe kategorie

Dostawy zakupów spożywczych coraz popularniejsze

Polska, obok Rumunii i Hiszpanii, znalazła się wśród 3 krajów z największą liczbą zamówień spożywczych. Globalnie 3 najczęściej zamawiane produkty z supermarketów to:

  • woda butelkowana,
  • piwo,
  • banany.

Analizy wskazują, że należy spodziewać się dalszego wzrostu popularności zakupów spożywczych z dostawą tego samego dnia. Glovo w tym obszarze współpracuje z Biedronką w ramach usługi BIEK, czyli dostaw zakupów spożywczych w 20 minut.

W ostatnim czasie Glovo powiększyło także liczbę partnerów, którzy oferują wyroby alkoholowe. Podczas ostatnich 12 miesięcy współpracę z Glovo nawiązała siec Duży Ben, a także Świat Alkoholi 24, Roberto & Franc czy Wermut. 

Polska będzie coraz bardziej wegetariańska

Kolejnym trendem, na który zwraca uwagę Glovo jest rosnąca popularność kuchni wegańskiej. O ile w 2014 roku jedynie 1% Polaków deklarował swoją przynależność do przedstawicieli wegetarianizmu (CBOS), to w 2019 roku odsetek ten wzrósł już do ok. 8%. 

Natomiast obecnie, według raportu Fundacji im. Heinricha Bölla w Warszawie oraz Fundacji Instytut na rzecz Ekorozwoju "Atlas Mięsa" z 2022 roku, już 44% badanych Polaków w wieku 15–29 lat deklaruje zmniejszenie ilości spożywanego mięsa.

Młode pokolenie kształtuje zatem jasną, wegetariańską przyszłość. Potwierdzają to także dane Glovo. Polska znalazła się, obok Hiszpanii i Włoch, wśród krajów z największą liczbą zamówień potraw wegetariańskich. Co więcej, cała kategoria tych dań wzrosła rok do roku o 57%.

W danych Glovo widać jednak oddziaływanie tradycji i religii na rosnącą kategorię wegetariańską. Najpopularniejszym dniem, podczas którego wiele osób decyduje się na dania pozbawione mięsa jest piątek, określany w religii katolickiej dniem postnym. 

Nowe niespożywcze kategorie na polski rynku

W 2023 r. możemy spodziewać się, że coraz więcej osób będzie oczekiwało możliwości zamawiania produktów, takich jak książki, kwiaty czy elektronika – podaje Glovo. Globalnie, liczba zamówień złożonych przez aplikację w sklepach wykraczających poza kategorię spożywczą wzrosła o 120% w 2022 r. w stosunku do 2021.

Najpopularniejszą kategorią pod względem liczby zamówień były:

  • książki,
  • produkty dla zwierząt,
  • kosmetyki,
  • upominki,
  • kwiaty.

W Polsce na uwagę zasługuje ponad 300% wzrost liczby zamówień kwiatów, spośród których Polacy zdecydowanie najczęściej zamawiali storczyki. Glovo najwięcej kwiatów dostarczyło w Dzień Kobiet, na drugim miejscu były Walentynki.

Na uwagę zasługuje także rosnąca popularność książek i artykułów biurowych (ponad 50% wzrost). Najwięcej książek i materiałów biurowych Glovo dostarczyło w Dzień Dziecka.


Foto: StockAdobe(rh2010)

Reklama