Przedświąteczny czas jest jednym z kluczowych momentów dla branży handlowej, a według ponad połowy (59%) przedstawicieli europejskiego sektora retail – to najważniejszy okres w roku. Tegoroczny grudzień budzi jednak także sporo obaw. Największym zmartwieniem branży retail okazuje się być sklepy internetowe, które zaniżają ceny – wskazuje najnowsze badanie Sony Professional Displays & Solutions.
Badanie przeprowadzone wśród 750 menedżerów i kupców IT w handlu detalicznym w Wielkiej Brytanii, Francji i Niemczech wykazało, że aktywnie reagują oni na sytuację, bo aż cztery piąte (78%) inwestuje w działalność sklepową przed okresem świątecznym. Które taktyki ekonomiczne stosują detaliści?
Handel stacjonarny walczy z e-commerce
Według badania Sony Professional Displays & Solutions, zaniżanie cen przez sklepy internetowe to największe źródło zmartwień dla 43% europejskich sprzedawców w okresie świątecznym.
Jak wyjaśnia Damien Weissenburger, kierownik Professional Displays & Solutions Europe, "handel stacjonarny toczy długoterminową walkę od pojawienia się e-commerce, która uwidoczniła ograniczenia o charakterze ekonomicznym jeśli chodzi o inwestowanie we własną działalność".
Retail broni się
Podejmowane przez europejski retail działania dotyczą m.in. strategii cenowej (30%), zapewnienia znakomitej obsługi klienta (29%) czy szkolenia pracowników (28%).
Poza tym ostatnim najistotniejsze dla branży retail w Wielkiej Brytanii, Francji i Niemczech okazało się zapewnienie właściwego wykorzystania Digital Signage do promowania i synchronizacji ofert we wszystkich sklepach, a także w Internecie (39%).
Jednak, jeśli chodzi o rzeczywiste inwestycje, mniej niż 3 na 10 badanych (28%) zobowiązało się do wprowadzenia zmian w tym roku, co wskazuje na natłok problemów, z jakimi borykają się detaliści przed tym okresem w roku. Mimo tego, aż 42% europejskich przedstawicieli branży deklaruje inwestycje w zrównoważoną technologię w przyszłym roku.
Na polskim podwórku
Piotr Gajewski, Dealer Account Manager Professional Displays & Solutions w Polsce, zauważa, że w polskich warunkach branża retail boryka się z ograniczeniami o charakterze technologicznym. "Dynamiczny rozwój e-commerce oznacza dla tradycyjnych sklepów walkę o klienta, która przybiera różne formy oddziałowujące na zmysły" – dodaje.
Badanie przeprowadziła firma Censuswide na zlecenie Sony Professional Solutions Europe w dniach 1–7 listopada 2022 r. Ankieta została wypełniona przez 751 menedżerów IT / nabywców z Francji, Niemiec i Wielkiej Brytanii (po 250 z każdego kraju).
Foto: Unsplash