Ta metoda płatność deklasuje wszystkie inne. Jak obecnie płacą Polacy?

Ta metoda płatność deklasuje wszystkie inne. Jak obecnie płacą Polacy?

​Na przestrzeni roku popularność tej formy płatności wzrosła o 7 p.p. Według raportu Blue Media "Finanse Polaków w czasach postpandemicznych", już 46% badanych korzysta z niej przy zakupach online. Mowa oczywiście o BLIKu, który w ostatnim czasie wyszedl na prowadzenie, jako najczęściej wybierana forma płatności wśród Polaków.

Polacy jako swoją ulubioną, preferowaną formę płatności za zakupy internetowe najchętniej wybierają BLIKa. Wzrost jego popularności w ostatnim roku jest imponujący: z 27% w 2021 r. do 35% w 2022 r. (w tym pytaniu respondenci mogli wybrać tylko jedną odpowiedź). Jednocześnie spada sympatia respondentów do szybkich płatności elektronicznych, kart płatniczych oraz samodzielnie wykonywanych przelewów.

Niekończący się wzrost?

BLIK jest formą płatności, która systematycznie rośnie począwszy od 2019 roku. Jednocześnie mniejszym zainteresowaniem cieszą się szybkie płatności elektroniczne, tzw. pay by linki. Coraz mniej osób decyduje się również na samodzielne dokonywanie płatności na konto sklepu. Na popularności tracą też karta płatnicza i płatność za pobraniem.

Nie mamy wątpliwości, że w najbliższych kwartałach popularność i zaufanie do BLIKA będą sukcesywnie rosły. Oferujemy naszym użytkownikom rozwiązanie kompletne, które umożliwia im nie tylko realizację płatności w sklepach stacjonarnych i internetowych, ale także wpłacanie lub wypłacanie gotówki, jak i realizację błyskawicznych przelewów na telefon. A przed nami kolejne nowości, które realnie zmienią rynek płatności w Polsce i odpowiedzą na zmieniające się potrzeby klientów.

Magdalena Kubisa, dyrektor ds. rozwoju biznesu w Polskim Standardzie Płatności, operatora BLIKA

Potwierdza to tegoroczny raport Blue Media, który pokazał, że poza BLIKiem inne metody płatności zanotowały spore spadki. Jak wyjasnia Krystian Wesołowski, Head of Sales w Blue Media, "w przypadku części metod płatności proces spadku popularności spowolniła pandemia przyciągając na zakupy w sieci nowych konsumentów. Wielu z nich skorzystało w pierwszej kolejności z dostępnych im metod płatności, by następnie wybrać te najbardziej optymalne. Dojrzewali szybciej, podobnie jak cały e-commerce, w ostatnich dwóch latach".

Polacy coraz częściej wybierają płatności odroczone

W tegorocznym raporcie warto zwrócić uwagę na jeszcze jedną opcję płatności za zakupy: płatności odroczone. Udział tej metody jest większy o 3 p.p. w porównaniu z zeszłym rokiem (wzrost z 5% do 8%) – choć ten kawałek tortu wciąż pozostaje niewielki – z roku na rok zyskuje zwolenników. Najczęściej opcję tę wybierają kobiety oraz osoby ze średniej grupy wiekowej.

Co decyduje o wyborze formy płatności?

Z raportu Blue Media wynika, że dostępność wielu form płatności jest ważna dla co czwartego badanego (24%), a z kolei co drugiemu kupującemu zdarzyło się zrezygnować z zakupu w sklepie internetowym, ponieważ nie znalazł dogodnej dla siebie opcji.

Według respondentów, o wyborze preferowanej formy płatności decyduje przede wszystkim:

  • wygoda (67%),
  • szybkość płatności (61%),
  • łatwość (57%). 

Warto zauważyć, że te trzy elementy mają największe znaczenie od trzech lat. Nieco mniej ważne dla Polaków są bezpieczeństwo transakcji (45%) – co może wynikać z ogólnego, dużego poziomu zaufania konsumentów do płatności elektronicznych i powoduje, że aspekt ten nie jest aż tak istotny – oraz jej dostępność (33%).


Badanie "Finase Polaków w czasach pospandemicznych" przeprowadzono w czerwcu 2022 na reprezentatywnej próbie ogólnopolskiej 1059 osób.


Foto: StockAdobe/Andrii Zastrozhnov

Reklama