Kanapka Drwala droższa o ponad 40% r/r. Jak podwyżki przekładają się na przychody sieci?

Kanapka Drwala droższa o&nbspponad 40% r/r. Jak podwyżki przekładają się na przychody sieci?

Za nami huczna premiera Burgera Drwala w McDonald's. W porównaniu do 2021 roku, cena klasycznej kanapki Drwala wzrosła o ponad 40%. Coraz wyższe ceny w McDonald's nie zniechęcają jednak klientów sieci. Widać to nie tylko po kolejkach do restauracji, ale także rosnących obrotach giganta.

Burger Drwala - cena w 2022

Po aktualizacji cen klasyczna kanapka Drwala w McDonald's kosztuje 24,90z zł w porównaniu do roku wcześniej 17,40.

Jak aktualnie prezentuje się oferta Burger Drwala?:

  • Klasyczny Burger Drwala 24,90 zł, w zeszłym roku 17.40,
  • Podwójny Burger Drwala 29,90 zł, rok wcześniej było to 20,40,
  • Burger Drwala z Kurczakiem aktualnie 24,90 zł, przed podwyżką 17,40,
  • Burger Drwala z żurawiną 26,40 zł, poprzednio 17,90;

Podwyżka cen w McDonald's przekłada się na wzrosty przychodów sieci

Całościowe przychody McDonald’s od początku roku, mimo że w III kw. mieliśmy do czynienia ze spadkiem o 5%, w porównaniu z ub. rokiem wzrosły o 9%. Jak podaje Chris Kempczinski, szef globalnej spółki: "Krajobraz makroekonomiczny nadal ewoluuje i utrzymuje się niepewność. My jednak działamy z pozycji siły konkurencyjnej".

Pozytywnie na wielkości przychodów McDonald’s mogły wpłynąć podwyżki cen dań i kanapek. Wydaje się, że spółka dość dobrze poradziła sobie z przerzuceniem kosztów na odbiorców, co mogliśmy zobaczyć m.in. w cenie cheeseburgera w Kalifornii, która wzrosła o 50%, z 0,99 USD do 1,48 USD. Była to pierwsza podwyżka ceny tej kanapki od 14 lat.

Grzegorz Dróżdż, młodszy analityk rynków finansowych Conotoxia Ltd. (usługa inwestycyjna Cinkciarz.pl)

Wzrostowy potencjał akcji McDonald’s

Zysk na akcję spadł o 6,29% r/r., co spółka wyjaśniała rosnącymi kosztami w strefie euro spowodowanymi głównie cenami energii. Z raportu giełdowego dowiedzieliśmy się jednak, że: "sprzedaż porównywalna w USA wzrosła o ponad 6% w ciągu QIII, co oznacza dziewiąty z rzędu kwartał wzrostu sprzedaży porównywalnej w tym segmencie".

Obecnie wskaźnik ceny do zysków spółki (P/E) wynosi 34, co może wskazywać na oznaki przewartościowania. Jeśli jednak uwzględnimy oczekiwania analityków co do przyszłych zysków, to wskaźnik P/E wynosi 26,2, a to mogłoby dawać potencjał do dalszych wzrostów cen akcji. Spółka zapowiedziała też kolejną podwyżkę wypłaty dywidend.

Grzegorz Dróżdż

Czy Amerykanie w dobie kryzysu odwrócą się od Big Maców?

Według analiz firmy NUMBEO, która zajmuje się mierzeniem kosztów życia w różnych miejscach na świecie, cena obiadu w tanich restauracjach oscyluje między 10 a 30 dolarów (średnia 16 USD). Te same widełki dla przeciętnego zestawu w McDonald’s, w zależności od stanu, wahają się od 7 do 12 dolarów (średnia 8,5 USD), co wskazuje na dwa razy tańszy posiłek w popularnym fast foodzie. 

Może nasuwać się pytanie, czy w dobie recesji Amerykanie postanowią gotować w domu? Wydaje się to jednak mało prawdopodobne ze względu na to, że według danych Statisty aż 82% obywateli tego państwa żyje w miastach, gdzie znacznie popularniejsze jest jedzenie poza domem. Poza tym przygotowanie posiłku w domu wydaje się nie być na tyle tanie, aby mogło konkurować z jedzeniem w fast foodach.

Możemy przypuszczać, że nawet w przypadku pogorszenia się dochodów przeciętnego Amerykanina, trudno będzie zrezygnować z taniego jedzenia poza domem. Ewentualnie, zamawiane porcje mogą być mniejsze i tym samym tańsze, ale to akurat mogłoby wszystkim wyjść na zdrowie. Jak wynika bowiem z danych National Health and Nutrition Examination Survey z lat 2017-2020, w skali kraju 41,9% dorosłych Amerykanów zmaga się z otyłością.

Grzegorz Dróżdż

Źródło: mat. prasowe
Foto: Biuro prasowe McDonald's

Reklama