Polacy coraz chętniej płacą bezgotówkowo. Nadal jednak w naszym kraju istnieją miejsca, w których nie mają takiej możliwości. Najnowsze badanie Fundacji Polska Bezgotówkowa przeprowadzone przez Maison & Partners pokazało, gdzie konsumentom najbardziej doskwiera ten problem.
W ramach tegorocznej edycji badania, Fundacja Polska Bezgotówkowa zapytała konsumentów o to, w jakim punkcie handlowym lub usługowym chcieliby płacić bezgotówkowo, a na tę chwilę nie ma w nim takiej możliwości. W niektórych miejscach odnotowano sporą poprawę. Nadal jednak w wielu miejscach Polakom brakuje możliwości zapłaty bezgotówkowo.
Bazary i targowiska tylko "gotówkowe"
Brak możliwości zapłacenia kartą, podobnie jak w poprzednim roku, najbardziej doskwiera Polakom na targowiskach i bazarach. Na te punkty handlowe wskazało aż 48% ankietowanych. Na kolejnych miejscach znalazły się:
- toalety publiczne (43%),
- stoiska podczas imprez plenerowych (41%),
- punkty krawieckie (33%),
- zakłady szewskie (31%).
Osiedlowe sklepiki nadrabiają opóźnienie
Porównując tegoroczne wyniki badania z poprzednią, zeszłoroczną edycją, możemy zauważyć, że w przypadku sześciu kategorii, istotnie zmniejszył się odsetek osób, które dostrzegają uciążliwości związane z brakiem bezgotówkowych metod płatności. Należą do nich przede wszystkim:
- urzędy i kliniki stomatologiczne (poprawa o 5 p.p.),
- osiedlowe sklepiki (poprawa o 4 p.p.),
- zakłady fryzjerskie, pociągi, autobusy i tramwaje (poprawa o 3 p.p.).
Branża spożywcza odpowiada za 43% wszystkich transakcji
Z wewnętrznych danych Fundacji, na które powołuje się wiceprezes zarządu Zbigniew Wiśniewski wynika, że z Programu Fundacji Polska Bezgotówkowa najczęściej korzystają przedsiębiorcy działający w branży spożywczej (43% wszystkich transakcji), ale także w gastronomii i sklepach specjalistycznych/wielobranżowych. "Badanie Maison & Partners potwierdziło, że w tych sektorach konsumenci zdecydowanie rzadziej spotykają się z brakiem bezgotówkowych metod płatności" – dodaje wiceprezes.
Fundacja Polska Bezgotówkowa realizuje działania w zakresie rozwoju płatności bezgotówkowych w Polsce. Od początku Programu przystąpiło do niego ponad 400 tys. podmiotów (głównie mikro i małych przedsiębiorców), którzy za pomocą otrzymanych terminali płatniczych, wykonali ponad miliard transakcji na łączną kwotę blisko 66 mld złotych.
Badanie zostało zrealizowane w sierpniu 2022 r. metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview) przez agencję Maison&Partners na panelu badawczym Ariadna. Próba ogólnopolska licząca N=1064 osoby w wieku od 18 lat wzwyż. Struktura próby dobrana według reprezentacji w populacji dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania.
Foto: StockAdobe(IrynaV)