Dyskonty zyskują w dobie inflacji. Czy Netto wygra z Biedronką i Lidlem? [RAPORT]

Dyskonty zyskują w dobie inflacji. Czy Netto wygra z&nbspBiedronką i&nbspLidlem? [RAPORT]

Polacy coraz częściej odwiedzają sklepy dyskontowe. Według najnowszego badania Proxi.cloud i UCE Research, wszystkie analizowane sieci odnotowały we wrześniu wzrosty rok do roku. Liderem na rynku pozostaje Biedronka, jednak dyskonterowi coraz trudniej jest zwiększać bazę klientów. Pod względem wzrostów wygrywa w tym momencie Netto.

Rosnąca inflacja motywuje konsumentów do poszukiwania niskich cen. Nic więc dziwnego, że dyskonty notują wzrosty zarówno pod względem liczby wizyt w sklepach, jak też unikalnych klientów. "Na rynku widać, że dyskonty nabierają coraz większego rozpędu. Polacy nie wyobrażają sobie bez nich codziennych zakupów. Tego typu sieci generują też najwięcej promocji, a więc naturalnie skupiają największy ruch w swoich placówkach. Szczególnie to widać podczas szalejącej inflacji" – komentuje Paweł Kołodziej, analityk sektora konsumenckiego z UCE RESEARCH.

Liderzy na rynku dyskontów

Z najnowszego badania ruchu w dyskontach spożywczych przeprowadzonego wśród ponad 470 tys. konsumentów, wynika, że we wrześniu br. niezmiennie niepodważalnym liderem tego kanału sprzedaży jest wciąż Biedronka. We wrześniu 2022 sklepy tej sieci wygenerowały aż 63,8% wszystkich koszyków dyskontowych. 

Z kolei sieć Lidl wygenerowała 20,3% wszystkich koszyków dyskontowych, czyli więcej niż w sierpniu br. (19,8%) i mniej niż we wrześniu ub.r. (21,5%). Netto poszło w górę – do 12%, co jest skokiem m/m (11,6%) i r/r (9%). Zestawienie zamyka Aldi – 4%. To oznacza wzrost m/m (3,8%) i minimalny spadek r/r (4%).

Która sieć dyskontów rośnie najszybciej?

Porównując liczbę wizyt w badanych sklepach w relacji rocznej (wrzesień 2022 r. i wrzesień 2021 r.), widać, że wszystkie analizowane sieci poszły w górę. Przy tym zdecydowanie najwięcej zyskało Netto. Kolejne sieci miały dużo słabsze, roczne wzrosty. Pełne zestawienie prezentuje się następująco:

  • Netto – wzrost liczby wizyt o 52,7%,
  • Aldi 12,8%,
  • Biedronka – 12,7%,
  • Lidl – 9,1%.

Analiza wykazała też, że w relacji rocznej wszystkim badanym sieciom przybyło unikalnych klientów. I to zestawienie otwiera Netto – 42,9%. Dalej widać Aldi – 8,8%, Lidla – 7%, a na końcu – Biedronkę, która odnotowała wzrost tylko o 1,1%. Natomiast nieco inaczej wygląda sytuacja miesiąc do miesiąca. Na czele jest Aldi – 2,3%, potem Lidl – 0,8%, a następnie Netto – 0,4%. Tylko Biedronka jest na minusie – o 2,3%.

Czy Netto wskoczy na pozycję lidera?

Najnowsze wyniki pokazują, że sieć dyskontów Netto dynamicznie się rozwija. Wynika to m.in. z faktu znacznego zwiększenia liczby placówek na terenie Polski – przede wszystkim w rezultacie konwersji sklepów Tesco na Netto. "W naszej ocenie, ta sieć ma duże perspektywy, żeby za kilka lat poważnie konkurować z liderami segmentu" – przyznaje Paweł Kołodziej, analityk sektora konsumenckiego z UCE RESEARCH.

Jak jednak dodaje ekspert, na walkę wśród dyskontów trzeba jednak patrzeć z pewnej perspektywy. "Ani Biedronka, ani Lidl nie odpuszczają. Cały czas czymś zaskakują. Natomiast Netto ma ciągle otwartą drogę do szerszej rywalizacji. Patrzy też na rynek zupełnie inaczej niż konkurencja, co wyraźnie widać po ich strategii" – komentuje Paweł Kołodziej.

Analitycy z UCE RESEARCH zwracają także uwagę na to, że liderowi zestawienia, czyli Biedronce coraz trudniej jest zwiększać bazę klientów. Jednak w tym aspekcie trzeba koniecznie zaznaczyć, że Polacy są mało lojalnymi konsumentami, szczególnie w czasach wysokiej inflacji.

Obecnie mniej liczy się szyld, a większe znaczenie mają ceny. Sieci to widzą i próbują na wszelkie możliwe sposoby przyciągać do siebie klientów konkurencji. Głównym atutem jest tutaj zakres promocji, które mocno eksponują. I to raczej szybko się nie zmieni.


Analiza została przygotowana przez firmę technologiczną Proxi.cloud i platformę analityczno-badawczą UCE RESEARCH. Monitoringiem objęto ponad 470 tys. konsumentów, którzy odwiedzali sklepy spożywcze w wybranych okresach, tj. we wrześniu 2022 roku, w miesiącu poprzedzającym (sierpień 2022 r.) i w analogicznym okresie ub.r. (wrzesień 2021 r.). Analizie poddano blisko 5,1 tys. placówek. 


Źródło: MondayNews
Foto: Netto (mat. prasowe)

Reklama