Modern Expo: innowacje powstają dzięki obserwacji rynku

Modern Expo: innowacje powstają dzięki obserwacji rynku

Nie wszystkie usprawnienia jakie pojawiają się na rynku zasługują na określenie mianem innowacji. Nie wszystkie bowiem niosą dla użytkownika końcowego prawdziwą wartość. Bogdan Łukasik, prezes zarządu Modern Expo podkreśla, że obecnie nadużywa się słowa innowacja. Co zatem mieści się w tym pojęciu?

Podczas Innovation Day 2022 tematem przewodnim były innowacje. Jednak jak zwrócili uwagę eksperci, to modne w ostatnich latach pojęcie jest często nadużywane przez przedsiębiorców. Jak tłumaczył Bogdan Łukasik, prezes zarządu Modern Expo, drobne usprawnienia czy modyfikacje mogą być innowacją z perspektywy producenta, ale w ocenie konsumenta, nie niosą nowej wartości

Filozofia kaizen – innowacje biorą się z obserwacji

Jak zatem rozpoznać prawdziwą innowację? One biorą się z obserwacji. A ten wątek został rozwinięty w panelu „Zrównoważona organizacja. Jak zbudować model biznesowy ukierunkowany na zrównoważony rozwój i innowacyjność?”.

Staramy się działać według filozofii kaizen, czyli ciągłych, nieustannych drobnych usprawnień. 

Bogdan Łukasik, prezes zarządu Modern Expo

Prezes Modern Expo podkreślił, że w środowisku otwartości, transparentności i uczciwości można stworzyć prawdziwe innowacje. A te biorą się z obserwacji. Bogdan Łukasik opisał to na przykładzie spotkań z klientami i uważnym śledzeniu tego jak wyglądają prowadzone tam procesy. Obserwacja i zauważenie gdzie pojawia się problem jest najlepszą drogą do stworzenia innowacji.

Przed spotkaniami z klientami, często za granicą uwielbiam chodzić do ich placówek, do ich sklepów i obserwować, jak wyglądają procesy, z czym ich klienci mają największy problem, z czym boryka się ich personel. I to jest podstawą dyskusji o opracowaniu nowych rozwiązań, które mogą mieć znamiona innowacyjne. Ale czy będą prawdziwą innowacją? To się dopiero z reguły okazuje po jakimś czasie.

Bogdan Łukasik, prezes zarządu Modern Expo

Ekspert zaznaczył, że niezwykle ważne jest to, żeby uważnie śledzić potrzeby rynku. Tylko wniesienie nowej wartości może skutkować prawdziwą innowacją.

Tworzenie a wdrażanie

Pierwszym etapem jest zawsze pomysł. Później przechodzimy do procesu tworzenia, a kiedy mamy „produkt”, możemy przejść do etapu wdrażania. Wtedy innowacja jest w stanie zaistnieć. W teorii nauka z biznesem powinny w płynny sposób współpracować podczas całej tej drogi.

Ja opowiem trochę pod prąd, bo ciągle patrzymy w ten sposób, że uczelnie i naukowcy powinni nam przynieść innowacje, a my powinniśmy je wdrażać. I ta współpraca tak nie do końca dobrze wygląda, bo żyjemy w dwóch różnych światach i mamy różne tempo pracy. 

Bogdan Łukasik, prezes zarządu Modern Expo

Ekspert podczas Innovation Day podkreślił, że niezwykle istotne w całym tym procesie jest wzajemne uzupełnianie, ale też oferowanie wsparcia partnerom.

Bogdan Łukasik wskazał, że przedsiębiorcy powinni oferować pomoc społeczności akademickiej. Biznes nie może bowiem oczekiwać kształcenia na wysokim poziomie skrojonego pod swoje potrzeby, jeśli nie będzie uczestniczył w procesie edukacji. 

Na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim zostało stworzone laboratorium innowacji, do którego są zapraszani studenci, ale wokół laboratorium są również znane firmy z różnych obszarów, m.in. Modern Expo, ale również Asseco, Nowy Styl i wiele innych podmiotów. I wraz z kadrą naukową i studentami, którzy chcą pracować nad innowacyjnymi rozwiązaniami w różnych obszarach, są znajdowani partnerzy biznesowi, którzy udostępniają im przestrzeń, żeby mogli swoje projekty wdrażać, żeby mieli zasoby, z których mogą korzystać. A z drugiej strony, żeby następował transfer wiedzy i wymiany między uczestnikami tej platformy.

Bogdan Łukasik, prezes zarządu Modern Expo

Ekspert podkreślił, że kluczowe w innowacjach jest ciągłe przystosowywanie się do zmieniających warunków. I to jest kluczem rozwoju. Innowacje mogą w tym procesie niezwykle pomóc.

Szczególnie przedsiębiorcy muszą ciągle się przystosowywać do zmieniających warunków, a jeżeli muszą się dostosowywać, to znaczy, że walczą w jakiś sposób o przetrwanie. I żeby dodawać paliwa do tych zmian – innowacja jest właśnie takim paliwem. Muszą o niej myśleć. W innym wypadku będą dryfować. Wcześniej czy później spadną na mieliznę.

Bogdan Łukasik, prezes zarządu Modern Expo

Panel stanowił część konferencji "Zrównoważone innowacje w nowoczesnym biznesie" w ramach wydarzenia Innovation Day 2022, którego organizatorem jest redakcja ogólnopolskiego miesięcznika Hurt & Detal.


fot. materiały redakcji

 

Reklama