Loterie, konkursy, promocje - jakie nagrody najbardziej doceniają Polacy?

Loterie, konkursy, promocje - jakie nagrody najbardziej doceniają Polacy?

Konkursy, promocje, loterie i inne działania wspierające sprzedaż i przyciągające klientów już na stałe wpisały się w krajobraz rynkowy, a teraz – w dobie inflacji i trudnej sytuacji ekonomicznej – jeszcze bardziej zyskują na znaczeniu. Takie wnioski płyną z najnowszego badania Sodexo.

Dla konsumentów konkursy i loterie są idealną okazją do tego, by w prosty sposób spróbować szczęścia i wzmocnić nadwątlony portfel.

Programy lojalnościowe z największym zainteresowaniem 

Z badania Sodexo wynika, że najczęściej wybieranym w ciągu ostatniego roku rodzajem akcji promocyjnych był program lojalnościowy (74,6%), a następnie loteria (69%).

Udział w promocji z gratisami zadeklarowała ponad połowa badanych (51,4%). Rzadziej angażujące okazały się zakupy z rabatami, np. podczas sezonowych wyprzedaży (43,4%).

Spośród osób, które uczestniczyły w akcjach, jedna czwarta zadeklarowała udział w loteriach czy konkursach raz w miesiącu (27,7%) lub raz na kwartał (26%). 

Co sprawia, że Polacy poświęcają czas na udział w takich inicjatywach?

Główny powód ma podłoże finansowe – akcje promocyjne to szansa na wsparcie domowego budżetu i zaoszczędzenie pieniędzy (64,5%). Znaczącym „wabikiem” są też atrakcyjne nagrody (61,3%).

Udział w konkursach czy innych akcjach to niewątpliwie dawka różnych emocji: przyjemna mieszanka ekscytacji z lekkim napięciem i zniecierpliwieniem.

Jednak dzisiaj uczestnicy przede wszystkim kierują się racjonalnymi przesłankami – chęć podjęcia ryzyka czy przygoda przyciągają tylko 27,1% badanych. Z kolei zabawa i współzawodnictwo to argument ważny dla 36,8% respondentów.

Najrzadziej wskazywanym powodem jest chęć zdobycia wiedzy (7,3%). 

Pieniądz jako nagroda

Według badania Sodexo jako najbardziej motywujące wskazywane są nagrody pieniężne (80,4%), gdyż w elastyczny sposób pozwalają zaspokoić indywidualne potrzeby.

Na drugim miejscu znalazły się nagrody rzeczowe (np. smartfon, hulajnoga, sprzęt RTV/AGD), a na trzecim – rabaty (36,8%).

Mniejszą popularnością cieszą się nagrody w postaci produktów własnych (35,5%) oraz nagrody w formie doświadczeń i przeżyć, np. wycieczki, pobyt w SPA (29,2%), co pokazuje, że konsumenci wolą sami decydować, w jaki sposób i na jakich warunkach skorzystają z wygranej.

W pogoni za marzeniami

Co jeszcze sprawia, że nagrody pieniężne działają jak magnes? Przede wszystkim wspierają domowy budżet i pomagają stawić czoło bieżącym wydatkom – tak uważa aż 7 na 10 respondentów.

Kolejnymi kluczowymi argumentami są wolność wyboru i łatwość wykorzystania – aż 94% uczestników badania docenia w nagrodach pieniężnych fakt, że może je przeznaczyć na dowolny cel, w dowolnym momencie i w dowolny sposób.

„Mogę ją przeznaczyć na spełnianie marzeń” – tak stwierdziło 46,5% respondentów.

O czym marzą Polacy?

Podróże i wyjazdy w różne zakątki świata to najczęściej pojawiająca się odpowiedź. Dla części osób jest to też sposób na upragniony urlop czy wytęsknione wakacje.

Wysoko w priorytetach pojawiają się inwestycje w dom czy mieszkanie (w tym również remont), możliwe do zrealizowania przy wsparciu nagrody. Wśród marzeń, które można spełnić dzięki wygranej, znajduje się także zakup samochodu. 

Nagrody pieniężne doceniane są m.in. za łatwość użycia (34,8% wskazań). Ich walorem jest też to, że można się nimi podzielić czy przekazać komuś innemu, co jednak nie jest jeszcze tak powszechnie dostrzegane (17,1%).

Potencjał cyfrowych nagród

Postępująca transformacja cyfrowa, przejawiająca się w różnych sferach życia czy funkcjonowania biznesu, nie omija również obszaru sprzedaży i marketingu. Firmy starają się więc dopasować swoje strategie do zmieniających się trendów i nawyków konsumentów. A ci przyznają, że przyszłość należy do cyfrowych rozwiązań.

7 na 10 uczestników badania Sodexo postrzega cyfrowe nagrody pieniężne, np. w postaci kart przedpłaconych zasilonych konkretną kwotą czy wartościowych eVoucherów, jako atrakcyjną propozycję.

Trendy 2023

Już teraz akcje promocyjne i programy lojalnościowe stanowią popularne narzędzie wsparcia sprzedaży. Firmy mają świadomość ich wartości i zmagając się z trudnościami ekonomicznymi, szukają sposobów na zwiększenie obrotów.

Coraz większym wyzwaniem jest jednak wyróżnienie się na tle konkurencji. W morzu komunikatów, które docierają różnymi kanałami do odbiorców, potrzebne jest „coś”, co pozwoli skupić uwagę i zachęcić do interakcji.

Dzisiaj, aby zwiększyć sprzedaż i osiągać imponujące wyniki, konieczne jest sięganie po różne narzędzia, zarówno krótkoterminowe, typu konkursy i akcje z promocjami, jak i długofalowe, których flagowym przykładem jest program lojalnościowy. Nie chodzi wyłącznie o przyciągnięcie nowych klientów, ale też utrzymanie lojalności i zaangażowania wśród dotychczasowych odbiorców, co w niepewnych i niestabilnych czasach ma szczególne znaczenie. Dlatego tak istotne jest śledzenie zmieniających się nawyków konsumentów i reagowanie na ich preferencje i oczekiwania. Niewątpliwie cyfrowość nagród będzie stale rozwijającym się trendem.

Justyna Klimuk, Kierownik Zespołu Marketingu ds. Segmentu Rozwoju Biznesu w Sodexo

Badanie „Nagrodomania, czyli promowanie przez nagradzanie – edycja 2022” zostało zrealizowane przez Centrum badawczo-rozwojowe Biostat na zlecenie Sodexo, w sierpniu 2022. W badaniu realizowanym w formie CAWI udział wzięło 1000 dorosłych mieszkańców Polski. Próba była reprezentatywna ze względu na płeć, wiek oraz województwo.

Fot.: Adobe Stock/vegefox.com

Reklama