Mniejsze wydatki na rozrywkę, jedzenie w restauracjach czy zakupy ubrań, ale także oszczędności w przypadku zakupów spożywczych – rosnące ceny wpływają na nawyki konsumentów, którzy nie są w stanie pozwolić sobie na analogiczne jak lata wcześniej wydatki.
Według najnowszych danych GfK, na które powołuje się "Rzeczpospolita" już około 3% gospodarstw domowych zrezygnowało z zakupu alkoholi mocnych, kolejne tyle rodzin analogiczne zabiegi zastosowało w przypadku świeżych ryb, a także sypkiej herbaty.
Polacy rezygnują z zakupów wybranych kategorii spożywczych
Średnio po kilkaset tysięcy gospodarstw domowych rezygnuje z zakupu wybranych kategorii spożywczych. Jak wynika z danych GfK, największe grono konsumentów "wykreśla" z list zakupowych alkohole mocne, świeże ryby i herbatę sypką (po 3%). Jak rosły ceny tych kategorii?
Według październikowych danych GUS, ceny alkoholi w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego zanotowały wzrost na poziomie 11,8%. Jeszcze mocniej zdrożały ryby, które GUS przedstawia łącznie z owocami morzami – w tym przypadku ceny w rok urosły o ponad 22%. Natomiast herbaty (w danych GUS bez rozróżnienia na rodzaje) podrożały w rok o ponad 9%.
Inflacja w październiku
Wzrost cen towarzyszy polskich konsumentom już od wielu miesięcy. Na już trudną sytuację gospodarczą (spowodowaną pandemią) istotnie wpłynął konflikt w Ukrainie. W rezultacie mierzymy się w Polsce z najwyższą od ponad dwóch dekad inflacją, która w październiku wyniosła 17,9%.
W tym czasie ceny żywności rok do roku urosły już o 22%. Najbardziej drożejącymi produktami w perspektywie rok do roku były w październiku br.: cukier, mąka, tłuszcze roślinne oraz mięso drobiowe.
Foto: Unsplash