Słone przekąski z 16% wzrostem wartości sprzedaży. Co wybiorą na sylwestra Polacy?

Słone przekąski z 16% wzrostem wartości sprzedaży. Co wybiorą na sylwestra Polacy?

Słone przekąski to ważny element sylwestrowego menu. Według danych CMR głównymi kanałami sprzedaży tych produktów są dyskonty i sklepy małoformatowe, a cała kategoria dynamicznie rośnie.

Jak podaje CMR ostatnie 12 miesiące (MAT 09.2022 r.) w porównaniu do okresu poprzedniego wygenerowały wzrost wartości sprzedaży kategorii słonych przekąsek o około 16% w sklepach małego formatu.

Chipsy z ponad połową udziałów wartościowych

Dyskonty i sklepy małoformatowe do 300 mkw. są przeważającymi kanałami sprzedaży dla kategorii przekąsek generując odpowiednio 44% i 36%. Zdecydowanie mniejsze znaczenie mają supermarkety 301-2500 mkw. oraz hipermarkety (razem ok. 20%).

Jeśli chodzi o sklepy małoformatowe, na produkty z tej kategorii można natrafić w niemal każdej placówce, z czego ponad połowę udziałów pod względem wartościowym stanowią chipsy. Na drugiej pozycji plasują się chrupki z niemal 20% udziałami wartościowymi. Mniej istotne kategorie stanowią kolejno: orzeszki, słone paluszki/precle/talarki oraz takie produkty jak: popcorn, prażynki czy krakersy.

Średnio 76 wariantów słonych przekąsek w jednym sklepie

Poza szeroką dostępnością przekąsek, wspomniane kategorie charakteryzuje szeroki asortyment. Konsument udający się do sklepu małego formatu staje przed wyborem spośród średnio 76-ciu wariantów różnych produktów, z czego 30 stanowią chipsy, 17 – chrupki, natomiast 11 – orzeszki.

Ceny przekąsek

Porównując średnie ceny podkategorii, za chipsy zapłaci najwięcej – średnio 5,5 zł za opakowanie, w przypadku orzeszków będzie to nieco mniej – 5,0 zł, a za chrupki – 3,4 zł. Najtańszym wyborem okazuje się popcorn, ze średnią ceną 2,5 zł za opakowanie.

Liderem kategorii słonych przekąsek jest producent Frito Lay, z ponad 52% udziałami wartościowymi, którego głównymi markami są : Lay’s, Cheetos, Star i Doritos. Innym ważnym producentem jest Lorenz z udziałami o wartości 14% oraz głównymi markami: Crunchips, Monster Munch i NicNac’s.

Przekąski na sylwestra – co przygotowali producenci?

Wybierając menu na sylwestrową lub karnawałową zabawę, nie można zapomnieć o nowościach. Tegorocznymi pozycjami wartymi uwagi są między innymi chipsy Lay's KFC 140g i Doritos Sweet Chilli 100g oraz chrupki Star Snaki Maczugi Fromage 80g.

Poza nowymi wariantami smakowymi obecnie istniejących marek, Frito Lay poszerzyło swoje portfolio, wypuszczając na rynek nową markę chrupek pod szyldem Lay's Bugles, z dwoma wariantami o smaku serowym i paprykowym w opakowaniach o gramaturze 110g.


Foto: Unsplash

Reklama